פסיקה עדכנית: לעובד שלא עבד במשרה מלאה ישולמו הפרשים לשכר מינימום מאחר והמעסיק לא ניהל דו"ח נוכחות

פסיקה עדכנית: לעובד שלא עבד במשרה מלאה ישולמו הפרשים לשכר מינימום מאחר והמעסיק לא ניהל דו"ח נוכחות

ס"ע 15991-08-10 שאול וקסמן נ' עו"ד עמיחי אסנפי

ניתן ביום: 10.8.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

לפני בית הדין הגיעה תביעתו של עובד שהועסק כנהג ושליח עד שהתפטר לאחר מספר חודשי עבודה.

לטענת העובד, שהיה סטודנט למשפטים, הוא עבד בממוצע 10 שעות ביום למעט תקופת הבחינות, שבה עבד 5 שעות ביום (13 ימים). לפיכך, העובד תובע את המעסיק לתשלום הפרשי שכר עבודה, גמול שעות נוספות וכן רכיבים נוספים.

לטענת המעסיק, שהינו עורך דין, העובד הועסק כנהג במשרה חלקית, כ-4 שעות מדי יום. לעובד הונפקו תלושי שכר ונרשם כי שכרו 3,500 ₪ נטו הכולל דמי נסיעות בגובה של 200 ₪ ברוטו.

 

הכרעת בית הדין:

לגבי תביעת העובד לתשלום הפרשי שכר עבודה, קבע בית הדין כי עבודתו של העובד הסתכמה בהסעתו של המעסיק מביתו למשרד ולבתי המשפט. השעות הרבות שבהם המתין העובד למעסיק בזמן דיוניו של המעסיק בבית המשפט ושבהם היה חופשי לעיסוקיו הן הפסקות שאינן מזכות בתשלום שכר עבודה. זאת, בהתאם לסעיף 20 (א)-(ג) לחוק שעות עבודה ומנוחה, אשר קובע כי הפסקה של עד 3 שעות אינה חלק משעות העבודה.

בית הדין קבע כי בקיזוז ההפסקות, ברור כי העובד לא עבד משרה מלאה.

ואולם, תיקון 24 לחוק הגנת השכר, שנכנס לתוקפו ביום 1.2.09, הסדיר את חובת המעביד לנהל פנקס בדבר שעות העבודה באופן שוטף וחייב לכלול רישום שעות עבודה בפועל. אין מחלוקת כי רישום כדין לא נעשה על ידי המעסיק וכן לא נרשם בתלושי השכר מספר ימי העבודה שעבד העובד מידי חודש, אלא נרשם באופן לקוני: 8.5 שעות ליום עבודה.

מאחר והמעסיק לא ערך דו"ח נוכחות ולא ניתן לדעת כמה שעות עבד העובד על מנת לערוך חישוב אריתמטי, קבע בית הדין כי על המעסיק להשלים את שכרו של העובד לשכר מינימום.

 

לגבי תביעת העובד לגמול שעות נוספות, מציין בית הדין כי התיקון לחוק הגנת השכר חייב לנהל פנקס בדבר שעות העבודה באופן שוטף וחייב לכלול רישום שעות עבודה בפועל. עם זאת, כוונת המחוקק לא הייתה כי כל תביעה לגמול שעות נוספות תתקבל, אף אם המעביד נהג בניגוד לדין ולא ערך פנקס שכר או דו"ח נוכחות. אין זה צודק כי בגלל אי עריכת פנקס שכר או כל חבות שחלה על המעביד, ביה"ד יקבל כל תחשיב או שבית הדין יחייב אוטומטית החלת סעיף 26ב(ב) לחוק הגנת השכר (על-פי 60 שעות עבודה נוספות חודשיות). סעיף 26 ב לא נחקק על מנת לתגמל עובדים אשר לא עבדו כלל בשעות נוספות. על פי מאזן ההסתברות לא הצליח העובד לשכנע את בית הדין כי גרסתו נכונה יותר ולא הניח תשתית עובדתית לביצוע שעות נוספות. לפיכך קבע בית הדין כי במקרה זה אין להחיל את סעיף 26 ב (ב) לחוק, ולכן דין רכיב התביעה לשעות נוספות – להידחות.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות