האם עובד שמועסק במוצאי חג זכאי לתשלום דמי חג?

האם עובד שמועסק במוצאי חג זכאי לתשלום דמי חג?

שאלה:

האם עובד שמועסק במוצאי חג זכאי לתשלום דמי חג?

 

תשובה:

באופן עקרוני, לעובד שמועסק בצאת החג אין לשלם גמול חג, כיוון שהחג כבר יצא. דין זה למדים מיום המנוחה השבועית, שלגביו פסיקת בית הדין הארצי קבעה כי את המונח "שבת" יש לפרש בזיקה למורשת ישראל, כך שה"שבת", לעניין זכויות עובדים, מסתיימת עם צאת השבת, ועבודה במוצאי השבת איננה כשלעצמה עבודה בשבת.

ואולם, עולה השאלה מה קורה במצב שבו העובד הועסק גם בערב החג וגם בצאת החג, כך ששעות המנוחה שבתווך היו נמוכות מ36 שעות.

מחד גיסא, פקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948, קובעת כי הוראות חוק שעות עבודה ומנוחה החלות על המנוחה השבועית, יחולו על המועדים המצויינים בחוק (אלו שמזכים בדמי חג). לגבי מנוחה שבועית הפסיקה קבעה כי חובת מתן שלושים ושש שעות המנוחה השבועית היא חובה שנקבעה משיקולים סוציאליים, ועל כן חובה זו נפרשת על מספר שעות גדול יותר מאשר מספר שעות המנוחה השבועית בדתות השונות.לכן, קבעה הפסיקה כי ייתכנו מקרים שעבודה במוצאי שבת תחשב כעבודה במנוחה השבועית, אם לא קדמה לה הפסקה רצופה של 36 שעות כדרישת סעיף 7 לחוק שעות עבודה ומנוחה. שילוב של עבודה ביום שישי אחר הצהריים ועבודה במוצאי שבת יכול, בתנאים מסוימים, להיחשב כעבודה במנוחה השבועית, אלא שעניין זה טעון הצגת תמונה מפורטת ומדויקת לגבי שעות העבודה בכל מועד רלבנטי (ע"ע 402/07 ניצנים חברה לאבטחה וניהול פרוייקטים בע"מ ואח' נגד יאיר חודאדי ואח', ניתן ביום 19.1.2010 בבית הדין הארצי לעבודה).

כלומר, מאחר והחוק משווה את ימי החג לימי המנוחה השבועית, ולגבי המנוחה השבועית נקבע שעבודה במוצאי החג שלא קדמו לה לפחות 36 שעות מנוחה תיחשב עבודה במנוחה השבועית, ניתן ללמוד כי הדין זהה גם לחג. כלומר, עבודה בצאת החג שלא קדמו לה לפחות 36 שעות של שביתה מעבודה, תיחשב עבודה בחג ותזכה גמול עבודה בחג.

מאידך גיסא, ניתן להבין מדוע מנוחה שבועית חייבת להיות 36 שעות- כדי שעובד שעובד כל השבוע יוכל לנוח בהם. אך הרציונל הסוציאלי הזה לא בהכרח נכון לגבי חג שבא בנוסף למנוחה השבועית. עם זאת, כל עוד הפסיקה לא התעמתה עם סוגיה זו, נראה שיש להתייחס לעבודה בצאת החג ממש כמו לעבודה בצאת שבת.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות