פסיקה עדכנית: בחישוב גמלת דמי הלידה יבואו שלושת החודשים שלפני החודש שבו חל היום הקובע

פסיקה עדכנית: בחישוב גמלת דמי הלידה יבואו שלושת החודשים שלפני החודש שבו חל היום הקובע

ב"ל 18819-09-14 כבי יוסקוביץ נ' המוסד לביטוח לאומי

ניתן ביום: 30.4.2015

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בירושלים

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

מדובר בתביעה כנגד המוסד לביטוח לאומי (להלן: המל"ל) בנוגע לסוגיית חישוב גמלת דמי לידה. העובדת ילדה בסוף אוגוסט, והמוסד לביטוח לאומי חישב את דמי הלידה לפי חודשים מאי יוני יולי. העובדת, אשר בחודש מאי עבדה פחות מאשר בחודש אוגוסט, ביקשה לטעון כי יש לחשב את דמי הלידה לפי החודשים יוני יולי ואוגוסט. לטענתה, 90 הימים שלפני יום הלידה ("היום הקובע") הם הימים שיש לקחת בחשבון.

פסק הדין עוסק בשאלה המשפטית הבאה: על פי אילו חודשים המל"ל צריך לחשב את גמלת דמי הלידה (כשהעובדת הפסיקה לעבוד ביום הלידה)? האם לפי שלושת החודשים שקדמו לחודש הלידה או שמא לפי 90 ימים קלנדרים שקדמו ליום הלידה.

 

הכרעת בית הדין:

בית הדין בוחן את הוראות חוק הביטוח הלאומי.

סעיף 54(א) לחוק שכותרתו "חישוב שכר עבודה רגיל" קובע כדלקמן:

"(א) שכר העבודה הרגיל, לעניין סעיף 53 הוא הסכום המתקבל מחלוקת הכנסת המבוטחת, ברבע השנה שקדם ליום הקובע בתשעים".

המונח "היום הקובע" מוגדר בסעיף 48 לחוק כדלקמן:

"היום שבו הפסיקה המבוטחת לעבוד בהיותה בהריון שנסתיים בלידה שלגביה מוגשת התביעה לדמי לידה".

תקנה 2א לתקנות הביטוח הלאומי (אמהות), תשי"ד-1954, קובעת כי:

"רבע השנה לעניין סעיף 101 לחוק, הוא רבע השנה שקדם ל-1 לחודש שבו חל יום הפסקת העבודה."

בית הדין מציין כי בענייננו, אין מחלוקת כי "היום הקובע" הוא יום הלידה – 27/08/13. טענת העובדת לפיה מסעיף 48 לחוק משתמע פירוש שלפיו יחושבו דמי הלידה לפי 90 הימים שלפני היום הקובע, אינה יכולה להתקבל בשים לב לתקנה 2א המורה על כך ש"היום הקובע" למעשה מגדיר את החודשים שאותם יש לקחת בחשבון בחישוב דמי הלידה, כך ששלושת החודשים שקדמו ל-1 בחודש שבו התרחש היום הקובע, הם החודשים שיוכנסו לחישוב הגמלה.

אכן סעיף 101 בוטל, אולם צודק המל"ל בטענתו כי תחתיו בא סעיף 54, כמצוין בכותרת הסעיף. כמו כן, אמנם תקנה 2א לא תוקנה בהתאם, אולם בית הדין מקבל את הטענה שתקנה זו מתייחסת לסעיף 54 לחוק ונועדה לפרש אותו. מכאן שאין לקבל את טענת העובדת לפיה תקנה 2א בטלה.

בית הדין מציין כי לעניין חישוב דמי הלידה של העובדת, הרי שלכאורה תקנה 2א ברורה ומפורשת. חישוב דמי הלידה של עובדת שכירה נעשה על פי התקופה של רבע השנה שקדמה ל-1 בחודש שקדם ליום הפסקת העבודה. משמעות הדבר היא כי חישוב רבע השנה יעשה על בסיס חודשים קלנדריים מלאים בלבד, המתחילים בראשית החודש, וזאת כפי שטוען המל"ל. בעבר, על פי הנחיותיו הפנימיות, המל"ל לא היה משלם גמלת דמי הלידה למבוטחות שכירות על פי החוק והתקנה בלבד, בבחינת "ייקוב הדין את ההר", אלא שבמקרים בהם היה בחישוב זה כדי לפגוע במבוטחת, המל"ל העניק למבוטחת את זכות הבחירה, בין החישוב הפורמלי על פי התקנה ובין חישוב שמיטיב עמה הלוקח בחשבון את חודש הלידה כחודש השלישי בחישוב דמי הלידה. אולם כיום, ההנחיות הפנימיות לעיל אינן עוד בתוקף וזאת החל מיום 26/06/12. משבוטלה ההנחיה עוד בטרם ילדה העובדת ונתגבשה זכותה לדמי לידה, היא אינה יכולה לשמש במקרה דנן.

לפיכך קובע בית הדין כי יש לחשב את דמי הלידה בהתאם לשלושת החודשים הקלנדריים שקדמו ל-1 בחודש של היום הקובע, ואין מנוס מדחיית התביעה נוכח לשון התקנות ותחשיבו של המל"ל על פיהן. החישוב שערך המל"ל לדמי הלידה של העובדת תואם כאמור את החוק והתקנות, וכן את הפסיקה.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות