פסיקה עדכנית: מהו מועד הזכאות לכספי פיצויים שנצברו בקרן הפנסיה לעובד שחתום על האישור הכללי ואינו זכאי לפיצויי פיטורים

פסיקה עדכנית: מהו מועד הזכאות לכספי פיצויים שנצברו בקרן הפנסיה לעובד שחתום על האישור הכללי ואינו זכאי לפיצויי פיטורים

 

 

ס"ע 20853-07-11 מקסים סדובסקי נ' חברת ווישי ישראל בע"מ

ניתן ביום: 1.9.2013

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית ב"חשב עבודה":

 

 

פסק הדין עוסק בעובד אשר הסכם עבודתו מחיל עליו ועל מעבידו את תנאי האישור הכללי בדבר תשלומי מעבידים לקרן הפנסיה ולקופת ביטוח במקום פיצויי פיטורים (להלן: "האישור הכללי"), הנוגעים להפרשות הפנסיוניות בעדו. בהתאם לאישור זה הפריש המעסיק לעובד מדי חודש כספים לקופת פנסיה.

 

העובד, אשר התפטר בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים, ביקש כי ישוחררו לידו כספי הפיצויים שהופקדו על שמו, אך המעסיק סירב, והעובד פנה לבית הדין.

 

השאלה המשפטית שעלתה בפסק הדין נוגעת הנוגעת למועד זכאותו של העובד, אשר חתום על האישור הכללי והתפטר בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים, לקבלת כספי פיצויי הפיטורים שנצברו בקרן הפנסיה. 

 

בית הדין פסק, כי עובד אשר חתום על סעיף 14 ועל האישור הכללי והתפטר בנסיבות שאינן מזכות בפיצויי פיטורים, יהיה זכאי לקבלת כספי פיצויי הפיטורים שנצברו בקופת הגמל רק בקרות ארוע מזכה, קרי: נכות, מוות או יציאה לפנסיה, ולא מיד בתום יחסי העבודה. עד לקרות "אירוע מזכה" אמורים כספי הפיצויים להמשיך ולהיות מופקדים בקרן הפנסיה. אם העובד ימשוך כספים שלא בשל "אירוע מזכה",  כי אז יוחזרו כספי פיצויי הפיטורים המופקדים בקרן הפנסיה אל המעביד.

 

בית הדין נימק, כי באישור הכללי אשר ניתן מכוח סע' 14 לחוק נקבע, כי על מנת שתשלומי מעסיק יבואו במקום פיצויי פיטורים, עליהם לעמוד במספר כללים שנקבעו באישור. אחד התנאים הינו כי בתוך שלושה חודשים מתחילת ביצוע תשלומי המעביד, נערך הסכם בכתב בין המעביד לבין העובד ובו, בין היתר, המעביד מוותר מראש על כל זכות שיכולה להיות לו להחזר כספים מתוך תשלומיו. זאת, אלא אם כן נשללה זכות העובד לפיצויי פיטורים בפסק דין מכוח סעיפים 16 או 17 לחוק ובמידה שנשללה, או שהעובד משך כספים מקרן הפנסיה או מקופת הביטוח שלא בשל אירוע מזכה (מוות, נכות או פרישה בגיל שישים או יותר).

 

דהיינו, כאשר מעסיק חותם עם העובד על הסכם לפי האישור הכללי, הרי שהוא מוותר על זכותו בפיצויי הפיטורים שהפריש לזכות העובד, ובלבד שהעובד לא ימשוך את הכספים לפני קיומו של "אירוע מזכה", כהגדרתו באישור הכללי. ואולם, המעסיק אמנם אינו זכאי לקבל חזרה במועד סיום יחסי העבודה את הכספים שהפריש, אך הוא עשוי להיות זכאי להם בבוא העת, אם העובד (או שאירו) ימשכו כספים מהקרן שלא בשל "אירוע מזכה", כהגדרתו בסעיף 2 לאישור הכללי. מכאן, כי כל עוד לא אירע "אירוע מזכה", אין העובד זכאי למשוך את כספי פיצויי הפיטורים. 

 

לדברי בית הדין, הרציונל העומד בבסיס תנאי זה הוא עידוד העובד לחיסכון פנסיוני, שמא ימשוך את הכספים במועד מוקדם יותר ובהגיעו לגיל פנסיה, יוותר ללא הכנסה וללא מקורות מחייה.

 

בית הדין הסתמך בפסיקתו זו גם על תקנון קרן הפנסיה שאליה הפריש המעסיק את כספי הפיצויים. כמו כן, הסתמך בית הדין על סעיף 26(א) לחוק פיצויי פיטורים, שכותרתו "סכומים משוריינים". סעיף זה קובע כי סכומים ששולמו במקום פיצויי פיטורים לפי סעיף 14, או ששולמו לקופת גמל לתשלום פיצויי פיטורים, בעד עובד שבינתיים חדל לעבוד בנסיבות שאינן מזכות אותו בפיצויי פיטורים, ניתנים להחזרה, להעברה, לשעבוד או לעיקול, אלא אם הסכום מיועד גם לביטוח קצבה ולא נקבע בהסכם קיבוצי או בהסכם אחר, שהוא ניתן להחזרה או להעברה.

 

דהיינו, כאשר האישור הכללי מהווה חלק מהסכם העבודה עם העובד, הרי שההפרשות לפיצויים שהפריש המעביד בעד עובדו ניתנים להחזרה למעביד לפי התנאים שנקבעו באישור הכללי, כלומר כאשר העובד משך כספים שלא בשל אירוע מזכה. עד אז, כספים אלו "משוריינים", והעובד אשר אינו זכאי לפיצויי פיטורים, אינו יכול לשחרר אותם מיד בתום יחסי העבודה.

 

לסיכום, תביעת העובד לשחרור כספי הפיצויים נדחתה. בית הדין פסק כי כספי הפיצויים יוותרו בקרן הפנסיה עד לקיומו של "אירוע מזכה". בקרות ארוע מזכה, זכאי יהיה העובד (או שאריו אם נפטר) לפנסיה כולל רכיב פיצויי הפיטורים. במקרה וימשוך העובד כספים שלא בשל "אירוע מזכה",  כי אז יוחזרו כספי פיצויי הפיטורים המופקדים בקרן הפנסיה אל המעסיק.

 

 

לפסק הדין- לחץ כאן 

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות