האם ניתן לפטר עובד שאינו יכול לבצע את עבודתו עקב הגבלה בריאותית ולמעסיק אין יכולת להעסיקו בעבודה חלופית?

האם ניתן לפטר עובד שאינו יכול לבצע את עבודתו עקב הגבלה בריאותית ולמעסיק אין יכולת להעסיקו בעבודה חלופית?

עובד יצא לחופשת מחלה וחזר לעבודה עם אישור מרופא תעסוקתי, אשר מציין כי אינו יכול להמשיך לבצע את עבודתו במתכונתה הנוכחית, ולמעסיק אין עבודה חלופית היכולה להתאים לעובד. האם ניתן לפטר את העובד?

לפי סעיף 3 לחוק דמי מחלה, אם קבע רופא על-פי ממצאים רפואיים שמחמת מגבלות רפואיות אין העובד מסוגל, בפרק זמן מסויים, לבצע עבודה מסוג פלוני או בתנאים מסויימים, וכתוצאה מכך העובד אינו מסוגל לבצע עבודתו אלא באופן חלקי, והמעביד הציע לו עבודה מתאימה אחרת, מלאה או חלקית, באותו מקום עבודה – לא יהיה העובד זכאי לדמי מחלה, אך שכרו בעבודה שהוצעה לו לא יפחת מהשכר שהיה מקבל אילו המשיך בעבודתו הקודמת. במידה והמעסיק לא הציע עבודה לעובד מתאימה, יהיה העובד זכאי לסכום דמי המחלה.

יצויין, כי "עבודה מתאימה" היא עבודה שלא חלות לגביה המגבלות הרפואיות המונעות מהעובד לעבוד בה, והיא מסוג העבודה העיקרית שבה עבד העובד תוך שלוש השנים שקדמו בתכוף למחלתו או שהיא עבודה אחרת התואמת את הכשרתו המקצועית, רמת השכלתו וכשרו הגופני. הצעת "עבודה מתאימה" טעונה התייעצות עם ועד העובדים במקום העבודה. באין ועד עובדים, לא ניתן להציע לעובד "עבודה מתאימה, והוא יהיה זכאי לדמי מחלה.

במקרה שלפנינו, המעסיק אינו מציע לעובד עבודה מתאימה, ולכן העובד זכאי לדמי מחלה עד שישוב לעבודה (אם הדבר אפשרי מבחינה בריאותית), או עד שייגמרו לו ימי המחלה הצבורים עבורו, לפי המוקדם.

לא ניתן לפטר עובד כזה כל עוד צבורים לו ימי מחלה, שכן סעיף 4א לחוק דמי מחלה, קובע כי מעביד לא יפטר עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלתו, במהלך תקופת הזכאות לדמי מחלה הצבורה לו לפי החוק או לפי הסכם קיבוצי, וזאת עד לתקופת הזכאות המקסימלית שלו, כלומר עד אשר יסתיימו לו ימי מחלתו הצבורים.

איסור פיטורים זה לא יחול במקרים אלו:

  • המעביד נתן לעובד הודעה מוקדמת לפיטורים לפי חוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001, בטרם נעדר העובד עקב מחלתו.

  • מקום עבודתו של העובד פסק מלפעול או שהמעביד הוכרז פושט רגל לפי פקודת פשיטת הרגל [נוסח חדש], התש"ם-1980, ואם הוא תאגיד – ניתן צו פירוק לפי פקודת החברות [נוסח חדש], התשמ"ג-1983; לעניין זה, "פסק מלפעול" – הפסקת פעילות שאינה זמנית.

בהתאם לפסיקה, משמעותו של איסור הפיטורים בעת מחלה, לפי סעיף 4א לחוק דמי מחלה, היא שכל עוד מתקיימים יחסי עובד-מעסיק במועד שפרצה המחלה, על המעסיק לאפשר לעובד למצות את ימי המחלה העומדים לזכותו מכח חוק דמי מחלה. כלומר, כאשר עובד חולה, יחסי העבודה אינם יכולים להסתיים כל עוד לעובד צבורים ימי מחלה.  דין זה חל ללא קשר לשאלת סיבת הפיטורים ואפילו אם אלה אינם קשורים כלל ועיקר למחלת העובד. כלומר, על מעסיק אשר עובדו חלה לאפשר לו למצות את כל ימי המחלה הצבורים לזכותו מכוח החוק, טרם ניתוק יחסי עובד – מעסיק. את יחסי העבודה ניתן לנתק רק לאחר תום ימי המחלה הצבורים, או עד שהעובד הבריא ושב לעבודה, לפי המוקדם מבינהם.



המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

דמי פגיעה "תאונת עבודה" לעובד שכיר קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...
טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
הגבלות פיטורים- סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות