האם פליטים מסתננים ומבקשי מקלט זכאים להפרשות פנסיוניות?

האם פליטים מסתננים ומבקשי מקלט זכאים להפרשות פנסיוניות?

שאלה:

האם פליטים מסתננים ומבקשי מקלט זכאים להפרשות פנסיוניות? כיצד על המעסיק לבצע הפרשות אלו?

תשובה:

פליטים המועסקים בישראל זכאים לכל הזכויות המוקנות בחוקי העבודה הישראליים, ובכלל זה לפיצויי פיטורים, וכן להפרשות פנסיוניות לפי צו ההרחבה לביטוח פנסיוני מקיף במשק החל מינואר 2008.

בפסיקה ארצית נקבע כי כל עוד לא ניתן למלא אחר החובה להפריש בגינו לקרן פנסיה כמתחייב מהוראות צו ההרחבה החלות על הצדדים, זכאי העובד בסיום יחסי העבודה לפיצוי בגובה ההפרשות שנמנעו ממנו (בר"ע 36959-06-15 MUSABAL ABDALLA נ' טלרן אחזקות ונקיון (2000) בע"מ, ניתן ביום 15.7.2015, בבית הדין הארצי לעבודה).

ואולם, בחוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים מישראל (תיקוני חקיקה והוראות שעה)(תיקון), התשע"ו- 2017, מיום 3.1.2017, ובתיקוני חקיקה שונים שבוצעו, נקבעה חובת מעסיקים להפקיד כספים עבור עובד זר שהוא מסתנן, כפיקדון כספי חודשי שיבוא על חשבון ההפרשות הפנסיוניות.

החל מיום 1.5.2017, מעסיק של עובד זר שהוא מסתנן, צריך להעביר לפיקדון עבורו מדי חודש כספים בשווי16% משולמים ע"י המעסיק כחלק המעסיק. 

בתקופה שבין 01.05.2017 ועד 23.04.2020, נדרש המעסיק לנכות בנוסף 20% משכרו של העובד ולהפקיד בפיקדון. בעקבות פסיקת העליון בוטלה דרישה זו והעובדים זכאים לקבל בחזרה את הכספים שנוכו ממשכורתם , וזאת עד ליום 23.05.2020. (כלומר, העליון ביטל את ההוראה שחייבה את המעסיק לנכות 20% משכרו של עובד זר מסתנן לקופת הפיקדון, ועל המעסיק חלה חובה להפריש רק את חלקו בסך 16% מהשכר לקופת הפיקדון.) 

את כספי הפיקדון יש להפקיד באופן מקוון באתר האינטרנט של רשות האוכלוסין וההגירה, אל חשבון הבנק שנקבע לכך. 

  • הבנק שבו מתנהלים חשבונות הפיקדון הוא בנק מזרחי טפחות (בנק 20, סניף 618).

הלכה למעשה, מבחינת המעסיקים, פיקדון זה מייקר את העסקת המסתננים, ומבחינת העובדים המסתננים- פיקדון זה מפחית את שכרם באופן משמעותי. מטרתו המוצהרת של התיקון היא ליצור תמריץ משמעותי ליציאת המסתננים מישראל במועד שייקבע עבורם, מאחר וכל עיכוב של מסתנן לאחר המועד שבו הוא אמור לצאת, מאפשר למדינה לנכות סכומים מהפיקדון שנצבר לו.

 לנוהל מפורט של רשות האוכלוסין וההגירה אודות הפקדת פיקדון למסתננים-  לחץ כאן

לתיקון החוק למניעת הסתננות ולהבטחת יציאתם של מסתננים מישראל (תיקוני חקיקה והוראות שעה)(תיקון), התשע"ו- 2017 – לחץ כאן

 *** ענף הניקיון-
ביום 2.9.21 יצאה פסיקה של העליון ( בר"ע 52980-11-20 ) לפיה,  הפרשה לקופת הפיקדון הינה על חשבון תשלומים שעל המעסיק לשלם על פי הדין, צוי הרחבה והסכמים קיבוצים החלים עליו  לביטוח פנסיוני ופיצויי פיטורים ולכל תוכנית חיסכון אחרת (כמו למשל קרן השתלמות), אך לא במקומן של חבויות אלה. כלומר, מסתנן מכוח ההסכם הקיבוצי החל עליו להפרשות לקרן פנסיה וקופת הפיצויים העולות על 16% מהשכר –  יהיה על המעסיק לשלם לעובד המסתנן את ההפרש בין גובה ההפרשות על פי ההסכם הקיבוצי לבין ההפרשה בסך 16% לקופת הפיקדון. 
בפסק הדין עלתה השאלה האם את התשלומים הסוציאליים שמעבר ל- 16% צריך המעסיק להפקיד גם כן בקופת הפיקדון או לשלמם ישירות לעובד אך השאלה נשארה – ללא תשובה.

במקרה שסכום התשלומים הסוציאליים החלים על המעסיק נמוך מ-16% משכר העבודה של העובד, יעביר המעסיק לקופת הפיקדון את התשלומים הסוציאליים שחלים עליו ובנוסף יפקיד את ההפרש שבין שני הסכומים.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הפרשות פנסיוניות לעובדים זרים ולמסתננים קרא עוד ...
ביטוח בריאות לעובדים פלסטינים קרא עוד ...
שכר עובדים פלסטינים קרא עוד ...
העסקת עובדים זרים- סקירה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות