האם עובד זכאי לפדיון ימי חופשה חוזיים בסיום יחסי עבודתו?

האם עובד זכאי לפדיון ימי חופשה חוזיים בסיום יחסי עבודתו?

שאלה:

נפתלי פוטר מעבודתו. לנפתלי צבורים שלושים ימי חופשה, כולם ימי חופשה חוזיים, שכן נפתלי מימש בתקופת עבודתו את ימי החופשה המגיעים לו לפי חוק חופשה שנתית. כלומר, כל שלושים ימי החופשה שנותרו צבורים לו הם ימי חופשה העודפים על החוק, ונפתלי זכאי להם מכוח הסכם העבודה האישי שחתם עם המעסיק.
האם ימי חופשה אלו יזכו את נפתלי בפדיון ימי חופשה בסיום יחסי העבודה?

תשובה:

בשאלת פדיון ימי החופשה, חשוב להבחין בין ימי חופשה לפי החוק לבין ימי חופשה חוזיים.

לפי סעיף 13 לחוק חופשה שנתית, בסיום יחסי העבודה על המעביד חלה חובה לפדות את ימי החופשה שנצברו לו על פי החוק. בפסיקה נקבע כי העובד זכאי לפדיון חופשה שנצברה לזכותו בשלוש השנים המלאות האחרונות שקדמו לסיום עבודתו, בנוסף לשנת העבודה השוטפת (ע"ע 547/07 משה כהן נ' וילאם אנויה, מיום 8.10.07).

כאשר מדובר בימים העודפים על שיעור הימים שנקבע בחוק, דהיינו ימי חופשה "חוזיים" שנצברו, יש לבדוק מה מציין צו ההרחבה/ ההסכם הקיבוצי/ החוזה האישי בעניין זה, בהנחה שאותו הסכם איפשר את צבירתם. השאלה האמיתית היא מה קורה אם החוזה לא מתייחס במפורש לשאלת פדיון ימי החופשה הצבורים.  בעניין זה, פסיקה של בית הדין האזורי לעבודה קבעה כי בהעדר הוראה מפורשת בחוזה האישי המזכה את העובד בפדיון ימי החופשה החוזיים העולים על מכסת ימי החופשה בחוק, העובד יהיה זכאי אך ורק לפדיון יתרת ימי החופשה שנצברו לזכותו על פי החוק, ככל שישנם כאלה, במועד סיום עבודתו, ולא יהיה זכאי לפדיון ימי החופשה החוזיים העודפים (ע"ב (אזורי ת"א) 303695/98 טלבי אבינועם נ' ד.ק.ו. ישראל תכנון ושיווק בע"מ ואח'. ניתן ביום 16.10.2006).

לפי פסיקה זו, אם בחוזה העסקתו של נפתלי לא נקבע שימי החופשה החוזיים מזכים אותו בפדיונם עם סיום יחסי העבודה, אזי נפתלי לא זכאי לפדיון 30 ימי החופשה החוזיים.

יצויין כי מדובר בפסיקה מנחה ולא מחייבת. נראה, כי ההגיון בבסיס פסיקה זו הוא שהזכות לפדיון חופשה נולדה לפי הוראות החוק, וכאשר אין הוראה מפורשת בחוק או בחוזה,  לא צריכה לקום זכות לפדיון זכות. עם זאת, לטעמנו יש מקום לבחון  פסיקה זו מחדש משום שיש בה משום פגיעה בהסתמכות של העובד על ההסדר הקיים בחוק, לפיו מעביד חייב לפדות את ימי החופשה הצבורים לעובד.

בכל מקרה, אנו ממליצים בטרם חתימת חוזה להגיע להסכמה בעניין סוגיית פדיון ימי חופשה במהלך יחסי העבודה ובסיומם.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
חישוב זכאות לימי חופשה שנתית קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות