האם ניתן לצבור חופשה שנתית?

האם ניתן לצבור חופשה שנתית?

שאלה:

האם ניתן לצבור חופשה שנתית?

תשובה:

לפי סעיף 7 לחוק חופשה שנתית, "אין החופשה ניתנת לצבירה, אך רשאי העובד בהסכמת המעביד, לנצל שבעה ימי חופשה לפחות ולצרף את היתרה לחופשה שתינתן בשתי שנות העבודה הבאות". דהיינו, החוק קובע כי ללא הסכמת המעסיק, עובד לא יכול לצבור ימי חופשה משנה אחת לאחרת (שבעה ימי חופשה יש לנצל באותה שנה אך היתר – צבירתם תלויה בהסכמת המעסיק). כאשר מתקיים התנאי של הסכמת המעסיק, ובהתאם למה שפורש בפסיקה, הצבירה המותרת היא לכל היותר לשלוש שנים. כמו כן נקבע בפסיקה, כי גם שתיקת המעביד תיחשב כהסכמה לצבירה. מאחר שהמעביד הוא הנותן חופשה לעובדיו, מעסיק אשר "יושב בחיבוק ידיים" ולא מוציא את עובדיו לחופשה ייראה כמעסיק שהסכים לצבירת חופשה (דב"ע לא/1-3 בראדון ישראל נ' שמחה ג'רד, פד"ע ב, 121).

בפסיקה נקבע, כי אם צבר העובד ימי חופשה בניגוד לחוק, הוא מקפח את זכותו לחופשה שהיה עליו לקחת במועד הנכון, וזוהי הסנקציה המוטלת עליו על-ידי החוק כדי להביאו לכך שיקח את החופשה במועדה. ואולם, על מנת שצבירת ימי חופשה על ידי העובד תחשב בלתי חוקית, סירוב המעסיק לצבירת ימי חופשה על ידי העובד חייב להיות מפורש, או שהמעביד נתן לעובד חופשה אך הוא סירב לקחתה, מסיבה התלויה בו ושאינה סבירה. אין לייחס לעובד רצון לצבירה על ידי שתיקה ואי עמידה על זכותו לצאת לחופשה. במקרה, שבו לא ניתנה חופשה לעובד, ולא הוכח כי הוא סירב לקחתה, אין לראות באי לקיחת החופשה צבירת חופשה לא חוקית, או ויתור עליה, או על חלק ממנה, והעובד יהיה זכאי למלוא ימי החופשה, בגין שנת העבודה שבה לא יצא לחופשה, בגבולות תקופת ההתיישנות. כלומר,  מעסיק אשר "יושב בחיבוק ידיים" ייראה כמעסיק שהסכים לצבירת חופשה, שכן הוא שנותן חופשה לעובדיו, והעובד חייב להמתין עד שמעסיקו יוציא אותו לחופשה. (דב"ע לא/1-3 בראדון ישראל נ' שמחה ג'רד, פד"ע ב, 121).

לכן, מומלץ כי מעביד אשר אינו מעוניין שעובדיו יצברו את ימי חופשתם יודיע להם במפורש ובכתב על סירובו לצבירה, וכן יוודא את יציאתם לחופשה עוד באותה שנת עבודה.

לגבי פדיון ימי חופשה עם סיום יחסי העבודה, נקבע בפסיקה כי העובד זכאי לפדיון חופשה שנצברה לזכותו בשלוש השנים המלאות האחרונות שקדמו לסיום עבודתו, בנוסף לשנת העבודה השוטפת (ע"ע 547/07 משה כהן נ' וילאם אנויה, מיום 8.10.07).

יצויין, כי האמור לעיל מתייחס לשאלת צבירת הימים הקבועים לפי חוק חופשה שנתית, ולא לשאלת צבירת ימי חופשה חוזיים. כאשר קיים צו הרחבה, הסכם קיבוצי או הסכם אישי המעניק לעובד ימי חופשה העודפים על הימים שבחוק, שאלת צבירתם תלויה בקבוע בהסכם.
עוד יצויין, כי חוק חופשה שנתית מגדיר את זכויות העובד לחופשה שנתית בחישוב קלנדרי.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
שימוש במצלמות מעקב במקום העבודה ובמסגרת העבודה- האם ומתי מהווה פגיעה בפרטיות קרא עוד ...
השוואה בין זכויות העובד בתקופת ההודעה המוקדמת לבין זכויותיו בקבלת פיצוי בגין הודעה מוקדמת-טבלה השוואתית קרא עוד ...
תשלום לעובד בתקופת בידוד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות