פסיקה עדכנית: אב שטיפל בבן של בתו לא הוכר כעובד שלה לעניין ביטוח לאומי

פסיקה עדכנית: אב שטיפל בבן של בתו לא הוכר כעובד שלה לעניין ביטוח לאומי

ב"ל 5705-01-13 שירלי אילוז נ' המוסד לביטוח לאומי

ניתן ביום: 8.1.2014

ערכאה: בית דין אזורי לעבודה בתל אביב – יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

לפני בית הדין הגיעה תביעתה של אישה כנגד המוסד לביטוח לאומי, בה תבעה להכיר בה כמעסיקתו של אביה, ולאפשר לה לשלם "דמי מעסיק".

האישה טענה, כי אביה הועסק על ידה כמטפל של בנה הקטן.

לעומת זאת, לטענת המוסד לביטוח לאומי האישה אינה מעסיקה של אביה, אלא הטיפול של אביה בבנה הינו פעילות סיוע וולנטרית בין בני משפחה.

 

בית הדין ציין כי כבר נפסק בעבר, לעניין שאלת קיומם של יחסי עבודה לצורך חוק הביטוח הלאומי, כי כאשר הצדדים הם קרובי משפחה יש מקום לבחון בקפידת יתר את היחסים שנוצרו: יחסים וולונטריים, התנדבותיים או קשר חוזי להסדרת מערכת זכויות או חובות, ויש לתת את הדעת בין היתר לסימני היכר כגון מסגרת שעות העבודה, שכר ריאלי או סמלי וכו'. הכלל המנחה הוא, שאין להפוך מערכת יחסים משפחתית שבה הבן מסייע להוריו וההורים תומכים בבנם, למערכת יחסים מסחרית עסקית שבה כל פעולה של עזרה הדדית טבעית בין בני המשפחה נמדדת בכסף או שווה כסף. עוד נפסק, כי נטל ההוכחה על הטוען ליחסים שחרגו מגדר היחסים של עזרה משפחתית הדדית ולבשו אופי של יחסי עובד-מעביד, מוטל על הטוען לכך.

 

בהכרעתו, ציין בית הדין כי מהראיות עולה שהאישה שילמה לאביה שכר חודשי בסכום סמלי בלבד, של כ-1,000 ₪, ואף לסכומים אלו לא הביאה האישה הוכחות. בית הדין ציין כי אף אם יקבל את טענת האישה לפיה שולם לאב שכר זה, הרי שמדובר בשכר נמוך במיוחד שאינו משקף את שעות עבודתו הנטענות של האב. תשלום שכר סמלי תמורת עבודה במשרה מלאה משקף מתן עזרה משפחתית של הורים לבתם ולא מערכת יחסים שבין עובד למעסיק.

כמו כן, מהראיות שהוצגו בפני בית הדין עלה כי שני הוריה של האישה היו מעורבים בטיפול בבנה, ולא רק האב לבדו.

עוד עלה, כי  לולא אביה של האישה טיפל בנכדו, האישה לא היתה מעסיקה עובד אחר במקומו. מכאן הסיק בית הדין כי האב אינו עונה על הגדרת עובד כמשמעו בסעיף 1 לחוק הביטוח הלאומי, הדורש  – לגבי בן משפחה – ביצוע "עבודה שאילולא עשה אותה הוא, היתה נעשית בידי עובד".

לכן, לאור מכלול חומר הראיות, קבע בית הדין כי לא התקיימו יחסי עובד ומעביד בין התובעת לבין אביה, בכל הקשור לטיפול בבנה. נקבע כי, הסיוע של אביה, יחד עם אשתו, בטיפול בבנה של התובעת אינו חורג מעזרה משפחתית של אב לבתו.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות