האם יש חובה לשלם הודעה מוקדמת לעובד המפוטר בתאונת עבודה או בתקופת אי כושר מחמת מחלה?

האם יש חובה לשלם הודעה מוקדמת לעובד המפוטר בתאונת עבודה או בתקופת אי כושר מחמת מחלה?

שאלה:

האם יש חובה לשלם הודעה מוקדמת לעובד המפוטר בתאונת עבודה או בתקופת אי כושר מחמת מחלה?

 

תשובה:

 

מחלה והודעה מוקדמת-

חוק דמי מחלה אוסר על פיטורי עובד חולה כל עוד הוא חולה וצבורים לו ימי מחלה. לפי סעיף 4א לחוק דמי מחלה, איסור זה לא יחול אם מדובר באחד משני המצבים הבאים:

א.      אם מקום העבודה של העובד פסק מלפעול או אם המעסיק פשט את הרגל ואם הוא תאגיד, ניתן בעניינו צו פירוק.

ב.      המעסיק הודיע לעובד על כוונתו לפטרו בהודעה מוקדמת כמשמעותה בחוק הודעה מוקדמת לפיטורים ולהתפטרות, התשס"א-2001 (להלן: "חוק הודעה מוקדמת") בטרם נעדר העובד מעבודתו עקב מחלתו.

מכאן, שאם העובד חלה לפני שניתנה לו הודעה מוקדמת, הרי שאי אפשר לפטרו ולתת לו הודעה מוקדמת עד לתום תקופת מחלתו או עד לתום ימי המחלה הצבורים שלו.

ואולם, אם ניתנה לעובד הודעה מוקדמת ואז הוא חלה, איסור הפיטורים אינו חל. קביעת החוק, לפיה איסור פיטורים במחלה אינו חל במקרה שבו ניתנה הודעה מוקדמת לעובד, מביאה למסקנה כי במקרה של מחלה לאחר מתן הודעה מוקדמת בפועל, יחסי העבודה יסתיימו במועד המקורי שנקבע, כך שנוצרת למעשה חפיפה בין תקופת ההודעה המוקדמת לתקופת ההיעדרות בתשלום מחמת מחלה. על אף שמדובר בהוראת חוק מפורשת, יש לסייג את הדברים ולומר כי ישנן מספר פסיקות אזוריות, רובן ניתנו לפני חקיקת איסור הפיטורים במחלה, שקובעות שלא ניתן לחפוף בין הודעה מוקדמת למחלה (פסיקה אזורית היא פסיקה מנחה שאינה מחייבת).

 

תאונת עבודה והודעה מוקדמת-

בניגוד לאמור לעיל לגבי מחלה, חוקי העבודה אינם אוסרים על פיטורי עובד הנמצא בתקופת אי כושר מחמת תאונת עבודה.

בפסיקה ארצית נקבע, כי עובד זכאי לתמורת הודעה מוקדמת לפיטורים גם אם באותה תקופה הוא מקבל דמי פגיעה מהמוסד לביטוח לאומי. זאת, מאחר ומטרת ההודעה המוקדמת היא לתת לעובד שהות לדאוג למקום עבודה אחר. לפי פסיקה זו, דרך חישוב הפיצוי תמורת ההודעה המוקמת חייבת להיות אחידה, בכל המקרים, ואין לתת למי שהפר את החוזה שלא לשאת בתוצאות ההפרה. המעסיק אינו צריך ליהנות מן העובדה שהעובד קיבל מן המוסד לביטוח לאומי דמי פגיעה (דב"ע נו/9-3 נצחונה פומרנץ נ' נשיונל מוד בע"מ, ניתן ביום 18.4.1996 בבית הדין הארצי לעבודה).

מכאן, כי כאשר העובד נעדר מהעבודה מחמת תאונת עבודה ומקבל דמי פגיעה, ומעסיקו מפטר אותו בתקופת אי הכושר שבעבורה הוא מקבל דמי פגיעה- עליו לשלם לו את תמורת ההודעה המוקדמת במלואה, ולא ניתן לבצע חפיפה בין הודעה מוקדמת לדמי פגיעה.

מפסיקה זו אנו למדים, מקל וחומר, שכאשר עובד נמצא בתקופת אי כושר מחמת מחלה או תאונה שאינה מזכה אותו בשכר (למשל כאשר ניצל כבר את כל זכאויותיו לדמי מחלה ו/או דמי פגיעה), המעסיק מחוייב לשלם לו הודעה מוקדמת בפיטוריו. כמו כן, החובה לתשלום הודעה מוקדמת קמה לכל עובד שפוטר על ידי מעסיקו, אלא אם כן נקבע לכך חריג מפורש בחוק או בפסיקה, וזה אינו המצב במקרה של עובד המפוטר מחמת מצב בריאותי ואי כושר לעבוד.

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות