פסיקה עדכנית: מצוקה כלכלית או כישלון עסקי כשלעצמם, אינם מהווים הצדקה להרמת מסך וחיוב אישי של בעל המניות בחובות החברה לעובדים

פסיקה עדכנית: מצוקה כלכלית או כישלון עסקי כשלעצמם, אינם מהווים הצדקה להרמת מסך וחיוב אישי של בעל המניות בחובות החברה לעובדים

סע"ש 48928-03-13 עליזה חיות ואח' נ' תרמיון מכשירי ויסות אלקטרו- תרמיים בע"מ

ניתן ביום: 4.5.2017

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לתביעתם של עובדים שהחברה שבה הועסקו התפרקה, בטרם שולמו להם פיצויי פיטורים וזכויות סוציאליות שונות. בתביעה זו העובדים מבקשים להרים את מסך ההתאגדות ולחייב באופן אישי בחובות החברה לעובדיה את יורשיו של הבעלים של החברה שנפטר.

 

הכרעת בית הדין:

הכלל הוא, כי חברה היא תאגיד הנפרד מבעלי מניותיו, ממנהליו ועובדיו, לכל דבר ועניין. חריג לעקרון האישיות המשפטית הנפרדת קבוע בסעיף 6 לחוק החברות, והוא מאפשר לבית המשפט להרים את מסך ההתאגדות ולייחס חוב של חברה לבעל מניה בה אם מצא כי בנסיבות העניין צודק ונכון לעשות כן, וכאשר מדובר באחד מהמקרים החריגים שבחוק, למשל כאשר השימוש באישיות המשפטית הנפרדת נעשה באופן שיש בו כדי להונות אדם או לקפח נושה של החברה, או באופן הפוגע בתכלית החברה ותוך נטילת סיכון בלתי סביר באשר ליכולתה לפרוע את חובותיה.

בית הדין מציין כי לא כל חדלות פירעון של התאגיד יביא את בית הדין להרמת מסך ההתאגדות. לא ייתכנו חיי מסחר ומשק תקינים, ללא הקפדה על הפרדה בין התאגיד לבין בעליו ולבין מנהליו. לפיכך, בתי הדין לעבודה נזהרים מ"הרמת מסך", ולא בנקל ייאות בית הדין להכיר בתביעת עובדי החברה לראות בדירקטורים או בבעלי המניות מעבידיהם. ובמקרה דומה לענייננו, דחה בית הדין לעבודה בקשה של עובד לראות בבעלי המניות מעבידיו הישירים, רק משום שנהגו להזרים כספים לחברה לפירעון חובותיה. בתי הדין לעבודה נמנעים מהרמת מסך ההתאגדות, גם כאשר המנהל העסיק עובדים מעבר ליכולתה הכלכלית של החברה. פעולה כזאת, שהיא בדרך כלל "חוכמה שלאחר מעשה", לא מהווה התנהגות שהיא חסרת תום לב.

עם זאת, יצרה מערכת המשפט מנגנון, המונע ממקים חברה להשתמט מנשיאה באחריות לתוצאות מעשיו, אם פעל שלא בתום לב ומתוך כוונה להונות את נושי החברה ולרמות את עובדיה. העילה המובהקת להרמת מסך היא קטגוריה של מקרים, המצביעה על שימוש לרעה אשר עושים בעלי העניין בחברה, באישיותה המשפטית הנפרדת. מדובר במעשי תרמית, עירוב נכסים של בעלי עניין עם נכסי החברה, הברחת נכסים מהחברה, מימון בלתי מספיק שלה, ולרבות עצימת עיניים של בעלי העניין לנוכח מצוקותיה של החברה. בקשה ל"הרמת מסך" תיענה בדרך כלל, אם בעלי התאגיד פועלים שלא בתום לב ובכוונה להונות את עובדיהם ואת נושיהם.

בית הדין מציין כי הוא מודע לכך שבית הדין הארצי לעבודה רואה עצמו חופשי לנהוג בגמישות בעת "הרמת מסך" ההתאגדות, אולם ביה"ד ייעשה כן בדרך כלל, כאשר הוכח לפניו שימוש לרעה במסך ההתאגדות, במטרה להתחמק מתשלום חובותיה של החברה לעובדיה.

במקרה שלפנינו, בעל החברה המנוח דווקא טמן ידו בכיסו הפרטי על מנת לנסות ולכסות את חובות החברה, תוך שהוא משלם לעובדיה אי אילו כספים על מנת שלא לפגוע באופן מידי במטה לחמם. דבר שאינו מלמד על התנהגות חסרת תום לב, נהפוך הוא. גם עדי התביעה עצמם העידו כי המנוח היה אדם הגון וטוב, כלשונם.

לא הוכח כל ניסיון של המנוח לשימוש לרעה בעקרון האישיות המשפטית הנפרדת של החברה. לא הוכחה התנהגות בלתי הוגנת או חסרת תום לב מצדו של המנוח, וגם הניסיונות לייחס למנוח פעולות פסולות כאלו או אחרות – לא צלח. בית הדין מדגיש שוב, כי מצוקה כלכלית או כישלון עסקי כשלעצמם, אינם מהווים הצדקה ל"הרמת מסך" וחיוב אישי של בעל המניות בחובות החברה.

 

לסיכום, לא הונחה תשתית עובדתית המצדיקה "הרמת מסך ההתאגדות", ודין התביעה האישית כנגד יורשי המנוח, להידחות.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות