פסיקה עדכנית של בית הדין הארצי לעבודה: חבר קיבוץ אינו זכאי לדמי אבטלה

פסיקה עדכנית של בית הדין הארצי לעבודה: חבר קיבוץ אינו זכאי לדמי אבטלה

עב"ל 441-08 המוסד לביטוח לאומי נ' אסתר פרגר ויניאר ואח'

ניתן ביום: 12.6.2013

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית ב"חשב עבודה":

 

פסק הדין נגע לחברת קיבוץ שעזבה את הקיבוץ בו חייתה ועתרה לקבלת דמי אבטלה מהמוסד לביטוח לאומי. בבית הדין האזורי לעבודה בנצרת נפסק שחברת הקיבוץ היא עובדת של הקיבוץ, ולכן המוסד לביטוח לאומי חוייב לשלם לה את דמי האבטלה על פי החוק, למרות שהקיבוץ לא שילם דמי ביטוח אבטלה עבורה למוסד לאורך שנות עבודתה בקיבוץ.

בית הדין הארצי הפך את החלטת בית הדין האזורי וקבע בפסק הדין כי חבר קיבוץ אינו מבוטח בביטוח אבטלה והקיבוץ אינו חייב בתשלום דמי ביטוח אבטלה עבורו, וממילא, חבר קיבוץ אינו זכאי לדמי אבטלה.

בית הדין עמד על כך שבמישור משפט העבודה, אין יחסי עבודה בין חבר קיבוץ לקיבוץ כאגודה שיתופית. לעומת זאת, לפי חוק הביטוח הלאומי חבר קיבוץ המועסק בקיבוץ שהוא אגודה שיתופית, נחשב באופן עקרוני עובד של הקיבוץ (סעיף 3 לחוק), למעט לעניין ביטוח אבטלה. סעיף 158 לחוק הביטוח הלאומי קובע כי חבר באגודה קיבוצית שהיא קיבוץ אינו נחשב עובד לעניין זכאות לדמי אבטלה. בהתאם לכך, אגודה שיתופית שהיא קיבוץ פטורה מתשלום דמי ביטוח אבטלה בעד חבריה העובדים בקיבוץ. עקרון יסוד בגביית ביטוח לאומי הוא כי באין חובת תשלום דמי ביטוח, אין זכאות לגמלה.

בנוסף, בית הדין הדגיש כי התפיסה של תכלית תשלום דמי אבטלה לעובד מובטל-  שהיא לספק למובטל אפשרות קיום כאשר אין לו עבודה – אינה מתאימה לקיבוץ. הקיבוץ בעיקרו של דבר דואג לתעסוקת חבריו, ומכוח עקרון הערבות ההדדית מספק חינם או באופן מסובסד לכל חבריו, לרבות אלה שלא נמצאה להם עבודה בקיבוץ או מחוצה לו, כולל קשישים, נכים, חולים ולומדים וכו', את מכלול הדברים להם נזקק אדם בחייו, אם בעין או בכסף, לרבות מדור ולבוש, כלכלה, בריאות, תרבות, בילוי וכו'. משום כך חובת התייצבות בשרות התעסוקה אינה רלבנטית לגבי חבר קיבוץ ותכלית תשלום דמי האבטלה למחוסר הכנסה – לא קיימת לגביו.

לעניין שינוי מודל הקיבוץ מקיבוץ שיתופי מסורתי למודל של קיבוץ מתחדש, המאפשר קניין פרטי מוגבל, קבע בעת הדין כי כל עוד עקרונות העבודה העצמית, שוויון וערבות הדדית עליהן מושתת הקיבוץ המסורתי, קיימות גם לגבי המודל החדש, וכל עוד ממשיך הקיבוץ לדאוג לצרכי חבריו, למקום תעסוקה עבורם ואף לקצבת קיום למי שאינו משתכר שכר מינימלי שנקבע, דין המודלים זהה לעניין ביטוח אבטלה של העובדים בקיבוץ. דהיינו, כל עוד הקיבוץ חב באספקת צרכי חבריו, אין העובד חבר הקיבוץ נחשב עובד לעניין דמי אבטלה, ואינו זכאי לדמי אבטלה.

 

לפסק הדין – לחץ כאן

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות