פסיקה עדכנית: רכיב ששולם כהחזר הוצאות דיור יכנס לחישוב פיצויי הפיטורים מאחר והקשר שנמצא בינו לבין הוצאות דיור הוא רופף

פסיקה עדכנית: רכיב ששולם כהחזר הוצאות דיור יכנס לחישוב פיצויי הפיטורים מאחר והקשר שנמצא בינו לבין הוצאות דיור הוא רופף

סע"ש 41477-04-15 אברג'יל שמעון נ' ה. שטרן ישראל תכשיטים ואבני חן בע"מ

ניתן ביום: 25.5.2017

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע לעובד בעל ותק של מעל תשע שנים, שהועסק כמנהל חנות עד לפיטוריו. לטענת העובד, יש להכניס בחישוב פיצויי הפיטורים שלו את רכיב החזר הוצאות הדיור מאחר ומדובר ברכיב פיקטיבי, ולפיכך יש לפסוק לו הפרשים. כמו כן טוען העובד כי פוטר שלא כדין, וכי הוא זכאי לגמול בגין שעות נוספות ולפיצוי בגין אי הפרשה לקופת גמל.

 

הכרעת בית הדין:

 

לגבי הפרשי פיצויי הפיטורים-

העובד קיבל בשכר החודשי רכיב קבוע של "הוצאות דיור" בסך 5,263 ₪, אך המעסיק לא כלל רכיב זה בחישוב פיצויי הפיטורים מאחר ולטענתו, מדובר ברכיב אותנטי ששולם לעובד כהשתתפות בהוצאות שכר דירה, בשל מעבר העובד לירושלים, ואינו מהווה חלק מהשכר הקובע לחישוב זכויותיו.

לטענת העובד, יש לכלול את רכיב זה בחישוב פיצויי הפיטורים.

בית הדין מציין כי שכר העבודה הקובע לעניין חישוב פיצויי הפיטורים אינו דווקא השכר הכולל שמקבל העובד תמורת עבודתו, אלא הרכיבים שנקבעו בתקנות פיצויי פיטורים (חישוב הפיצויים והתפטרות שרואים אותה כפיטורים), התשכ"ד- 1964. המרכיבים המובאים בחשבון בעת חישוב הפיצויים הם אלו המוזכרים בסעיף 1(א) לתקנות אלה, והם מורכבים משכר יסוד, מתוספת ותק, מתוספת יוקר המחיה ותוספת משפחה. בהתאם לפסיקה, אין להביא בחשבון מרכיב של שכר העבודה שלא נקבע בתקנות. עם זאת, מלומדים וחכמי משפט אינם שבעי רצון מהעובדה שלא כל תוספת לשכר משמשת מרכיב לעניין חישוב פיצויי הפיטורים, משום שחישוב כזה יצר מעין שתי מערכות שכר: האחת לעניין חישוב פיצויי פיטורים, והאחרת- זו ששולמה בפועל תמורת העבודה. מכיוון שכך, נטיית בתי הדין לעבודה היא, לאשר כל הסכמה שהושגה בין הצדדים, המביאה בחשבון את כל מרכיבי השכר- גם תוספות שאינן מוזכרות בתקנות. בפסיקה נקבע כי נטל השכנוע כי המשכורת הקובעת לעניין חישוב פיצויי פיטורים כוללת "תוספת" שאינה באה בחשבון פיצויי הפיטורים מוטל על המעסיק. במה דברים אמורים? באותם מקרים שרכיב השכר אינו מכונה "תוספת". עם זאת, כאשר התשלום שהתקבל כונה בתלוש השכר "תוספת" ולא הובהר טיבה, מוטל על העובד הנטל לשכנע את בית הדין, כי אותו תשלום מסוים הוא חלק מ"שכר היסוד". השאלה אימתי רכיב שכר פלוני ייחשב כחלק מ"שכר היסוד" או "השכר הרגיל" ורכיב שכר אלמוני לא ייחשב ככזה, אינה קלה למענה. בפסיקת בתי הדין לעבודה מקובל להעמיד תוספת, שאינה מוזכרת בתקנות הנוגעות לחישוב פיצויי הפיטורים, ב"מבחן ההתניה". מבחן זה יקבע אם הסכום המשתלם כשכר העבודה יהווה "תוספת", שאינה חלק מהשכר המשמש לחישוב פיצויי הפיטורים. מבחן זה בוחן את השאלה, אם התשלום שניתן לעובד היה "מותנה בתנאי או במצב, כך שאם אין מתקיים התנאי או משתנה המצב- חדל התשלום. תשלום שאינו מותנה בתנאי או בגורם מיוחד, הוא חלק משכר היסוד או מהשכר הרגיל לעניין חישוב פיצויי פיטורים. לעומת זאת, תשלום שקיומו מותנה בתנאי או במצב, אינו חלק מהשכר הרגיל או משכר היסוד לעניין חישוב הפיצויים. הבחינה היא אפוא של מהות התשלום. מדובר בבחינה שהיא בראש ובראשונה עובדתית. שמו של רכיב השכר אינו קובע את מעמדו לעניין חישוב הפיצויים. עם זאת, נקבע בפסיקה כי תוספת פלונית או תשלום אלמוני חזקה שנועדו למטרה הנושאת את שמם, אלא אם כן תופרך חזקה זו ויוכח שהם נועדו למטרה אחרת.

הלכה היא כי החזר הוצאות אמיתי ולא פיקטיבי לא ייחשב כשכר ואינו נכלל בחישוב פיצויי פיטורים.

במקרה שלפנינו, בית הדין שוכנע כי אין מדובר ברכיב של החזר הוצאות אמיתי, אלא שיש להחשיבו כחלק מהשכר הקובע, שכן, לא ניתנה הודעה בדבר שינוי תנאי העבודה, חרף השינוי המשמעותי של מעבר העובד לניהול החנות בירושלים וניהול סניף המונה עובדים רבים. כמו כן, העובד מעולם לא התבקש להציג הסכם שכירות או כל הוכחה אחרת לפיה נדרש להוציא הוצאות דיור גבוהות מאלה ששילם באזור המרכז. "החזר ההוצאות" למעשה לא שיקף את הסכום האמיתי ששילם העובד בפועל עבור השכירות (כ-3,000 ₪), אלא הועמד יש מאין על כ- 5,200 ₪ ולכן מלמד על קשר רופף בין "החזר הוצאות" אמיתי להעלאה סתם של משכורת. לאור האמור, בית הדין קובע כי העובד זכאי להפרש פיצויי פיטורים בסך של 48,244 ₪ (5,263 * 110/12).

 

לגבי תביעת העובד לפיצוי בגין פיטורים שלא כדין-

ביה"ד לא שוכנע כי הפיטורים היו "שלא כדין" ו/או כי העובד זכאי לאי איזה פיצוי בקשר לכך. אין חולק כי נעשה לעובד שימוע שבו ניתנה לו הזדמנות לטעון טענותיו. כמו כן, אין מחלוקת כי נכתב מכתב פיטורים מנומק במלואו. אלא שלטענת העובד, השימוע לא נערך "בלב פתוח ונפש חפצה", בין היתר כי הובאה עובדת מחליפה כשבוע טרם השימוע. הוכח במשפט, כי לעובד היו יחסי אנוש "בעייתיים" עם עובדים לאורך השנים, וכי לעובד ניתנו הזדמנויות רבות להמשיך ולעבוד בשורותיה של המעסיקה ולשפר התנהגותו. גם במסגרת תפקידו האחרון היו תלונות של עובדים על רקע התנהגותו, ובנסיבות אלה החל הליך הבירור והשימוע, שבסופו פוטר העובד מעבודתו. בית הדין שוכנע, כי הליך השימוע היה "אמיתי", כשלעובד ניתנה הזדמנות לנהל סניף אחר, כאשר ההחלטה שקדמה להליך השימוע היתה החלטה לסיים תפקידו כמנהל החנות הספציפית שבה עבד, ולאו דוקא החלטה סופית לסיים עבודתו בחברה. גם לאחר השימוע, ניתנה לעובד, באמצעות בא כוחו, ההזדמנות להוסיף טיעונים בכתב.

בנסיבות אלה, ביה"ד לא מוצא כל פגם בהליך סיום העסקתו של העובד, ודין תביעתו לפיצוי בקשר להליך הפיטורים להידחות.

 

לגבי תביעת העובד לגמול שעות נוספות-

המחלוקת בין הצדדים, עיקרה בשאלה האם העובד זכה לקבל זמני הפסקות אם לאו. בית הדין מציין כי העובד היה מנהל חנות בכיר שניהל עשרות עובדים, הוכח כי המעסיקה הנחתה את עובדיה שלא לעבוד בשעות נוספות, ואף העובד עצמו אישר בעדותו כי ידע על איסור עבודה בשעות נוספות, ואף קיבל מכתבי אזהרה בקשר לכך. אשר לזמני ההפסקות- העובד היה מנהל חנות, ומתוקף תפקידו היה העובד הבכיר ביותר בחנות וניהל את זמנו בעצמו. הוכח, כי העובד היה זכאי לזמני הפסקות, והוא גם היה אחראי לניצולן. לפיכך, דין תביעתו של העובד לתשלום שעות נוספות – להידחות.

 

פיצוי בגין אי הפרשה לקופת גמל

סעיף 6ג לצו ההרחבה בדבר פנסיית חובה קובע כי "חובת הביטוח הפנסיוני תחול על השכר המשולם לעובד, או השכר הממוצע במשק כפי שיעודכן מזמן לזמן, הנמוך מבין השניים".

במועדים הרלוונטיים (ינואר 2014 עד ינואר 2015) עמד השכר הממוצע במשק על 9,089 ₪, בעוד ששכרו הבסיסי של העובד, אף מבלי להחשיב את רכיב ההוצאות, היה גבוה מזה. לפיכך, אין העובד זכאי לפיצוי בקשר לכך, ודין תביעתו ברכיב זה להידחות.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות