פסיקה עדכנית: תשלום החזקת רכב מהווה תחליף חוקי להוצאות נסיעה לעבודה אם כולל בתוכו רכיב זה

פסיקה עדכנית: תשלום החזקת רכב מהווה תחליף חוקי להוצאות נסיעה לעבודה אם כולל בתוכו רכיב זה

 

ס"ע 24946-04-11 אייל בן צבי נ' עיריית הרצליה

ניתן ביום: 12.11.2013

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית ב"חשב עבודה":

 

 

פסק הדין עסק בעובד שהועסק בעירייה כמהנדס כבישים באגף מהנדס העיר. תנאי העסקתו הוסדרו בחוזה עבודה אישי.

 

העובד התגורר בחלקה הראשון של תקופת עבודתו ברעננה, ובהמשך עבר להתגורר בנתניה. במסגרת עבודתו, העובד הגיע מדי יום ממקום מגוריו למקום העבודה שבהרצליה (ובחזרה), באמצעות רכבו הפרטי, שבו גם השתמש לביצוע עבודתו בעירייה.

 

בחוזה העבודה של העובד לא נקבע דבר במפורש בנוגע לזכאותו להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וחזרה, למעט הקביעה שהעירייה תשלם לו בעד השימוש ברכבו הפרטי החזקת רכב חודשית בהיקף של 850 קילומטרים. בנוסף לכך, שולמו לעובד החזר הוצאות רישוי וביטוח הרכב.

 

העובד עתר להחזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה בעד כל תקופת עבודתו, לפי עלות נסיעה ברכבו הפרטי או לחילופין לפי עלות בתחבורה ציבורית. לטענתו, התשלומים שקיבל לפי חוזה העבודה להחזקת רכבו הפרטי, לרבות תשלומי ביטוח ורישוי רכב, היו רק בעד הנסיעות בתפקיד אותן נדרש ברכבו הפרטי לבצע במסגרת תפקידו כמהנדס כבישים, להבדיל מהוצאות נסיעה לעבודה וחזרה.

 

טענה נוספת של העובד היתה כי יש לחשב את הוצאות הנסיעה לעבודתו וממנה לפי הוצאות הנסיעה הכרוכות בשימוש ברכבו הפרטי, ולא לפי תעריפי נסיעה בתחבורה הציבורית, שכן הוא נדרש להעמיד את רכבו הפרטי לצורכי עבודתו בעירייה, ולאור כך שלא עמדה בפניו האפשרות להגיע למקום עבודתו באמצעי אחר אלא ברכבו.

 

 

בית הדין פסק:

 

לגבי טענת העובד לתשלום החזר הוצאות נסיעה:

 

בית הדין דחה את תביעת העובד, ופסק כי על אף שהחוזה אינו קובע כי שכרו של העובד, או באופן ספציפי התמורה המשולמת לו בעד החזקת רכב, כוללים תשלום עבור הוצאות נסיעה, הרי שהוכח כי שיעור החזקת הרכב ששולם לעובד מכיל בתוכו הן את היקף הנסיעות במהלך העבודה, ואף למעלה מזה, והן את תעריף הנסיעות לעבודה וממנה בתחבורה הציבורית. כמו כן, הוכח שעם קבלת העובד לעבודה נערכה בדיקה שכללה קבלת מידע ממנהליו בנוגע להיקף הנסיעות בתפקיד אותו ימלא העובד, וכן בדיקת עלות הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית, ופרמטרים אלו הובאו בחשבון בקביעת שיעור החזר הוצאות הרכב.

 

בית הדין פסק כי כאשר הסדר תשלום החזקת רכב כולל בתוכו הן תשלום עבור נסיעות בתפקיד (כשהתפקיד כולל נסיעות) והן השתתפות בהוצאות נסיעה, עפ"י הערכה שנעשתה בנוגע להיקף הנסיעות בתפקיד אותו ימלא העובד, וכן בדיקת עלות הוצאות נסיעה בתחבורה ציבורית, הרי שהוראות צו ההרחבה להשתתפות בהוצאות נסיעת העובד מתקיימות בתשלום החזקת הרכב שניתן לו.

 

במקרה שלפנינו, בית הדין הגיע למסקנה, כי בהתאם לתשלומים ששולמו לתובע עבור החזקת רכב בתלוש שכרו, עלות הוצאות נסיעה מוזלות בתחבורה הציבורית, והיקף הנסיעות בתפקיד שביצע העובד, רכיב החזקת הרכב שקיבל העובד כלל למעשה תשלום מלא עבור הוצאות נסיעה לעבודה וחזרה. ומכאן, שהמעסיק עמד בחובתו להשתתפות בהחזר הוצאות נסיעה עפ"י צו ההרחבה.

 

לפיכך נדחתה תביעת העובד לתשלום הוצאות נסיעה.

 

 

לגבי טענת העובד כי תעריף הוצאות הנסיעה היה צריך להיות משולם לו לפי רכב פרטי כי חויב להגיע לעבודה ברכב:

 

העובד טען כי במקרה הספציפי שלו אין כל רלוונטיות לעלות "חופשי חודשי" וכי זכותו לתשלום החזר הוצאות נסיעה לעבודה וממנה היא לפי ההוצאות בפועל הכרוכות בביצוע נסיעותיו לעבודה וממנה ברכבו הפרטי, לאור העובדה שהוא נדרש להעמיד את רכבו הפרטי לצורכי העבודה וביצוע תפקידו, וממילא לא יכול היה להגיע לעבודה בתחבורה ציבורית.

 

בית הדין לא קיבל את טענה זו. נקבע, כי בהתאם לצו ההרחבה ולפסיקה, אין נפקות לשאלה אם העובד מגיע למקום עבודתו בתחבורה ציבורית, ברכב פרטי או בדרך אחרת, לעניין זכאותו לתשלום החזר הוצאות נסיעה. הוצאות נסיעה לעבודה וממנה ייקבעו לפי עלות מוזלת בתחבורה הציבורית. זאת, גם אם העובד אינו עורך שימוש בפועל בתחבורה הציבורית, ובכלל זה גם במקרה כמו זה שלפנינו שבו העובד משתמש ברכבו הפרטי בלבד לצורך הגעה לעבודה וחזרה.

 

לסיכום, בית הדין פסק שהתשלום המוסכם שנקבע בחוזה העבודה בין הצדדים עבור החזקת רכב כלל תשלום עבור החזר הוצאות נסיעה, בתעריף התחבורה הציבורית, ועל כן דין התביעה להידחות.

 

 

 

לפסק הדין- לחץ כאן

 

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות