פסיקה עדכנית: מעסיק שפיטר עובדת והחתים אותה על מכתב התפטרות חוייב לשלם לה פיצוי של שש משכורות

פסיקה עדכנית: מעסיק שפיטר עובדת והחתים אותה על מכתב התפטרות חוייב לשלם לה פיצוי של שש משכורות

ס"ע 6883-09-11 גלית רחמימוב נ' טיב טעם רשתות בע"מ

ניתן ביום: 28.12.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין עוסק בעובדת שהועסקה כתשע שנים כאחראית משמרת בטיב טעם. העובדת פוטרה לאחר שלקחה שלוש קופסאות של מזון מוכן הנמכר בסניף ושילמה רק על קופסה אחת. לאחר ארוע זה הודיעה לה טיב טעם המעסיקה כי עליה לחתום על מכתב התפטרות, המציין גם כי היא איננה זכאית לפיצויי פיטורים ולהודעה מוקדמת, אחרת תוגש נגדה תלונה למשטרה.

לטענת העובדת, לקיחת המזון נעשתה בטעות ובהיסח הדעת. העובדת עתרה לתשלום פיצויי פיטורים, תמורת הודעה מוקדמת ופיצוי בגין פיטורים שלא כדין.

המעסיקה לעומתה, טענה כי העובדת ביצעה עבירות משמעת חמורות כגון אירוע הגניבה וכן דיווח אודות שעות עבודה כוזבות. העובדת זומנה לשימוע בו הודתה במעשה הגניבה ואולם, טרם קבלת החלטת המעסיקה בעניין החליטה העובדת להתפטר מרצונה החופשי. על כן, אין העובדת זכאית לסעדים הנתבעים.

 

הכרעת בית הדין:

מן העדויות עולה, כי המעסיקה בחרה לפטר את העובדת תוך הצגת מצג לפיו המדובר בהתפטרות. העובדת אולצה לחתום על מכתב ההתפטרות, וזאת לאור התנאי שהוצב בפניה כי אם לא תעשה כן, תוגש כנגדה תלונה במשטרת ישראל.

כמו כן, בית הדין שוכנע כי לקיחת שני המוצרים ללא תשלום עליהם לא היה מעשה מכוון, אלא טעות בהיסח הדעת.

מאחר והעובדת פוטרה מעבודתה, הרי שהיא זכאית לפיצויי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת.

בית הדין מציין כי יש לדחות את טענתה החלופית של המעסיקה, לפיה העובדת פוטרה בנסיבות בהן המעסיקה זכאית לשלול את פיצויי הפיטורים המגיעים לה. ראשית – מכיוון שלא ניתן להעלות טענות עובדתיות סותרות, קרי, לא ניתן לטעון במקביל להתרחשותם של מעשה פיטורים ומעשה התפטרות, בטענה למסכת עובדתית שונה. שנית, לגופו של עניין, המעסיקה לא השכילה להוכיח כי העובדת עברה עבירת משמעת חמורה, המזכה את המעסיקה בשלילתם או הפחתתם של פיצויי פיטורים.

על פי ההלכה הפסוקה, כשמדובר בטענת גניבה ממעביד יש צורך במידת הוכחה מוגברת, מעבר לזו הדרושה במשפט אזרחי רגיל, היינו, מעבר למאזן ההסתברות. כמו כן, שלילת פיצויי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת נעשית במשורה באשר "הפיטורים כשלעצמם, אף תוך כדי תשלום פיצויי פיטורים, הם עונש". בית הדין, כאמור, לא שוכנע כי המעשה שביצעה העובדת היה מעשה מכוון, כי אם מעשה שנעשה בהיסח הדעת, ולכן לא ניתן לשלול בגינו את הפיצויים, ובאשר ליתר "הפרות המשמעת" להן טענה המעסיקה, הרי שאלה לא הוכחו.

לפיכך, פוסק בית הדין לעובדת תשלום פיצויי פיטורים ותמורת הודעה מוקדמת בסך כולל של כ- 78,000 ש"ח.

לגבי טענת העובדת כי לא נערך לה שימוע, בית הדין מקבל את טענתה, ומציין כי כבר נקבע בפסיקה שכאשר עילת הפיטורים הינה הפרת משמעת אף גובר הצורך בשימוע כדבעי.

בית הדין פוסק כי לאחר ששוכנע כי המעסיקה פיטרה את העובדת תוך החתמתה על מסמכים הנחזים להיות הודעת התפטרות, זאת מבלי שנערך לה שימוע כלל, ולאור תקופת עבודתה הארוכה אצל המעסיקה, הפיצוי הראוי הוא בגובה שש משכורות, כנתבע על ידה, בסך 46,740 ₪.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות