כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים לעובד שהיתה העלאה בשכרו בחודשיים האחרונים לעבודתו?

כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים לעובד שהיתה העלאה בשכרו בחודשיים האחרונים לעבודתו?

שאלה:

כיצד יש לחשב את פיצויי הפיטורים לעובד שהיתה העלאה בשכרו בחודשיים האחרונים לעבודתו?

 

 

תשובה:

העיקרון הבסיסי בחוק פיצויי פיטורים ובתקנות שהותקנו לפיו הוא שסכום הפיצויים מחושב על בסיס שכרו האחרון של העובד בעד כל תקופת עבודתו באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק.

אמנם, לעקרון זה ישנם מספר חריגים, אשר נקבעו בחקיקה ובפסיקה, ובהם השכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים לא יהיה השכר האחרון של העובד. כך למשל במקרה שלא מדובר בעובד במשכורת (חודשי) אלא בעובד שעתי/יומי, או במקרה של עובד שבמהלך תקופת העסקתו חל שינוי מהותי במתכונת העסקתו או שינוי בלתי רגיל בשכר.

עם זאת, חשוב לציין כי "עיקרון השכר האחרון" יפה גם שעה שהעובד עולה בסולם התפקידים, עובר מתפקיד לתפקיד וכתוצאה מכך גם עולה שכרו ("קידום טבעי"). כלומר במקרה של העלאה בשכר, בשונה מהפחתה בשכר, השכר הקובע ממשיך להיות השכר האחרון, לגבי כל התקופה ללא פיצולה. ואולם, כאשר מדובר בהעלאה זמנית או כאשר ההעלאה בשכר נובעת מהשכלה שרכש העובד ומשינוי מהותי בהגדרת תפקידו, השכר הקובע יחושב לפי פיצול תקופת העבודה לשתי תקופות נפרדות.

 

נבהיר את שני החריגים למקרה של העלאה בשכר, שבהם לא יילקח השכר האחרון, בניגוד לכלל הרגיל, לפיו השכר האחרון הוא הקובע גם במקרה של העלאת שכר:

 

1. העלאה זמנית בשכר האחרון-

בהתאם לתקנה 6 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964, כאשר חל בשכרו של העובד שינוי זמני, יחושב השכר האחרון לפי שכר העובד כאילו לא חל שינוי כאמור. כלומר גם במקרה של העלאה של השכר האחרון, וגם במקרה של הפחתתו, השכר שיחושב הוא לא השכר האחרון בפועל אלא זה שהיה מתקבל אם לא היה נעשה השינוי, ובלבד שמדובר בהעלאה או הפחתה שהן זמניות בלבד.

 

 

2. העלאה שאינה קידום טבעי אלא כתוצאה משינוי מהותי בתפקיד-

בהתאם לפסיקה, כאשר מעבר התפקידים של העובד מהווה התקדמות טבעית, העובד יהיה זכאי להנות מ"פירות ההתקדמות" ויחול הכלל הרגיל לפיו פיצויי הפיטורים לאורך כל תקופת העבודה יחושבו בהתאם לשכר האחרון. ואולם, כאשר מדובר בשני תפקידים שונים מהותית במתכונתם, יש לחשב את פיצויי הפיטורים עבור כל תקופה בנפרד.

בפסיקה נקבע כי אין לראות בכל שינוי בשכר של עובד, יחד עם התקדמותו, או עם שינוי הגדרת תפקידו, כשינוי יסודי בדרך ההעסקה המצדיקה את הסטייה מעיקרון תשלום הפיצויים לפי משכורת אחרונה, אלא שיש לבחון האם מכלול הנתונים מצביעים על שינוי מהותי (תב"ע נה 3/82 אברהם הרוש נ' גל מערכות ממוחשבות, ניתן ביום 29.8.97 בבית הדין האזורי לעבודה בנצרת).

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...
פיצויי פיטורים - סקירה מקצועית קרא עוד ...
זכאות לפיצויים בעובד עונתי שלא הובטחה לו עבודה רצופה קרא עוד ...
זכאות לפיצויי פיטורים במקרה שהעובד נפטר קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות