פסיקה עדכנית: נפסקו פיצויי פיטורים לרופאה עצמאית למרות שלא התקיימו יחסי עבודה בינה לבין קופת החולים

פסיקה עדכנית: נפסקו פיצויי פיטורים לרופאה עצמאית למרות שלא התקיימו יחסי עבודה בינה לבין קופת החולים

ס"ע 47745-01-12 ד"ר עדנה רוזנטל נ' קופת חולים מאוחדת

ניתן ביום: 2.1.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית בחשב:

פסק הדין האזורי עוסק בתביעתה של רופאה שהועסקה ע"י קופת חולים מאוחדת כרופאת משפחה וכרופאת ילדים במעמד של רופאה עצמאית במרפאה פרטית, במשך 33 שנה. עם הגיעה של הרופאה לגיל פרישה, הודיעה לה הקופה כי תסיים את עבודתה, בהתאם להסכם ההתקשרות בינהם. לאחר סיום ההתקשרות, הגישה הרופאה את תביעתה כנגד הקופה, להכיר בה כעובדת בכל הנוגע לזכויות הנובעות מתקופת עבודתה כ"רופאה עצמאית" בקופה וסיומה. הרופאה טענה כי בינה לבין הקופה התקיימו יחסי עובד מעביד. לחילופין טענה הרופאה, כי גם אם יקבע כי לא מתקיימים יחסי עובד מעביד בין הצדדים, עדיין היא זכאית לפיצויי פיטורים לפי התכלית הסוציאלית של חוק פיצויי פיטורים.

קופת החולים, לעומת זאת, טענה כי לא התקיימו יחסי עובד מעביד בין הצדדים, וזאת על בסיס  יישום כל מבחני הפסיקה.

 

הכרעת בית הדין:

בית הדין האזורי ציין, כי בהתאם לפסיקה, קביעת מעמדו של אדם כ"עובד" היא עניין של סטטוס, שאינו נקבע על-פי התיאור שניתן לו ע"י מי מהצדדים, אלא נגזר כמסקנה משפטית מנסיבות המקרה. המבחן הנוהג לקביעת קיומם של יחסי עובד מעביד הוא "המבחן המעורב". בבסיס מבחן זה נמצא מבחן ההשתלבות על שני פניו: הפן החיובי והפן השלילי. בצידו של מבחן ההשתלבות נמצאים מבחני משנה כגון כפיפות, אופן הפיקוח על ביצוע העבודה, הסכמת הצדדים לגבי אופן ההעסקה, צורת תשלום השכר, אופן ניכוי מס הכנסה, תשלומים לביטוח לאומי ולמס ערך מוסף, ביצוע העבודה באופן אישי ועוד.

בית הדין ציין, כי בפסיקות קודמות, שניתנו בבית הדין הארצי לעבודה, כבר נדונה סוגיית מעמדו של "רופא עצמאי" המטפל במרפאתו במבוטחי קופות חולים, בהתאם להסכם שכרת עמה, בנסיבות דומות למקרה שלפנינו, ונקבע כי הרופא איננו עובד אלא עצמאי ולא התקיימו יחסי עבודה בינו לבין קופת החולים.

בהתאם לפסיקות אלו, ולפי מבחנים פסיקתיים שונים, למד בית הדין כי לא התקיימו יחסי עובד מעביד בין הרופאה לקופת החולים. סימני ההיכר לכך שלרופאה היה עסק עצמאי היו, בין היתר: לרופאה היתה  מרפאה עצמאית, בה ניהלה את עסקה, והיא שלטה בהוצאותיה ובהכנסותיה. הרופאה קיבלה את מטופליה במרפאה במבנה אשר היה שייך לה. הוצאות הארנונה, המים והחשמל שולמו על ידה. החלק הארי של הוצאות המרפאה, לרבות ציוד משרדי, נרכש על ידה, התמורה שולמה לרופאה בתחילה לפי מספר המבוטחים ולאחר מכן לפי מספר הביקורים, וזאת ללא התחייבות למכסה מסוימת. כמו כן, הרופאה היתה רשומה כעצמאית ברשויות המס,  והגישה להם דוחות כעצמאית. במהלך התקשרותה כעצמאית עם קופת החולים, הרופאה עבדה עם קופות אחרות כשכירה.

בית הדין ציין כי אף אם נמצאו כאן מעט סממנים לקיומם של יחסי עבודה, כגון משך ארוך של קשר עסקי, וכן העובדה שהרופאה היתה כפופה לנוהלי הקופה, יש לתת משקל להקשר התעשייתי, ואין מקום לזעזע ענף עיסוק שלם ע"י שינוי כללי ההתקשרות הנהוגים בו.

לסיכום, קבע בית הדין כי בנסיבות המקרה לא נמצאה הצדקה לסטות מההלכה שנקבעה לגבי רופאים עמצאים בקופות החולים, ועל כן פסק בית הדין האזורי כי לא התקיימו יחסי עובד מעביד בין הצדדים.

יחד עם זאת, בית הדין לא סיים בקביעה זו את הדיון בתביעה, אלא קבע כי על רקע הנסיבות החריגות של המקרה, הרופאה זכאית לפיצויי פיטורים, על אף היותה קבלן עצמאי. כלומר, לדעת בית הדין יש לראות ברופאה כעובדת לצורך קבלת פיצויי פיטורים.

בנימוקיו להכרעה זו, ציין בית הדין כי הלכה פסוקה היא כי זכויות של משפט העבודה, המגן והביטחון הסוציאלי מוענקות אף למי שאינו בא בגדר המבחנים המעידים על קיומם של יחסי עובד מעביד. כבר צויין בפסיקה ארצית קודמת "כי ייתכנו מקרים חריגים ויוצאי דופן, בהם יחולו, מתוקף הפרשנות התכליתית, זכויות מכוח חקיקת מגן, כגון פיצויי פיטורים, גם על בעל דין שנמצא להיות קבלן עצמאי בעל עסק משלו". באותה פסיקה צויין כי במקרים חריגים אלו, מוטל הנטל על התובע העצמאי להוכיח כי התקיימו נסיבות מיוחדות שיצדיקו את הזכאות, כגון קיומה של תלות כלכלית במהלך כל תקופת הקשר הממושכת של התובע עם החברה, כאשר עיקר הכנסתו כבעל עסק עצמאי נבע מקשריו העסקיים עם הספק, וכן שסיום ההתקשרות העסקית, הוא הסיבה הממשית לכך שהעסק נסגר (ע"ע 568/06 דוד שושן נ' קל שרותי נופש ותיירות בע"מ, מיום 3.1.08).

בית הדין ציין כי במקרה שלפנינו, הרופאה הוכיחה כי היתה תלויה כלכלית בקופה במשך 33 שנים וזאת בשים לב לכך כי עיקר הכנסתה כבעלת עסק עצמאי נבע מקשריה העסקיים עם הקופה. בשנים האחרונות מספר הביקורים במרפאתה של הרופאה פחת והלך, והדבר התבטא בתמורה שפחתה. לו הרופאה היתה רופאה שכירה, שכרה בשנים האחרונות עם ותק של כ-30 שנות עבודה, לא היה פוחת, וודאי שהיה עולה על התמורה שקיבלה כעצמאית.

בית הדין הדגיש, כי תכלית פיצויי הפיטורים היא לאפשר לעובד אשר מעבידו מפטרו, קיום בכבוד במשך פרק הזמן בו הוא חסר פרנסה. תכלית זו עומדת במלוא משקלה עת מדובר בהעסקה משך 33 שנים ברציפות. בפני בית הדין הוכח כי עיקר הכנסותיה של הרופאה באו לה מהקופה ועם סיום ההתקשרות ביוזמת הקופה נגדע מטה לחמה, ההכנסות פחתו עד אשר סגרה את המרפאה. על כן, ועל פי תכלית חוק פיצויי פיטורים, קבע בית הדין כי יש לראות ברופאה עובדת לצורך קבלת פיצויי פיטורים.       

לסיכום, תביעת הרופאה להכיר בקיומם של יחסי עובד מעביד בין הצדדים – נדחתה על ידי בית הדין. עם זאת נקבע, כי בנסיבות המקרה, הרופאה זכאית לפיצויי פיטורים בהתאם לסכום שתבעה, בסך של 330,000 ש"ח.

כמו כן נקבע כי הקופה תשלם לרופאה הוצאות משפט, בשים לב לסכום הפסוק המשוערך, בסך של 50,000 ש"ח.

יש להדגיש כי מדובר בפסיקה שניתנה בבית הדין האזורי לעבודה ולכן היא מנחה אך אינה מחייבת.

לפסק הדין – לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות