58% מההיתרים לפיטורי נשים בהריון – בשל סגירת העסק ופשיטת רגל

58% מההיתרים לפיטורי נשים בהריון – בשל סגירת העסק ופשיטת רגל

משרד הכלכלה והתעשיה           

תאריך פרסום:22/02/2017

יחידה מפרסמת: מינהל הסדרה ואכיפה

 

נתוני סיכום שנת 2016 של מנהל הסדרה והאכיפה: 58% מההיתרים לפיטורי נשים בהריון – בשל סגירת העסק ופשיטת רגל. 105 פניות התקבלו בחשד להפרת חוק עבודת נשים והוטלו עיצומים כספיים בסך של למעלה מחצי מיליון ש"ח על מעסיקים שהפרו את החוק.

​על פי חוק עבודת נשים חל איסור לפטר, לצמצם היקף משרה או לפגוע בהכנסה של עובדת בהריון או עובד\ת הנמצאים בהליך של טיפול פוריות, העובדים במקום העבודה מעל שישה חודשים. במקרים בהם נדרש לפטר עובדת בשל סגירת העסק או מכירתו, או בשל תפקוד לקוי או נסיבות חמורות, ואין קשר בין הפיטורים להיות העובדת בהריון, ניתן לפנות לממונה על חוק עבודת נשים במנהל הסדרה ואכיפה לקבלת היתר לכך.

 במקרים של עילות כלכליות כמו סיום פרויקט, סגירת מחלקה, צמצומים בכ"א או סיום חוזה העסקה, במסגרת הליך הבירור, גם כאשר נמצא כי הפיטורים אינם קשורים להיריון או לטיפולי הפוריות, נבדקת מול המעסיק האפשרות לשיבוץ העובדת בתפקידים חלופים או בעסקים אחרים של המעסיק, זאת על מנת להגן על העובדת בתקופה בה יקשה עליה למצוא מקום עבודה חלופי. יודגש, כי במקרה של מכירת עסק או חילופי מעסיקים, פסיקת בתי הדין לעבודה הרחיבה את ההגנה על העובד/ת וכיום, על המעסיק לדאוג להמשך העסקתה/ו של העובד/ת באמצעות המפעיל החדש אשר הוא שותף מלא להליך הבקשה לפיטורים, ובאם אינו ממשיך בהעסקה עליו להסביר את שיקוליו בעניין זה ולצרף אסמכתאות התומכות בגרסתו.

בהליך הבקשה לקבלת היתר נשמעות גרסאותיהם וטיעוניהם של המעסיק והעובד/ת בנפרד, כשעל המעסיק חלה חובת ההוכחה, זאת על ידי הבאת ראיות התומכות בגרסתו, כי אין קשר בין הפיטורים לבין היות העובד/ת בהריון או בטיפולי פוריות. חשוב לציין כי בטרם מתקבלת החלטה באם להתיר את הפיטורים אם לאו, נערך הליך בירור טיעונים "שקוף", כך שהראיות, המסמכים ופרוטוקול גביית הגרסה, הן של המעסיק והן של העובדת, מועברים לתגובת הצד השני.

בשנת 2016  התקבלו במנהל הסדרה ואכיפה שבמשרד העבודה, הרווחה והשירותים החברתיים 1589 פניות לפיטורים או לפגיעה בהיקף משרה/הכנסה של עובד/ת בהריון, טיפולי פוריות או בתום חופשת הלידה. ב-108 פניות סורבה בקשת המעסיק לפטר את העובדת.368 פניות מסך הפניות שהתקבלו נסגרו. סגירת פנייה יכולה להתרחש ממספר סיבות: כאשר החוק אינו חל (לדוגמה, כאשר העובדת עובדת במקום העבודה פחות משישה חודשים); כאשר החוק אינו מאפשר להתיר את הפיטורים (במהלך חופשת הלידה או עד 60 ימים לאחריה במידה והעסק ממשיך לפעול) או; בשל משיכת הפנייה על ידי המעסיק, במקרים בהם השתכנע לבטל את הפיטורין ולהמשיך בהעסקת העובדת (לעיתים המעסיק "משתכנע" לבטל את הפיטורין כיוון שמבין שבקשתו לא נתמכת באסמכתאות).

ב-964 החלטות הותר למעסיק לסיים את ההעסקה, זאת לאחר הליך בירור בהתאם לנוהל העבודה, אשר במסגרתו נמצא כי הפיטורים אינם קשורים להיריון או לטיפולי פוריות וכי המעסיק הרים את נטל ההוכחה לטיעוניו והעובדת הגיבה לטיעוני המעסיק. 86 היתרים ניתנו בגין בקשה משותפת, הן של העובדת והן של המעסיק, בדבר סיום ההעסקה.

 

 פילוח ההיתרים שניתנו הוא כמפורט:

628 היתרים, שהם 58% מסך ההיתרים, ניתנו בגין מצב כלכלי מוכח – סגירת עסק או פרויקט כאשר כלל העובדים פוטרו (ביניהם העובדת המוגנת מפני פיטורים), צמצום בכ"א, ירידה בהכנסות או מכירת פעילות כאשר הרוכש  אינו יכול להמשיך להעסיק את העובדת.

24 היתרים, שהם 2% מסך ההיתרים, ניתנו לצורך המשך העסקת העובדת באמצעות רוכש פעילות החברה, כך שלמעשה העובדת ממשיכה לעבוד בפועל.

183 היתרים, שהם 17% מסך ההיתרים, ניתנו בגין אי שביעות רצון מתמשכת מתפקוד העובד/ת, כאשר הממונה שוכנעה כי המשך העסקת העובדת יגרום נזק למעסיק.

43 היתרים, שהם  4% מסך ההיתרים, ניתנו בגין "משבר אמון", או "נסיבות חמורות" כגון – גניבה, דיווח שעות עבודה כוזב, רשלנות בטיפול בחסרי ישע ועוד.

110 היתרים, שהם 10% מסך ההיתרים, ניתנו בגין תום חוזה, כאשר הוכח שאין  באפשרות המעסיק להמשיך בהעסקתה.

86 היתרים, שהם 8% מסך ההיתרים, ניתנו בגין בקשה משותפת ומוסכמת של המעסיק והעובדת בדבר סיום ההעסקה.

 

ב-108 פניות סורבה בקשת המעסיק לפטר את העובדת.

במקרה בו המעסיק או העובדת אינם מקבלים את החלטת הממונה, ניתן לערער עליה לבית הדין לעבודה. בשנת 2016 התקבלו פסקי דין ב-11 מקרים בהם ערערו על החלטת הממונה: 4 מהם נדחו, 5 נמחקו, ובשניים הושגה פשרה בין הצדדים.

הנתונים מצביעים על כך שההחלטות למתן היתרים ברובן הן במקרים שבהם הנושא הכלכלי מחייב לנקוט בצעדי פיטורין או קיצוצים, או כאשר המעסיק מציג ראיות ברורות ומשכנעות לתפקוד לקוי של העובדת, כך שבהמשך העסקתה בנסיבות הקיימות – רב ניזקה על תועלתה.

בנוסף לנתוני הפניות, הוצגו גם נתוני האכיפה בתחום חוק עבודת נשים. בשנת 2016 התקבלו 105 פניות בחשד להפרת חוק עבודת נשים. ב- 47 מהפניות הסתיים הטיפול בתחום התלונות משום שהמתלוננת הוחזרה לעבודה, הגיעה להסדר עם המעסיק, או שלא נמצאה כל עבירה. במהלך השנה הוטלו עיצומים כספיים בסך של כחצי מיליון ₪ על 16 מקרים בהם מעסיקים הפרו את חוק עבודת נשים. העיצומים הכספיים ניתנו על ההפרות הבאות: ארבעה מעסיקים שפגעו בהיקף המשרה או שכרה של העובדת, 9 מעסיקים שפיטרו עובדת בהריון ללא היתר, שני מעסיקים שפיטרו עובדת בחופשת לידה, ומעסיק נוסף שהעסיק עובדת במהלך חופשת הלידה שלה.

מינהל הסדרה ואכיפה רואה חשיבות רבה בהסברת החוק לציבור הרחב. כחלק ממאמצי ההסברה הפיץ המינהל "זכותון" – חוברת מידע – המכילה את עיקרי חוק עבודת נשים. הזכותון ראה אור בשפות העברית והערבית והופץ בבתי החולים ברחבי הארץ ובמרכזי בריאות האישה של קופות החולים. ניתן למצוא את הזכותון בגרסתו האינטרנטית באתר המשרד.

 כמו כן, השיק המינהל את "זכותון להריון": אפליקציה חינמית וידידותית, הן בשפה העברית והן בשפה הערבית, המנגישה את הוראות חוק עבודת נשים ומפרטת את זכויות העובד והעובדת משלב טיפולי הפוריות ותכנון ההיריון ועד לאחר חופשת הלידה. במקביל, מפורטות חובותיו וזכויותיו של המעסיק/ה בהקשר זה. כמו כן, ניתן להגיש תלונה על הפרת זכויות ישירות דרך האפליקציה, ואף לקבל מידע על אפליה בעבודה ועל זכויות עובדים נוספות.

הממונה על חוק עבודת נשים, הגב' שרית יהודאי: "הנתונים מצביעים על כך שבמקרים מעטים פונים מעסיקים בבקשה לפטר עובדים בשל היותם  בטיפולי פוריות או היריון, ואנו תקווה שמקרים כאלו ילכו ויפחתו. המודעות הגוברת בקרב המעסיקים להוראות החוק מונעת מכאלו שאינם עומדים בהן לבקש היתרים. עם זאת, חשוב לשים לב לכמות ההיתרים הניתנים, בהתאם להוראות החוק,  בעקבות עילות כלכליות של סגירת עסק- כאשר כלל העובדים מפוטרים, פשיטת רגל וצמצומים מחויבים בכח אדם, הנובעים מהמצב הכלכלי המורכב בו נמצאים עסקים בארץ, בעיקר עסקים קטנים ובינוניים".


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות