האם עובד שאינו יהודי זכאי לדמי חגים?

האם עובד שאינו יהודי זכאי לדמי חגים?

שאלה:

האם עובד שאינו יהודי זכאי לדמי חגים?

 

תשובה:

סעיף 18א לפקודת סדרי השלטון והמשפט, התש"ח-1948 (להלן: "הפקודה") קובע את רשימת מועדי ישראל, אשר הם ימי המנוחה הקבועים במדינת ישראל: שני ימי ראש השנה, יום הכיפורים, ראשון ושמיני עצרת של סוכות, ראשון ושביעי של פסח וחג השבועות. כמו כן, יום העצמאות נקבע כיום חג בחוק יום העצמאות, תש"ט-1949. סעיף 9א לחוק שעות עבודה ומנוחה קובע את איסור העבודה בימי המנוחה הללו. הפקודה קובעת, כי לעובדים שאינם יהודים יש הזכות לקיים ימי מנוחה בשבתם וחגיהם. חגים אלה ייקבעו לגבי כל עדה על פי החלטת הממשלה שתפורסם ברשומות.

כלומר, לעובד שאינו יהודי קמה הזכות לבחור באלו ימי חג ברצונו לשבות ולקבל דמי חגים- האם בימי החגים היהודים, או בימי החגים של עדתו. על הימים שהוא בוחר כימי חגו יחולו ההוראות הנוגעות למנוחה השבועית, כלומר איסור העסקה בימים אלו, חובת קבלת היתר להעסקה, ותשלום גמול מוגדל במקרה של עבודה בחג.

כלומר, עובד לא יהודי שבחר את חגי ישראל כחגים שבהם הוא מעוניין לשבות- זכאי לדמי חגים בחגים אלו, והעסקתו בחגי ישראל דינה כהעסקתו ביום מנוחתו, על כל הנובע מכך, כדין עובד יהודי שהועסק בחגי ישראל.

לעומת זאת, עובד לא יהודי שבחר את חגי עדתו שאינם חגי ישראל כחגים שבהם הוא מעוניין לשבות- העסקתו בחגי ישראל דינה כהעסקתו בימי חול, ואין צורך בקבלת היתר העסקה, וגמול העבודה הינו בתעריף השכר הרגיל. עובד זה יהיה זכאי לדמי חגים בחגי עדתו ולא בחגי ישראל.

נשאלת השאלה מה יהיה הדין לגבי עובד שאינו יהודי ששובת בחגי עדתו ואינו עובד גם בימי חגי ישראל, אם מבחירה ואם מחמת היות העסק סגור בשל החג.

בהקשר לכך כבר נפסק בבית הדין הארצי כי ימי חג של יהודים ושבתות אינם ימי חופשה שנתית לעובד שאינו יהודי, באשר מנוחתו זאת כפויה עליו ללא כל קשר לחופשה שנתית (דב"ע לד/3-49 יצחק אהרונוב נ' עבד אל קאדר וותר, פד"ע ה 472). עם זאת, זכאותו לדמי חגים חלה רק בעבור מערכת חגים אחת שבה בחר העובד לשבות. לכן, לגבי מערכת החגים השניה, העניין נתון להסכמת העובד והמעביד. אם שניהם יסכימו על כך, יראו ימים אלו כחופשה שנתית. אם לא תהיה ביניהם הסכמה כזאת, ימים אלו יהיו ימי חופשה ללא תשלום, או שהמעביד יספק עבודה לעובד וישלם את שכרו כרגיל. כמובן שכל הסדר אחר שמטיב עם העובד יכול להתקבל ובלבד שלא ייגרעו זכויות העובד מהקבוע על פי חוק.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...
מבצע "מגן וחץ" - מידע חשוב למעסיקים קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות