תקנות להפקדת כספים לטובת העובד הזר המועסק בענפי הסיעוד והבניין

תקנות להפקדת כספים לטובת העובד הזר המועסק בענפי הסיעוד והבניין

משרד הכלכלה

תאריך פרסום:13/07/2015

יחידה מפרסמת: דוברות ופניות הציבור

 

 

​​שר הכלכלה, אריה דרעי והמשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום, אשרו הצעת תקנות להפקדת כספים לטובת העובד הזר המועסק בענפי הסיעוד והבניין.

  

שר הכלכלה אריה דרעי והמשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום,חתמו  היום (13.7.15) על מכתב פנייה לשר האוצר, בו מתבקשת הסכמתו להתקנת תקנות  להפקדת כספים לטובת עובדים זרים המועסקים בענף הסיעוד ובענף הבניין ולהבטחת יציאתם מישראל בתום תקופת העסקתם.

 

התקנות המוצעות, בהתאם לפרק ד' לחוק עובדים זרים התשנ"א-1991, מבקשות להסדיר את הנושאים הבאים: החובה של  חברות סיעוד ומעסיקים בענף הבניין, להפקיד כספים לטובת העובד הזר המועסק על ידם, מתן זכות בחירה  למעסיקים סיעודיים פרטניים שיבחרו לעשות כן, להפקיד סכומים בפיקדון עבור עובדיהם הזרים , סכומי הפיקדון,, הגוף שאליו יופקדו הכספים, תנאי הזכאות של העובדים הזרים לקבל את כספי הפיקדון בעת יציאתם מישראל, האפשרות לנכות מכספי הפיקדון סכומים בשיעורים שונים כאשר העובד הזר יצא מישראל לאחר תום תקופת רישיון הישיבה שלו, דרכי התשלום של כספי הפיקדון, הזכאות לכספי פיקדון, תשלומים לאחר פטירת העובד הזר ועוד. יובהר כי חברות הסיעוד מחויבות בהפקדת סכומי הפיקדון, ומטופלים סיעודיים רשאים להפקיד את כספי הפיקדון בעבור עובדים זרים המועסקים על-ידם.

 

חובת הפקדת הכספים מתמקדת בשני מישורים:

1. הבטחה לעובד הזר כי בתום עבודתו החוקית בישראל, יקבל בעת יציאתו מישראל או בארץ מוצאו סכום כסף שיסייע לו בתחילת דרכו בארצו.

2.מתן כספי הפיקדון יהיה מותנה ביציאתו של העובד הזר את ישראל  עם פקיעת רישיון הישיבה שניתן לו, ולמעשה יהווה תמריץ חיובי ליציאתו מישראל בתום תקופת שהייתו החוקית.

 

הפיקדון, לפי תקנות אלה ישולם בידי מעסיקים של עובדים זרים, לחשבון בנק נפרד המיועד אך ורק למטרה זו, שנפתח ומנוהל לפי תקנות עובדים זרים (פיקדון בחשבון הבנק), התשס"ח–2008 , מדי חודש בחודשו, לא יאוחר מה-15 בכל חודש בעד החודש שקדם לו.

 כספי הפיקדון יימסרו לעובד הזר אשר יעזוב את ישראל בתום תקופת הרישיון החוקי שבידיו. לעובד זר שימשיך לשהות בישראל ללא אשרה חוקית, ינוכו אחוזים מסכומי הפיקדון, באופן יחסי לתקופה שחלפה מתום הרישיון החוקי שבידיו, ועד למועד עזיבתו את ישראל. עם זאת, מקרים בהם יתברר כי נבצר מהעובד הזר לצאת בתקופה האמורה או שבתום לב המשיך לשהות מעבר לתקופה החוקית של רישיונו, אזי ניתן יהיה לשקול שלא לנכות כספים מהפיקדון, או לנכות אחוזים פחותים יותר מהקבוע בתקנות הפיקדון.

 במקרה בו נפטר עובד זר בטרם עזב את ישראל והיה זכאי לכספי פיקדון, יועברו הכספים להם היה זכאי למוטב שהוא בן משפחה מדרגה ראשונה של העובד הזר, ואם לא נקבע מוטב, אזי לחשבון הבנק המתנהל על שם העובד הזר שנפטר.

שר הכלכלה, אריה דרעי: "תקנות הפיקדון הן אבן דרך משמעותית למשק הישראלי: הן מספקות לעובד הזר מענה חלופי לצבירה לפנסיה לשם הבטחת זכויותיו;  הן שומרות על המעסיקים בכך שמסדירות את החובות המוטלות עליהם ביחס לעובדיהם והן מהוות מנגנון מתמרץ המעודד את יציאתם עובדים זרים מהארץ עם תום שהייתם החוקית בה".

המשנה לראש הממשלה ושר הפנים, סילבן שלום: " עובד זר השוהה בישראל כחוק זכאי לכל הזכויות ואמשיך לפעול לקידום הנושא. התקנות הללו הן צעד חשוב מאד בשמירת זכויותיהם של עובדים זרים המגיעים לעבוד בישראל כחוק, כשבמקביל מובטחת גם יציאתם של העובדים עם תום אשרת השהייה החוקית שלהם".


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות