האם מותר לקזז חוב של העובד מהפיצויים?

האם מותר לקזז חוב של העובד מהפיצויים?

שאלה:
האם מותר לקזז חוב של העובד מהפיצויים?
תשובה:
סעיף 20(ב2) לחוק הגנת השכר קובע כי מעביד ראשי להפחית מפיצויי הפיטורים סכום של חוב שחייב העובד למעביד או סכום שהמעביד חייב או זכאי לנכותו מפיצויי הפיטורים.
חשוב לציין כי בית הדין הארצי לעבודה קבע כי חוב הינו חוב קצוב אשר העובד התחייב בכתב לשלם למעביד ולא חוב בלתי קצוב אשר המעביד תובעו והעובד מכחישו.
עם זאת, יש להבדיל בין מצב בו כספי הפיצויים לא הופקדו מראש במסגרת קופת גמל, לבין מצב בו הם הופקדו מראש במסגרת הקופה.
במידה וכספי הפיצויים לא הופקדו בקופת גמל, יחול סעיף 20(ב)(2) לחוק הגנת השכר הקובע כי "המעסיק רשאי להפחית מפיצויי הפיטורים ומפיצוי ההלנה סכום של חוב שחייב העובד למעסיק או סכום שהמעסיק חייב או זכאי לנכותו מפיצויי הפיטורים". כלומר, בהתאם לסעיף זה ניתן לנכות את כל סכום החוב פיצויי הפיטורים של העובד.

במידה וכל כספי הפיצויים הופקדו בקופת גמל, קיימת בפסיקה מחלוקת לגבי פרשנות סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים תשכ"ג-1963 הקובע כי "סכומים ששולמו במקום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14, או שהופקדו לפי סעיף 20 או לפי סעיף 21, או ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, או ששולמו או שהופרשו לקופת גמל לקצבה – (1) אינם ניתנים להחזרה, להעברה לשעבוד או לעיקול" כלומר, בהתאם לסעיף זה, כספים שהופקדו לטובת פיצויי פיטורים אינם ניתנים להחזרה ועל כן לכאורה גם לא ניתן להיפרע מהם בשל חוב של העובד.

בפועל ולמרות הוראות חוק הגנת השכר קיימת מחלוקת בפסיקה לגבי האפשרות לנכות את החזרי ההלוואה מתוך פיצויי הפיטורים של העובד.

במסגרת הליך דמ (י-ם) 5052/03 חננאל יוסי נ' הסוכנות היהודית לארץ ישראל, נקבע כי המעסיק איננו רשאי לנכות חוב של העובד מכספי פיצויי פיטורים שהופקדו מראש בקופת גמל, מאחר שסעיף 26 לחוק פיצויי פיטורים יוצר הגנה מוחלטת לכספים שהופקדו בקופת גמל עבור עובד, בין אלה שהופקדו עבור פיצויי פיטורים והן אלה שהופקדו בגין תגמולים וזאת כיוון שהם הופקדו לביטוח קצבה. לפיכך, המעסיק אינו רשאי לפרוע את החוב כלפיו מתוך כספים אלו.

מאידך, במסגרת צו (ב"ש) 25819-02-12 שמעון כהן נ' מנורה מבטחים חברה לביטוח בע"מ נקבע כי המעסיק רשאי לנכות חוב של העובד מכספי פיצויי פיטורים שהופקדו מראש בקופת גמל.
בית הדין נימק פסיקתו זו והסביר כי האיסור בסעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים נועד למנוע מצב של שיעבוד או עיקול הכספים בשל חוב של המעסיק, אולם אין הוא חל על חוב של העובד ועל כן אין למנוע מנושי העובד, לרבות המעסיק שלו, לפרוע את חוב העובד כלפיו מתוך כספי הפיצויים שמופקדים בקופת הגמל.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
תחולת סעיף 14 לפי הוראות צו ההרחבה לפנסיה חובה קרא עוד ...
חישוב תשלום דמי הבראה לעובדים ששהו בחופשה ללא תשלום קרא עוד ...
טבלה מסכמת צבירת זכויות בתקופות של אי עבודה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות