היעדרות בשל מחלת הורה או הורה של בן הזוג

היעדרות בשל מחלת הורה או הורה של בן הזוג

 

שאלה:

האם עובד זכאים להיעדר בתשלום מעבודתו בשל מחלת הורה או הורה של בן זוגו? מה דין היעדרות זו?

תשובה:

בהתאם לחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה), תשנ"ד-1993, ולתקנות דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת הורה), תשנ"ד-1994, עובד זכאי לזקוף עד 6 ימים בשנה של היעדרות בשל מחלת הורה שלו או של בן זוגו (להלן – ההורה), על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו, ובלבד שבן זוגו הינו עובד ושלא נעדר מעבודתו מכוח זכאותו לפי חוק זה.

יצויין, כי מחלת ההורה תזכה את העובד בהיעדרות וזקיפת ימים אלו על חשבונו רק כאשר ההורה שחלה הפך להיות תלוי לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע פעולות יום-יום, שהן לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה וניידות עצמית בבית.

יצויין כי בעבר,  זכאות זו להיעדרות היתה מותנית בכך שלהורה שלו או של בן זוגו מלאו 65 שנים. ואולם, ביום 13.2.2014 תוקן החוק, ובוטלה מגבלת הגיל של ההורה. כלומר זכאותו של העובד להיעדר בשל מחלת ההורה  ולזקוף עד שישה ימים בשנה על חשבון ימי מחלתו הצבורים, אינה תלויה בגיל ההורה.

בנוסף, קובע התיקון לחוק זכאות לזקיפת ימים יחסית- כלומר, בזקיפת ימי היעדרות בשל מחלת הורה, עובד זכאי להביא בחשבון גם חלקי ימים שבהם נעדר. חלקי הימים יחושבו לפי היחס שבין שעות ההיעדרות ושעות העבודה של העובד  באותו יום אילולא נעדר.

בנוגע לחובת הודעה למעביד ואישור רפואי, נקבע כי עובד המבקש לזקוף לתקופת המחלה הצבורה שלו ימי היעדרות מעבודתו בשל מחלת הורה, ימסור למעבידו הצהרה חתומה בידו, לפי הטופס שבתוספת לתקנות. להודעה יש לצרף אישור מאת הרופא המטפל בהורה (או רופא מחליף) בדבר היות ההורה תלוי לחלוטין בעזרת הזולת, לביצוע פעולות יום יום.

יצויין, כי עובד שהורהו נמצא במוסד סיעודי או במחלקה סיעודית שבהם מוחזקים ומטופלים אנשים הזקוקים לסיעוד, תשושי נפש או תשושים, אינו זכאי לזקוף לתקופת המחלה הצבורה שלו, היעדרות לשם טיפול בהורה.

כמו כן, עובד שאחד מאחיו נעדר מעבודתו בשל מחלת הורה ומימש זכאותו לפי החוק, אינו זכאי להעדר מעבודתו שלו, באותו ענין, באותו פרק זמן. לענין זה, "אח" משמעותו בן או בת נוספים של אותו ההורה, שבשל טיפול בו מתבקשת זקיפת ההיעדרות, לתקופת המחלה הצבורה, לרבות בן או בת מאומצים.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

דמי פגיעה "תאונת עבודה" לעובד שכיר קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות