האם עובד רשאי להעדר על חשבון ימי מחלתו כאשר אשתו ילדה ומאושפזת עקב סיבוכי הלידה?

האם עובד רשאי להעדר על חשבון ימי מחלתו כאשר אשתו ילדה ומאושפזת עקב סיבוכי הלידה?

שאלה:

עובד שאשתו ילדה ומאושפזת בבית החולים עקב סיבוכים בלידה – האם העובד רשאי להעדר מהעבודה על חשבון ימי המחלה שלזכותו?

תשובה:

היעדרות ביום הלידה –

בהתאם לחוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידה של בת זוג), תש"ס-2000, ולתקנות דמי מחלה (כללים בדבר היעדרות עובד עקב הריון ולידה של בת זוג), תשס"א-2000, עובד זכאי לזקוף עד שבעה ימים בשנה של היעדרות, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו, לצורך נוכחות בלידה, כלומר מתחילת הופעתם של צירי לידה ועד 24 שעות מתום הלידה.

לגבי היעדרות לאחר יום הלידה-

ראשית, החל מיולי 2017 העובד זכאי ל"חופשת אבהות". ביום 5.7.2016 פורסם תיקון מס' 54 לחוק עבודת נשים, אשר קובע זכאות של עובד שבת זוגו ילדה להיעדר מעבודתו עד חמישה ימים מהיום שלאחר יום הלידה, באופן הבא:

שלושת ימי ההיעדרות הראשונים- דינם כדין חופשה שנתית, ואם אין לעובד ימי חופשה המגיעים לו- כדין חופשה ללא תשלום.

שני ימי ההיעדרות הנותרים- דינם כדין היעדרות מפאת מחלה, ויראו אותם כיום השני והשלישי למחלתו. כלומר, כל אחד מהימים יזכה את העובד ב50% משכרו באותו יום. ימים אלו ילקחו בחשבון מתוך מכסת ימי ההיעדרות שהעובד זכאי להם לפי חוק דמי מחלה (היעדרות עקב הריון ולידה של בת זוג), התש"ס -2000. נציין, כי מכסה זו עומדת על שבעה ימים בשנה והיא ניתנת לניצול מתוך ימי המחלה של העובד לצורך נוכחות בלידה, או לצורך לווי בת הזוג לטיפולים ובדיקות בקשר להריון שכרוך בהם סיכון לחיי האישה או העובר או בנסיבות שבהן תלויה בת הזוג בעזרת הזולת. כאמור, התיקון שלפנינו מוסיף על מקרים אלו גם את ההיעדרות בימים הרביעי והחמישי שלאחר יום הלידה של בת זוגו של העובד, שיילקחו מתוך מכסה זו.

כפי שמופיע בדברי ההסבר להצעת החוק, מטרת תיקון זה לחוק היא לקדם שוויון במימוש ההורות בין בני זוג על ידי מתן זכות לעובדים לצאת לחופשה לאחר הלידה דל בת זוגם, ולעודד מעורבות של אבות בגידול ילדיהם.

בנוסף לכך, מאחר והשאלה נוגעת לעובד שאשתו מאושפזת בשל סיבוכים-

בהתאם לחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג), תשנ"ח-1998, ולתקנות דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת בן זוג), תשנ"ט-1999, עובד זכאי לזקוף עד שישה ימים בשנה של היעדרות, בשל מחלת בן זוגו, על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו. יצויין, כי מחלת בן הזוג תזכה את העובד בהיעדרות וזקיפת ימים אלו על חשבונו רק כאשר בן הזוג שחלה הפך להיות תלוי לחלוטין בעזרת הזולת בביצוע פעולות יום-יום, שהן לבישה, אכילה, שליטה בהפרשות, רחצה וניידות עצמית בבית.

בנוגע לחובת הודעה למעביד ואישור רפואי, נקבע כי עובד המבקש לזקוף לתקופת המחלה הצבורה שלו ימי היעדרות מעבודתו בשל מחלת בן זוג, ימסור למעבידו הצהרה חתומה בידו, לפי הטופס שבתוספת לתקנות. להודעה זו עליו לצרף אישור מאת הרופא המטפל בבן הזוג (או רופא מחליף) בדבר היות בן הזוג תלוי לחלוטין בעזרת הזולת, לביצוע פעולות יום-יום.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

דמי פגיעה "תאונת עבודה" לעובד שכיר קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות