פסיקה עדכנית: בית הדין אסר להוציא לחופשה כפויה עובדים מנהליים במרפאות שבהם שובתים הרופאים והשינניות

פסיקה עדכנית: בית הדין אסר להוציא לחופשה כפויה עובדים מנהליים במרפאות שבהם שובתים הרופאים והשינניות

ס"ק 26490-01-16 הסתדרות העובדים הכללית החדשה בא"י ואח' נ' קופת חולים מאוחדת

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בתל אביב – יפו

ניתן ביום: 25.1.2016

 

 תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין נוגע למצב בו רופאי השיניים והשינניות במרפאות של קופת חולים מאוחדת (המעסיקה) פתחו בשביתה, והמעסיקה ביקשה להוציא לחופשה כפויה של שבעה ימים את העובדים המינהליים כדי שלא ישבו במרפאות בחוסר מעש כשלא מתקיימת בהם פעילות רפואית. פסק דין זה הוא דיון בבקשת ההסתדרות וכן וועד עובדי מאוחדת להוציא צו שיאסור על המעסיקה להוציא את העובדים המנהליים לחופשה כפויה, מאחר והוא מנוגד להוראות חוק חופשה שנתית.

 

הכרעת בית הדין:

בית הדין מציין כי החוזר שקבע את יציאת העובדים המנהליים לחופשה כפויה מפנה לסעיף בהסכם הקיבוצי החל על הצדדים, שקובע כי "…מועדי החופשה של העובדים מדי שנה, ייקבעו בהתאם  לצרכיה של הקופה, תוך התחשבות בצורכי המנוחה וברצונו של העובד". כלומר, מועדי החופשה צריכים להיקבע עפ"י צרכי המעסיקה, תוך התחשבות בתכלית לחופשה וברצון העובד, אך בית הדין מציין כי במקרה שלפנינו, "התכלית" לחופשה ורצון העובדים – לא נלקחו בחשבון. כמו כן, בכל מקרה אין ההסכם יכול להורות בניגוד לחוק.

בית הדין מציין כי סעיף 8 לחוק חופשה שנתית קובע כי חופשה תהא רצופה, אך בהסכמת הצדדים ליחסי העבודה (עובד ומעסיק) ובמשטר קיבוצי – בהסכמת ועד העובדים – ניתן לחלק החופשה ובלבד שחלק אחד ממנה יהיה לפחות בן 7 ימים. כבר מכאן בית הדין מסיק כי הוראת החוזר המוציאה העובדים לחופשה, כשההסתדרות מתנגדת לה (ובלא שנקבע אם הוראת החוק כיוונה בכלל למצב של הסכמה קיבוצית, שאינה כוללת הסכמה אישית פרטנית), אינה עולה בקנה אחד עם הוראת החוק.

כמו כן, קובע סעיף 9 לחוק, כי תאריך תחילת החופשה יקבע לפחות 14 יום מראש, תוך שנקבע כי לא יחול על חופשה של פחות מ-7 ימים. בענייננו, מדובר בחופשה בת 7 ימים. משמע, משהחופשה אינה עפ"י ס"ק(ב) – חל ס"ק(א) לסעיף 9, המחייב התראה בת 14 יום מראש.

בית הדין מגיע למסקנה– כי הוראת החוזר המוציאה את העובדים המנהליים לחופשה כפויה של שבעה ימים אינה מבוססת משפטית ונעדרת היא סמכות בדין. לפיכך, נעתרת הבקשה ונקבע כי המעסיקה אינה רשאית להוציא את העובדים לחופשה.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות