פסיקה עדכנית: למעסיק מותר לא לאשר יציאה ללימודים לעובד אחד ולאשר יציאה לעובד אחר, מסיבות ענייניות, ואין זו אפליה

פסיקה עדכנית: למעסיק מותר לא לאשר יציאה ללימודים לעובד אחד ולאשר יציאה לעובד אחר, מסיבות ענייניות, ואין זו אפליה

סע"ש 10136-08-13 ולדימיר ספסקי נ' כל ליפט בע"מ

ניתן ביום: 20.5.2015

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק כטכנאי מעליות במשך כ- 14.5 שנים ופוטר לאחר שלא הגיע לעבודה בימי שישי אלא יצא ללימודים. עובד זה ביקש את אישור המעסיק להיעדרויות בימי שישי לצורך לימודי הנדסת חשמל, אך אישור זה לא ניתן לו. למרות סירוב המעסיק, העובד לא הגיע לעבודה בימי שישי עד שלבסוף פוטר. פסק הדין עוסק בשאלה האם למעסיק מותר שלא לאשר לעובד לצאת ללימודים, והאם כאשר מעסיק מאשר לעובד אחד לצאת ללימודים ולעובד אחר לא, יש בכך אפלייה פסולה.

 

הכרעת בית הדין:

מבחינה עובדתית, העובד ביקש מהמעסיקה בשלב מסויים להשתחרר מתורנויות של ימי שישי בשל לימודיו, אך המעסיקה סירבה. מכיוון שהעובד לא הגיע לעבודה בימי שישי, ניכתה המעסיקה כספים משכרו של העובד (4-5 ימי שישי בחודש).

לטענת העובד, המעסיקה הפלתה אותו בשל יציאתו ללימודים, מאחר והיא איפשרה לעובד אחר להיעדר מימי שישי בשל לימודיו. על כן עותר העובד לפיצוי בגין הפרת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה.

בית הדין קובע כי עובד איננו יכול לקבוע בעבור מעסיקו כי הוא איננו מגיע באופן קבוע ביום עבודה שיגרתי. במקרה שלפנינו, העובד החליט על דעת עצמו שלא להגיע לעבודה ביום שישי, כיוון שהחל את לימודי התואר השני. למרות שהמעסיקה שבה ופנתה אל העובד וביקשה ממנו כי יגיע בימי שישי (פעם בשבועיים), התעלם העובד מבקשת המעסיקה. בית הדין מציין כי זוהי הפרת משמעת חמורה כיוון שאין מחלוקת כי המעסיקה לא הסכימה שהעובד ייעדר בימי שישי. לכן, עמדה למעסיקה הזכות לפטר את העובד. המעסיקה זימנה את העובד לשימוע, ואף ערכה פרוטוקול כנדרש על פי דין.

 

לשאלה האם למעסיקה מותר היה לנכות משכרו של העובד את ימי השישי, בית הדין משיב בשלילה. בית הדין בדק מה היו שעות עבודתו של העובד, ומצא כי העובד הועסק 8.5 שעות מדי יום א' עד ה', כלומר העובד עבד בקירוב למשרה מלאה (5 ימים * 8.5 שעות). לכן, למעט חצי השעה הראשונה של יום שישי שהיא שעה רגילה (לכן חובה היה על העובד להתייצב ביום שישי), שאר שעות העבודה ביום שישי הן שעות נוספות. לא ניתן לנכות שעות נוספות בגין היעדרות, וזאת בשונה משעות רגילות, שאותן ניתן לנכות בגין היעדרות. עובד איננו מחוייב לבצע שעות נוספות על פי דין. לכן קובע בית הדין כי על המעסיקה להשיב לעובד את הניכויים שביצעה בגין היעדרויות בימי שישי.

 

לגבי השאלה האם הופלה העובד, קובע בית הדין כי זכותה של המעסיקה שלא לאשר לימודים בעבור העובד ולאשר במקביל לטכנאים אחרים, ואין בכך משום אפליה, כל עוד לא הוכח כי המעשה נעשה בשל אפליה ממניעים שונים המופיעים בחוק ומשיקולים זרים. זאת ועוד, למעסיק עומדת הזכות בשל שיקולים כלכליים וארגוניים לאשר לעובד לצאת ללימודים ולעובד אחר לא לאשר. אולם במקרה שלפנינו, לא נסתרה טענת המעסיקה כי טכנאים שאושר להם לצאת ללימודים עמדו במסגרת שעות העבודה ולכן אין כאן הפליה כלשהי.

 

לפסק הדין-לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות