האם מעסיק מחוייב לשלם גם שעות נוספות גלובליות שלא בוצעו?

האם מעסיק מחוייב לשלם גם שעות נוספות גלובליות שלא בוצעו?

שאלה:

האם מעסיק שסיכם עם עובד על מספר שעות נוספות גלובליות שיבוצעו, מחוייב לשלם לעובד את רכיב זה גם אם השעות הנוספות הגלובליות לא בוצעו?

 

תשובה:

ס' 5 לחוק הגנת השכר קובע "איסור שכר כולל", לפיו ישנם רכיבי שכר שלא ניתן לכלול אותם בתוך שכר העבודה, והם: תשלום בעד שעות נוספות או גמול-עבודה במנוחה השבועית, וכן דמי חופשה, תמורת חופשה, ופדיון חופשה.על אף האיסור על קביעת שכר כולל, שיכלול בתוכו גם שעות נוספות, הוכרה בפסיקה האפשרות לסכם עם עובד על תשלום גמול שעות נוספות גלובאלי, ונפסק כי רק אם נקבע תשלום נפרד ונקוב בעד עבודה בשעות נוספות, מדובר בתשלום גלובלי שאינו חלק מ"שכר כולל" ואינו אסור על פי סעיף 5 לחוק הגנת השכר (ע"ב 1888/06 גוסין אולג נ' שי תעסוקה בע"מ, ניתן בבית הדין האזורי לעבודה – חיפה, ביום 9.4.2008).

דהיינו, הלכה למעשה, כדי שרכיב שעות נוספות גלובלי יוכר כאמיתי ותקף, על חמישה תנאים מרכזיים להתקיים: הסכמת עובד ברורה ומדעת, שיעור הגמול הוגן וסביר, מעקב אחר שעות הנוספות בפועל, הפרדה ברורה בתלוש השכר ושסכומים יהיו נפרדים העומדים באופן עצמאי בדרישות חקיקת המגן (ע"ע (ארצי) 23402-09-15 אוריאל ברד- קנסטו בע"מ).

עולה השאלה מה קורה במצב שבו העובד לא מבצע את כל השעות הנוספות הגלובליות- האם הוא יקבל תשלום מלא?

התשובה תלויה בהסכמה בין הצדדים. אם יש ביניהם הסכמה, בכתב או בהתנהגות, שמדובר ברכיב שאינו תלוי בביצוע עבודה בפועל- אזי העובד צריך לקבל את כל הסכום.

אך אם יש ביניהם הסכמה שהתשלום תלוי בביצוע עבודה בפועל- העובד יקבל תשלום בהתאם למה שסוכם. בפסיקה נקבע כי מעסיק יכול לקבוע תשלום גלובלי בגין מכסת שעות נוספות חודשית קבועה, המותנית בביצוע השעות בפועל (ע"ב 911565/99 רמי פור נ' צביקה מה יפית ואח', ניתן ביום 15.7.2001 בבית הדין האזורי לעבודה בתל אביב יפו).

 יש לציין כי האמור נוגע רק למצב שבו העובד עובד פחות שעות ממה שסוכם. אך אם העובד עשה יותר שעות נוספות ממה שנקבע- יש להשלים לו את הסכום.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

תשלום שכר לעובדים בעבור "יום כיף" קרא עוד ...
שעות נוספות מותרות בבתי אירוח- מסעדות, בתי קפה ובתי מלון קרא עוד ...
כל הכללים הנוגעים להפסקות בעבודה קרא עוד ...
שכר הכולל שעות נוספות, ורכיב שעות נוספות גלובלי קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות