פסיקה עדכנית: מעסיק שטוען כי מכתב הפיטורים שהעניק לעובד יסודו בתרמית, עליו נטל ההוכחה להוכיח זאת

פסיקה עדכנית: מעסיק שטוען כי מכתב הפיטורים שהעניק לעובד יסודו בתרמית, עליו נטל ההוכחה להוכיח זאת

ס"ע 27596-03-11 טארק סבאח נ' רוני גרינברג מוסך שירותי סיכה

ניתן ביום: 19.3.2014

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בחיפה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין עוסק בתביעתו של עובד מוסך, בעל וותק של כ-11.5 שנים, לקבלת תשלום פיצויי פיטורים. העובד קיבל מכתב פיטורים מהמעסיק, ממנו עולה כי לאור מצבו הבריאותי של העובד, ובהסתמך על מסמכים רפואיים, הגיעו יחסי העבודה בין העובד למעביד לידי סיום.

לטענת העובד, אשר סובל ממחלת אסטמה, במשך השנים המוסך היה ממוקם במקום פתוח, דבר שאיפשר לו לעבוד למרות מחלתו בדרכי הנשימה. ואולם, מספר חודשים לפני הפיטורים העביר המעסיק את המוסך למקום חדש. הכניסה למוסך החדש היתה צרה, העבודה התבצעה בחלל סגור, ובאותו חלל התבצעו גם עבודות מסגרות הכוללות השחזות ברזל, ושימוש במכונה המיועדת לחיתוך ברזל עבה, אשר בעת הפעלתה גורמת לשריפת חמצן.

לטענת העובד, שינוי זה במיקום המוסך ותנאי העובדה במקום החדש, הביאו להחמרה במצבו הבריאותי, החמרה אשר מתועדת בבדיקות רפואיות ובקביעת הרופאים. בעקבות החמרה זו, נתן לו המעסיק מכתב פיטורים בשל מצבו הבריאותי. לפיכך, מגיע לו לקבל את פיצויי הפיטורים.

לעומתו טען המעסיק כי העובד אינו זכאי לפיצויי פיטורים, שכן העובד הוציא ממנו את מכתב הפיטורים ומכתב ההמלצה על יסוד מצג שווא ותרמית, תוך הצגת טופס של תביעה שהגיש למוסד לביטוח לאומי ומכתב של הרופא המטפל. ואולם, לאחר שעזב העובד את העבודה אצלו, תוך טענה שאינו מסוגל לעבוד במוסך, הוא המשיך לעבוד במוסך אחר, בו תנאי העבודה וסוג העבודה דומים לאלה שהיו אצל מעסיק הנתבע.

 

הכרעת בית הדין:

בית הדין ציין כי כבר הוכרע בפסיקה, שכאשר מעסיק נותן לעובד מכתב פיטורים, אשר לטענת המעסיק אינו משקף באופן נכון ואמיתי את התרחשות הדברים, והוא ניתן רק לצרכי קבלת גמלה מהמוסד לביטוח לאומי, מוטל הנטל על המעסיק להוכיח כי מכתב הפיטורים שנתן אינו משקף את המציאות.

הראיות והעדויות מלמדות כי מכתב הפיטורים ניתן על סמך מסמכים רפואיים אשר המעסיק לא הצליח להוכיח כי הם אינם מהימנים או כי אינם משקפים את המציאות. זאת, במיוחד לאור ההלכה הפסיקתית לפיה, שעה שמדובר בתעודות רפואיות של קופת חולים, יש משקל למהימנותם, בהיקש מתקנות דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה) תשל"ז-1976.

לכן, לאור קיומם של מסמכים רפואיים המתעדים בזמן אמת בעיות של העובד הקשורות בקשיי נשימה ובאסתמה, ולאור עדויות של המעסיק עצמו, לפיהן הוא ידע על ההחמרה במצבו הבריאותי של העובד, בית הדין קבע כי המעסיק לא הוכיח שמסר לעובד את מכתב הפיטורים על בסיס מצג שווא ותרמית.

כמו כן, בית הדין ציין כי המוסד לביטוח לאומי הכיר במחלת האסתמה ממנה סובל העובד כ"פגיעה בעבודה".

ואמנם, העובד עובד כיום במוסך שהוא ואחיו מפעילים, אך המעסיק לא הצליח לסתור את טענת העובד כי מדובר במוסך שנמצא בחלל פתוח. לפיכך, קבע בית הדין כי בנסיבות אלה, אין בעובדה שהעובד עובד כיום במוסך, כדי לסתור את הטענה שסיום יחסי העבודה בין הצדדים נעשה בשל מצבו הרפואי של העובד.

בנוסף, ציין בית הדין, כי על סמך הנתונים העובדתיים שהובאו, גם אם העובד היה מתפטר בשל מצבו הרפואי, היה מקום לקבוע, כי חלות הוראות סעיף 6 לחוק פיצויי פיטורים, והוא זכאי לפיצויי פיטורים.

בענייננו, אין המדובר בהתפטרות, אלא בעובד שהמעסיק מסר לו מכתב פיטורים בהתסמך על מצב בריאות, ובסיטואציה עובדתית זו, מוטל הנטל על המעסיק להוכיח, כי הפיטורים לא נבעו ממצב בריאות, או קיימות נסיבות אחרות של הטעיה המצדיקות אי תשלום פיצויי פיטורים, ונטל זה לא הורם ע"י המעסיק.

בסיכומו של דבר מציין בית הדין כי ניתוח הראיות מעלה כי סיום יחסי העבודה בין הצדדים נעשה בהסכמה, לאור מצבו הרפואי של העובד. מתוך רצון לסייע לעובד, מסר לו המעסיק מכתב פיטורים. ואולם, כאשר התברר למעסיק שהעובד ואחיו פתחו מוסך אותו הם מפעילים וכי העובד ממשיך לעבוד בעבודה דומה, הוא סירב לשלם לתובע פיצויי פיטורים. ואולם, משהמסמכים הרפואיים של העובד, אשר לא נסתרו, מלמדים, כי סיום יחסי העבודה אכן נעשה בשל מצבו הרפואי של העובד, ומשהמעסיק פיטר את העובד על בסיס מסמכים אלה, בהסכמה, והמעסיק  לא הוכיח כי תנאי העבודה במוסך שלו, שעבר למקום סגור, זהים מבחינת תנאי הנשימה לתנאי העבודה במוסך בו עובדים העובד ואחיו לאחר סיום יחסי עובד ומעביד בין העובד לבין המעסיק, זכאי התובע לפיצויי פיטורים.

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות