פסיקה עדכנית: כשטענת מעביד לשלילת פיצויי פיטורים לעובד נשענת על מעשה פלילי, נדרש המעביד לנטל הוכחה מוגבר

פסיקה עדכנית: כשטענת מעביד לשלילת פיצויי פיטורים לעובד נשענת על מעשה פלילי, נדרש המעביד לנטל הוכחה מוגבר

 

 

ס"ע 11830-01-11 מרי אוחיון נ' זיפ הופ רשת  חנויות בע"מ

ניתן ביום: 21.8.2013

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בירושלים

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המשפטית ב"חשב עבודה":

 

פסק הדין עסק בעובדת אשר שימשה כמנהלת סניף הרשת של החברה המעסיקה בקניון מעלה אדומים במשך כשבע שנים. העובדת פוטרה מעבודתה מאחר ולטענת החברה המעסיקה, העובדת נטלה מקופת החנות למעלה מ – 6000 ₪, על מנת לכסות חובות אליהם נקלעה. העובדת מכחישה טענה זו, ופנתה לבית הדין בתביעה לתשלום פיצויי פיטורים, תמורת הודעה מוקדמת, פיצוי בגין אי קיום שימוע כדין, פיצויים עבור פיטורים שלא בתום לב, וכן הפרשי שכר בגין ניכויים שערכה המעסיקה משכרה של העובדת בחלק מחודשי עבודתה.

 

לגבי הניכויים משכר העובדת מצא בית הדין כי הם נעשו כאשר נמצא שיש סכומים חסרים בקופה, מאחר ולטענת המעסיקה מנהלת החנות היא האחראית לחוסר הכספי ועליה להשיבו מכספה. בית הדין קבע כי לא עלה בידי המעסיקה להוכיח שהעובדת נטלה לעצמה את הסכומים החסרים בקופה. כמו כן, ציין בית הדין כי המנהג לפיו המעסיק מגבה חסר בקופה מעובדיו הינו מנהג שראוי שייעלם מהעולם, שכן במקום שבו טעויות יכולות ליפול כגון בשל עומס עבודה בחנות או טעויות מחשב, מדובר בסיכונים עסקיים של המעסיק ואין לגלגלם על כתפי העובדים. בנוסף, לפי סעיף 25 לחוק הגנת השכר לא ניתן לנכות חוב של עובד למעביד אלא אם יש התחייבות בכתב של העובד, התחייבות שלא היתה במקרה זה. לכן פסק בית הדין כי יש להשיב את הסכומים שנוכו לעובדת.

 

לגבי שלילת הפיצויים לעובדת בטענה כי גנבה מהקופה 6,000 ₪, בית הדין ציין כי על פי ההלכה הפסוקה הנטל להוכחת קיומן של נסיבות שיש בהן כדי לשלול מעובד פיצויי פיטורים או להפחית את שיעורם, מוטל על המעביד. כאשר טענת המעביד לשלילת פיצויי הפיטורים נשענת על מעשה פלילי שביצע לכאורה העובד, נדרש המעביד לנטל הוכחה מוגבר. זהו מצב הדברים גם מקום בו מדובר בגניבה ממעביד שלגביה נקבע בפסיקה במפורש כי על המעביד מוטל נטל מוגבר להוכיח כי התקיימה גניבה. בית הדין בדק את העדויות בתיק וקבע כי המעסיקה לא עמדה בנטל ההוכחה המוגבר הנדרש במקרה כזה. אמנם, היה מסמך חתום בו הודתה העובדת כי נטלה את הכספים, אך המעסיקה לא הצליחה להוכיח כי מדובר במסמך שאינו מזויף. לכן קבע בית הדין כי אין לשלול מהעובדת את פיצויי הפיטורים או את תמורת ההודעה המוקדמת ויש לשלמם במלואם.

 

עוד נפסק לעובדת פיצויים בגין העדר שימוע בגובה שתי משכורות.

 

 

לפסק הדין המלא- לחץ כאן

 

 

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות