פסיקה עדכנית: עובד שלא שובץ לעבודה כיוון שלא הודיע למעסיק על סידור העבודה הנוח לו למרות בקשת המעסיק, לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים

פסיקה עדכנית: עובד שלא שובץ לעבודה כיוון שלא הודיע למעסיק על סידור העבודה הנוח לו למרות בקשת המעסיק, לא יהיה זכאי לפיצויי פיטורים

 

סע"ש 938-12-12 ראגב שבאט נ' המוטרנות היוונית קתולית

ניתן ביום: 7.6.2015

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בחיפה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק במשרה חלקית במשך כ-12 שנה כמורה בבית הספר של הכנסייה היוונית- קתולית, שהיא המעסיקה. העובד הועסק פעמיים עד שלוש בשבוע, בין השעות 16.00 עד 18.00. במקביל עבד העובד בשני בתי ספר אחרים, בהם לימד בשעות הבוקר. מנהל המעסיקה הודיע לעובד כי בשנת הלימודים הבאה עבודתו תהיה בשעות הלימוד הרשמי, כלומר בין השעות 08:00 ל-15:00, ואם אין הוא יכול לעמוד במסגרת הזמן החדש עליו להודיע זאת בכתב עד למועד מסויים. בעקבות המכתב נערכה פגישה בין העובד למנהל בית הספר. לאחריה לא דיברו הצדדים ובתחילת שנת הלימודים גילה העובד כי הוא אינו משובץ ללמד בבית הספר.

לטענת העובד, הוא פוטר מעבודתו אצל המעסיקה ולא התפטר כפי שטוענת המעסיקה. לטענתו, פיטוריו היו שלא כדין ללא הודעה מוקדמת ומבלי שנערך לו שימוע וכמו כן לא שולמו לו פיצויי פיטורים.

מנגד טוענת המעסיקה, כי העובד התפטר מעבודתו מטעמיו הוא, חרף העובדה שהמעסיקה הייתה מעוניינת בהמשך העסקתו בבית הספר.

הסוגיה העומדת לדיון היא האם העובד פוטר או התפטר, ובהתאם לכך האם הוא זכאי לפיצויי פיטורים.

 

הכרעת בית הדין:

בהתאם לפסיקה, היסוד הן של פיטורים והן של התפטרות הוא שהצד הפועל נתן ביטוי שאינו משתמע לשתי פנים לכוונתו להביא את יחסי העובד והמעביד הקיימים בין השניים, לידי גמר. הדיבור (או ההתנהגות), המביא את היחסים לידי סיום חייב להיות חד משמעי. כשבאים לפסוק בשאלה מי הביא את היחסים לידי גמר, יש לתת את הדעת למכלול העובדות הרלוונטיות ומהן להסיק את המסקנה. אין ללמוד מקטע דברים אלא מהתמונה כולה.

בית הדין מציין, כי לאחר בחינה וניתוח של חומר הראיות ומכלול נסיבות המקרה שהביאו בסופו של יום לניתוק יחסי עובד ומעבידה בין הצדדים, המסקנה היא כי יש לראות את העובד כמי שהתפטר מעבודתו ולא פוטר.

שעות ההוראה של העובד אצל המעסיקה היו כל השנים בשעות אחר הצהריים, לבקשתו, מאחר שעבד במקביל גם בשני בתי ספר אחרים בשעות הבוקר.

העובד קיבל מכתב בו נרשם כי בשנת הלימודים הבאה עבודתו תהיה בשעות הלימוד הרשמי, קרי, בין השעות 08:00 ל- 15:00, ואף צוין במכתב: "בתקווה שתוכל לעמוד במסגרת הזמן החדש לעבודתך" שאם לא כן, על העובד להודיע זאת בכתב עד למועד מסוים. המכתב שנמסר לעובד, אינו מעיד על רצון להיפטר מהעובד, אלא ההפך מכך, יש הבעת תקווה שהעובד ימשיך ללמד במעסיקה. בית הדין מציין כי יחסי העבודה של העובד עם הנהלת בית הספר הייתה טובה מאוד, לאורך כל שנות עבודתו בבית הספר.

העובד לא הודיע למעסיקה בכתב כפי שנתבקש, כי לא יוכל ללמד במסגרת הזמנים החדשה. ומשכך, לכאורה העובד קיבל את ההסדר החדש, והיה אמור לעבור ללמד בשעות הבוקר ולכל המאוחר עד השעה 15:00.

אין חולק, שבעקבות המכתב ובסמוך לו, נערכה שיחה בין העובד למנהל בית הספר במסגרתה, לא דובר כלל על סיום העסקת העובד בבית הספר. השיחה לא הניבה תוצאה וסיכום בעניין ההחלטה לגבי שעות עבודתו בשנת הלימודים הבאה. העובד ומנהל בית הספר יצאו מהשיחה, כך שעל כל אחד מהם היה לברר ולעדכן אחד את השני, אם יש באפשרותו להביא לכך שהעובד ימשיך ללמד בבית הספר, אם בשעות אחר הצהריים, או בשעות  הבוקר. כלומר, ההודעה על שינוי שעות עבודתו של העובד, אשר נשלחה אל העובד נשארה בעינה ולא בוטלה, והעובד היה מודע לכך.

העובד לא טרח העובד לערוך בירור או ניסיון להתאים את שעות המערכת בבתי הספר האחרים בהם לימד, כך שיוכל ללמד בביה"ס של המעסיקה בשעות הבוקר, כפי שנתבקש.

בית הדין קובע כי עדות העובד מעלה מספר תמיהות בנושאים שונים. כשהעובד התקשר לבית הספר בתחילת שנת הלימודים ושוחח עם המנהל החדש, הוא נוכח ששמו אינו נמנה עם שמות מורי בית הספר. יש לתמוה על כך שעניין שעות הלימוד בבית הספר לא דובר אף במועד שיחה זו אשר נערכה לאחר תחילת שנת הלימודים.

בנסיבות העניין, בת הדין קובע כי יש לראות בהתנהלות העובד, אשר לא הביא לידיעת המעסיקה, שיש באפשרותו לעבוד אצלה בשעות הבוקר ולו באחד מימות השבוע, לפני פתיחת שנת הלימודים, או לכל המאוחר בשיחת הטלפון עם המנהל או במכתב של בא כוחו במסגרתו דרש סעדים כספיים המגיעים לו לטענתו בעקבות ניתוק היחסים, כמי שהתפטר מהעבודה.

לסיכום, העובד הוא זה אשר הביא את יחסי העבודה עם המעסיקה לידי סיום, בכך שלא הודיע למעסיקה בעוד מועד אודות אפשרותו ללמד בבית הספר בשעות הבוקר. העובד לא היה בדין ודברים עם המעסיקה, רק לאחר תחילת שנת הלימודים. מכאן, שיש לראות במעשה ניתוק היחסים של העובד כהתפטרות.

מאחר ומדובר בהתפטרות מצד העובד, ולא בפיטורים, ולא נמצא פגם או חוסר תם לב בהתנהלות המעסיקה, דין התביעה לפיצויי פיטורים ולפיצוי בגין פיטורים שלא כדין – להידחות.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות