השכר הקובע לפיצויים לעובד שעתי כשהיתה הפחתה בשכרו של העובד במהלך העבודה

השכר הקובע לפיצויים לעובד שעתי כשהיתה הפחתה בשכרו של העובד במהלך העבודה

שאלה:

מהו השכר הקובע לצורך פיצויים לעובד שעתי כשהיתה הפחתה בשכרו השעתי של העובד במהלך העבודה?

 

תשובה:

העיקרון הבסיסי בחוק פיצויי פיטורים ובתקנות שהותקנו לפיו הוא שסכום הפיצויים מחושב על בסיס שכרו האחרון של העובד בעד כל תקופת עבודתו באותו מקום עבודה או אצל אותו מעסיק. ואולם, ישנם מספר חריגים לעקרון זה, אשר נקבעו בחקיקה ובפסיקה, ובהם השכר הקובע לחישוב פיצויי פיטורים לא יהיה השכר האחרון של העובד. אחד החריגים הוא במקרה של הפחתת שכר. לפי תקנה 8 לתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים, והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), תשכ"ד-1964, כאשר חלה הפחתה בשכרו של עובד, אשר כתוצאה ממנו קטן שכרו האחרון, יראו כשכר אחרון לגבי התקופה שלפני ההפחתה את שכרו של העובד ערב ההפחתה. כלומר, במקרה של הפחתת שכר יש לבצע הפרדה בין התקופות, השכר האחרון שלפני ההפחתה יהיה השכר הקובע לצורך חישוב פיצויי הפיטורים לתקופה שלפני ההפחתה, והשכר האחרון בתקופה שלאחר ההפחתה יהיה השכר הקובע לחישוב פיצויי הפיטורים לתקופה שלאחר ההפחתה.

כשמדובר בעובד שעתי, פסיקה ארצית קבעה כי יש לחשב את השכר הקובע לפיצויי הפיטורים לפי היקף המשרה הממוצע לאורך כל תקופת עבודתו (ולא רק לפי 12 החודשים האחרונים), כפול התעריף האחרון  לשעה (עע (ארצי) 44824-03-16 י.ב. שיא משאבים בע"מ נ' ADHENOM BERH TEAMI,  ניתן ביום 4.6.2017, בבית הדין הארצי לעבודה).

לפיכך, כשהעובד הוא שעתי ובמהלך יחסי העבודה היתה הפחתה בשכר השעתי שלו, יש לפצל את החישוב לשתי תקופות:

השכר הקובע לתקופה שלפני ההפחתה יהיה: היקף השעות הממוצע לחודש לאורך כל תקופת עבודתו עד ההפחתה כפול התעריף לשעה במועד שלפני ההפחתה,

והשכר הקובע לתקופה שלאחר ההפחתה יהיה: היקף השעות הממוצע לחודש לאורך תקופת עבודתו החל ממועד ההפחתה ועד תום יחסי העבודה כפול התעריף לשעה במועד סיום יחסי העבודה.

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חזרה מהתפטרות או פיטורים קרא עוד ...
חישוב פיצויי פיטורים לעובד שהופרשו לזכותו הפרשות פנסיוניות בהתאם לצו ההרחבה קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות