תיקון חוק עבודת נשים- שעת הורות לאבות ושינוי מונח חופשת לידה

תיקון חוק עבודת נשים- שעת הורות לאבות ושינוי מונח חופשת לידה

 

ביום 28.7.2016 פורסם ברשומות – ספר החוקים 2569 תיקון לחוק עבודת נשים, שמבצע שני שינויים:

  1. התיקון משנה את המינוח "חופשת לידה" במונח "תקופת לידה והורות", בחוק עבודת נשים ובחוקים נוספים. לפי דברי ההסבר, מטרת שינוי מינוחי זה הוא ליצור שיח שוויוני יותר, שעשוי לסייע בצמצום פערים חברתיים בין גברים לנשים, ולעודד גברים להשתתף באופן שוויוני בגידול הילדים. זאת, מכיוון שהמונח חופשת לידה ייחודי לאם, ואילו המונח חופשת לידה והורות מתייחס באופן שווה לשני ההורים.

 

  1. סעיף 7(ג)(3) לחוק עבודת נשים מקנה לעובדת המועסקת במשרה מלאה את הזכות להיעדר מהעבודה שעה אחת ביום בארבעת החודשים שלאחר תום חופשת הלידה (זכות המכונה לעיתים בפי העם "שעת הנקה"). התיקון קובע כי זכות זו תיקרא "שעת הורות", וכי שני בני הזוג יוכלו לחלוק את זכות זו, ולנצלה לסירוגין, והגבר אף יוכל לנצלה במלואה לבדו, בכפוף לתנאים שנקבעו לכך בחוק. בהתאם לדברי ההסבר לחוק, מטרת תיקון זה היא לצמצם את הפערים בין גברים לנשים ולקדם שוויון במימוש ההורות.

 

התנאים שנקבעו בתיקון הם:

א. ניתנה הסכמת בת הזוג שילדה למימוש הזכות לשעת הורות לסירוגין עם בן זוגה, או על ידו בלבד.

ב. כל אחד מבני הזוג צריך למסור למעסיקו, לא יאוחר מ-21 ימים לפני תום תקופת הלידה וההורות (חופשת הלידה) הצהרה חתומה לפי הטופס שהוסיף התיקון בתוספת הראשונה לחוק. בהצהרה יש להודיע על הבחירה לממש את הזכות לשעת הורות עם בן הזוג, ולפרט את הימים המסויימים בשבוע העבודה שבהם יממש את הזכות להורות.

מימוש הזכות צריך להיעשות לפי ההצהרה ואינו מצריך הצהרה חדשה כשיש חריגה חד פעמית שנעשית בהסכמה בין העובדת ומעסיקה, ובן זוגה ומעסיקו. אך שינוי קבוע במימוש הזכות צריך להיעשות בהצהרה חדשה נוספת, שתימסר 21 ימים מראש, או חודש מראש כשמדובר בבני זוג שאחד מהם עובד במשמרות.

ג. מכסת שעות ההורות ששני בני הזוג זכאים לממש לא תעלה על מכסת שעות ההורות שהעובדת היתה זכאית לממש לבדה. זאת, למעט במקרה של עובדת ובן זוגה שאחד מהם עובד בעבודה במשמרות בענף מהענפים המנויים בתוספת השנייה (תעשייה או מלונאות). במקרה זה, בני הזוג רשאים לממש את הזכות לשעת הורות לסירוגין כך שכל אחד מבני הזוג יממש את הזכות לפרקי זמן שלא יפחתו משלושה שבועות כל אחד. העובד שעובד במשמרות ומעסיקו רשאים להסכים ביניהם על חלוקה אחרת לסירוגין לפרקי זמן קצרים יותר. עבודה במשמרות לענין זה היא עבודה שמכסת העבודה היומית המלאה בה היא 20 שעות לפחות שנחלקות לשתי משמרות לפחות.

 

תחולת התיקון- חודש מיום פרסומו (כלומר החל מ- 28.8.2016), והוא יחול גם על עובד ועובדת שזכאים לשעת הורות ערב תחילתו, ובלבד שמסרו הצהרה על בחירתם לממש את זכותם לפי ההוראות שבתיקון.

לתיקון- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות