פסיקה עדכנית: בית הדין קיבל את תביעת נמל אילת למנוע שביתת עובדים ובחן את טענותיהם בנוגע לעבודה במוצאי שבתות

פסיקה עדכנית: בית הדין קיבל את תביעת נמל אילת למנוע שביתת עובדים ובחן את טענותיהם בנוגע לעבודה במוצאי שבתות

ס"ק 5222-02-15 חברת נמל אילת בע"מ נ' הסתדרות העובדים הכללית החדשה במרחב אילת ואח'

ניתן ביום: 23.6.2016

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע לעובדי מתקן התפזורת בנמל אילת שביקשו להפסיק את עבודתם במוצאי שבתות, והמעסיקה נמל אילת פנתה לבית הדין שיורה לעובדים לחדול מכל הפרעה למהלך התקין של העבודה, ובכלל זה לשוב לעבוד במשמרות ג' ו-ד' במוצאי שבת באותה מתכונת כפי שהיתה בעבר.

השאלות שבמחלוקת הן מהו משך המנוחה השבועית של עובדי מתקן התפזורת, בו העבודה נעשית בשלוש משמרות, והאם עבודתם במשמרת ג' במוצאי שבת, לאחר שעבדו גם במשמרת ב' ביום שישי, היא בגדר עבודה במנוחה השבועית.

עובדתית, העבודה מסתיימת ביום שישי שעה לפני כניסת השבת ומתחילה שעה לאחר צאת השבת, כלומר המנוחה השבועית של העובדים היא לפחות בת 27 שעות. לטענת המעסיקה, ההסכמים המיוחדים החלים על עובדי מתקן התפזורת קובעים מתכונת של 25 שעות מנוחה שבועית. לפיכך, עבודת העובדים במוצאי שבת אינה עבודה במנוחה שבועית.

לעומת זאת נציגי העובדים (ההסתדרות וכן ועד העובדים) טוענים שעובדי מתקן התפזורת זכאים למנוחה שבועית בת 36 שעות בהתאם לדין ולהסכמים החלים עליהם וכן זכאים לתגמול בגין העבודה במוצאי שבת בשיעור העולה על השיעור המשולם להם כעת.

 

 

הכרעת בית הדין:

סעיף 8 לחוק שעות עבודה ומנוחה תשי"א- 1951, הסמיך את שר העבודה לקבוע בתקנות, לעבודות מסוימות, מנוחה שבועית שתחומה פחות משלושים ושש שעות, אך לא פחות מעשרים וחמש שעות רצופות. שרת העבודה התקינה את תקנות שעות המנוחה השבועית (עבודה במשמרות) (מס' 2), התשי"ב-1952. תקנה 1 קובעת כי מותר שהמנוחה השבועית לעובדים במשמרות במפעלים בהם נעשית העבודה בשלוש משמרות תהיה בתחום של פחות מ-36 שעות רצופות אך לא פחות מ-25 שעות רצופות.

בית הדין מציין כי במקרה שלפנינו עובדי מתקן התפזורת עובדים במקום עבודה בו נעשית העבודה בשלוש משמרות, לפי הסכם שחל עליהם, ולכן התקנות חלות.

 

בהסכם משנת 2004 החל על העובדים, נקבעה סמכותה של חברת הנמל לקבוע את המשמרות לרבות במוצאי שבת. בהסכם נכתב "מוצאי שבת" ולא "שבת" וכן נקבעה חובתם של העובדים לעבודה במתקן התפזורת במשמרות. אותו סעיף גם  קובע שהחל ביום חתימת ההסכם ייכנסו לתוקף שינויים בסדרי עבודה והמשמרות כמפורט בהסכם ובנספחיו.

בית הדין מציין כי מבחינה מילונית, משמעות המונח "מוצאי שבת" הוא "זמן יציאת השבת, הערב והלילה לאחר יום השבת". גם מבחינת דיני העבודה יש הבדל בין "שבת" ל"מוצאי שבת". בית הדין הארצי לעבודה קבע בפסיקה כי את המונח "שבת" יש לפרש בזיקה למורשת ישראל, כך ש"השבת", מסתיימת עם צאת השבת ועבודה לאחר צאת השבת דהיינו הערב והלילה שלאחר השבת אינה, עבודת בשבת.

כלומר, בנסיבות המקרה, הזכות לתשלום גמול בעד עבודה במנוחה השבועית, מסתיימת עם צאת השבת. עבודה במוצאי שבת אינה עבודה בשבת. הדבר נכון גם  לגבי עובדים שעבודתם במשמרת יום שישי הסתיימה שעה לפני כניסת שבת והתייצבותם למשמרת הבאה היא שעה לאחר מוצאי השבת, כיוון שניתנה להם מנוחה רצופה שאינה פחותה  מ 25 שעות רצופות. עובד שסיים משמרת ב' ביום שישי בשעה 13:00 והחל משמרת ג' במוצאי שבת  בשעה 23:30 בוודאי שניתנה מנוחה רצופה של 34.5 שעות.

לסיכום קובע בית הדין כי המנוחה השבועית שניתנת לעובדי מתקן התפזורת עומדת בדרישות הדין. עובדי מתקן התפזורת אינם זכאים לקבל גמול נוסף בגין עבודתם במוצאי שבת. הפסקת עבודה לגבי משמרת מוצאי שבת היא בניגוד להסכמים הקיבוציים החלים על הצדדים. על כן, בית הדין אוסר על קיום שביתה בסכסוך הנוגע לתובענה זו.

 

לפסק הדין-  לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות