האם יש לבצע שימוע במקרה של פיטורי צמצום?

האם יש לבצע שימוע במקרה של פיטורי צמצום?

שאלה:

האם יש לבצע שימוע במקרה של פיטורי צמצום?

תשובה:

כידוע, למעסיק ישנה פרורגטיבה ניהולית ושמורה לו הזכות לנהל את עסקו כרצונו, ובכלל זה להחליט על פיטורי עובדים. עם זאת, על המעסיק לעשות שימוש בסמכות זו בתום לב.

לכן, קבעה הפסיקה את חובת עריכת השימוע לפני פיטורים, אשר מטרתה לאפשר לעובד את זכות הטיעון בטרם יוחלט על פיטוריו. על המעסיק לבצע את השימוע ולהקשיב לדברי העובד בלב פתוח באוזן קשובה ובנפש חפצה, ועליו להימנע מלקבל החלטה סופית לגבי העובד בטרם ניתנה לעובד הזכות להביע את עמדתו.

לפי הפסיקה, החובה לבצע שימוע קמה גם בפיטורי צמצום והתייעלות, וגם במקרה כזה על המעסיק לשקול שיקולים לגיטימיים בבחירת רשימת העובדים שיפוטרו. על המעסיק לפעול בהגינות, בסבירות במידתיות ובתום לב, ותוך התחשבות בצרכיו של העובד המפוטר. כלומר, יש לבחון בחינה אישית את עניינו של כל עובד שמועד לפיטורים בפיטורי צמצום. לאחר שהעובד ישטח את טענותיו בהליך השימוע על המעסיק לשקול בלב פתוח את טענותיו של העובד ולא לגבש את עמדתו אך ורק על העובדה ששמו של העובד מופיע ברשימת העובדים המועדת לפיטורים.

בפסיקה נקבע כי גם ההחלטה, המתקבלת לאחר השימוע, שלא לקבל את נימוקי התנגדות העובד לפיטוריו במסגרת השימוע, טעונה הנמקה שאינה לקונית אלא מתייחסת לנימוקים האינדודואלים שהעלה העובד במסגרת השימוע (ע"ע 378/08 אלי פרג'ון נ' חברת הדואר. ניתן ביום 12.11.2008 בבית הדין הארצי לעבודה).


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

עובד שזומן ולא הגיע לשימוע- סקירה קרא עוד ...
כללי עריכת שימוע קרא עוד ...
שימוע - סקירה מקצועית קרא עוד ...
אחריות מזמין שירות כלפי עובד לפי החוק להגברת האכיפה בדיני העבודה- סקירה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות