האם שמירת הריון צוברת וותק לדמי הבראה?

האם שמירת הריון צוברת וותק לדמי הבראה?

שאלה:

האם שמירת הריון צוברת ותק לדמי הבראה?

תשובה:

זכאותם של העובדים במשק להשתתפות המעביד בדמי הבראה מעוגנת בהוראותיו של צו ההרחבה שהרחיב את הוראות ההסכם הקיבוצי שנחתם בין הסתדרות העובדים הכללית החדשה לבין לשכת התיאום של הארגונים הכלכליים, ובו נקבעו תנאי התשלום להשתתפות המעביד בהוצאות ההבראה והנופש של העובדים. צו ההרחבה קובע כי כל עובד שהשלים שנת עבודה זכאי לקצובת ההבראה בהתאם להיקף משרתו, ועל פי הוותק שלו במקום העבודה.

לגבי צבירת זכויות להבראה במהלך היעדרויות, צו ההבראה קובע כי חופשה ללא תשלום וכל היעדרות אחרת בה לא מתקיימים יחסי עובד מעביד, אינן צוברות וותק לחישוב הזכאות לדמי הבראה. צו ההבראה אינו מתייחס לתקופת היעדרות בשל שמירת הריון.

לעניין צבירת זכויות לדמי הבראה לעובדת בשמירת הריון, בתי הדין לעבודה פסקו פסיקות סותרות:

תקופת שמירת הריון צוברת

בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב פסק כי בתקופה של שמירת הריון צוברת זכויות לדמי הבראה. לפי פסיקה זו, בכל זכות התלויה בוותק יש להביא בחשבון את תקופת שמירת ההריון, וזאת מכוח סעיף 7(ג)(1) לחוק עבודת נשים, אשר קובע כי היעדרות לרגל שמירת הריון לא תפגע בזכויות התלויות בוותק של העובדת אצל מעסיקה (ס"ע (ת"א) 28541-06-17 שני בדיחי – ניו לינקס דירקטוריז בע"מ מיום 24.12.2019).

תקופת שמירת הריון לא צוברת

בית הדין האזורי בנצרת פסק כי העובדת אינה זכאית לצבירת זכויות לדמי הבראה בתקופה של שמירת הריון. זאת מהטעם שהיעדרות לרגל מצב המחייב "שמירת הריון" היא כהיעדרות מפאת מחלה אלא אם אושר תשלום גמלת שמירת הריון מהמוסד לביטוח לאומי. העובדה שהוראת הסעיף קובעת שההיעדרות לא תפגע בזכויות התלויות בוותק, אינה מלמדת שתקופת ההיעדרות עצמה נמנית בין התקופות שמזכות בדמי הבראה (סעש (נצ') 25234-07-12‏ ‏ מיכל אמר נ' אחים גורן בע"מ מיום 14.12.2014).

בית הדין הארצי לעבודה טרם קבע הלכה בשאלה.

להבהרת העניין, יש להבחין בין צבירת ותק לצורך תשלום דמי הבראה לבין תשלום דמי הבראה בפועל . הפסיקה קבעה כי תקופת שמירת הריון תבוא בחשבון בבדיקה אם עברה שנה אחת של ותק לצורך זכאות עקרונית לדמי הבראה, אך לא תבוא בחשבון לצורך קביעת שווי הזכאות להבראה. (סע (חי') 13238-06-11  קרנית קעטבי נ' פעמית קרטון ואריזות בע"מ מיום 1.9.2013).

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
תחולת סעיף 14 לפי הוראות צו ההרחבה לפנסיה חובה קרא עוד ...
חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות