פסיקה ארצית עדכנית: תקופות הפסקה בעבודה של כמה חודשים כל פעם שלא נעשה גמר חשבון בסיומן- אינן קוטעות את רציפות הזכויות

פסיקה ארצית עדכנית: תקופות הפסקה בעבודה של כמה חודשים כל פעם שלא נעשה גמר חשבון בסיומן- אינן קוטעות את רציפות הזכויות

ע"ע 23392-12-12 מנדל גולדברג נ' ניר עבודות חקלאיות בע"מ

ניתן ביום: 9.7.2015

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק כמפעיל ציוד חקלאי כבד במשך כתשע שנים אצל המעסיקה שהיא חברה פרטית העוסקת בחקלאות. במהלך תקופה זו חלו הפסקות של מספר חודשים בעבודת העובד. פסק הדין הינו ערעור בבית הדין הארצי על פסיקת האזורי בנצרת, שפסק כי בעבודתו של העובד חלו הפסקות שלא בשל היותו "עובד עונתי". לפי קביעת האזורי, מערכת יחסי העבודה בין הצדדים התפרסה על פני ארבע תקופות נפרדות. עיקר חשיבותה של הכרעת בית הדין הארצי בערעור זה נוגעת לסוגייה של רציפות העבודה לצורך חישוב זכויות התלויות בוותק, במצב שבו היו הפסקות ארוכות בעבודה.

 

הכרעת בית הדין:

בית הדין הארצי מקבל את קביעותיו העובדתיות של האזורי בנוגע לנסיבות יחסי העבודה, למועד תחילת יחסי העבודה, ולכך שהעובד לא היה עובד "עונתי" לצורך חוק פיצויי פיטורים.

בית הדין מציין כי עם זאת, גם אם ההפסקות ברצף עבודתו של העובד לא נבעו מכורח עונתי – אין להסיק מכך בהכרח כי ההפסקות הביאו לנתק ביחסי העבודה; עדיין יש לבחון את טיבן של הפסקות אלו, מה גרם להן, מה סוכם בין הצדדים לגביהן והאם הביאו לסיום יחסי העבודה בתום כל אחת מהתקופות.

בית הדין מציין כי עיון בחומר הראיות מעלה כי המעסיקה ראתה בתקופות בהן העובד לא עבד בפועל, ובמהלכן קיבל דמי אבטלה, כ"הפסקות" ביחסי העבודה. המעסיקה אף הודתה במפורש כי ההפסקות נבעו "לעיתים מאופן ארגון העבודה אצל המעסיקה". בהתחשב בכך, וכאשר לא נטען או הוכח כי בוצע "גמר חשבון" בכל אחת מן ההפסקות – נראה כי מבין שתי האפשרויות סביר יותר לקבוע כי הפסקות העבודה היו הפסקות מוסכמות ומתוכננות, בהן ברור היה לצדדים כי העובד ישוב לעבודתו, כך שאין בעצם קיום ההפסקות כדי לנתק את יחסי העבודה בכל הנוגע לזכויות מכוח משפט העבודה שהן תלויות ותק. בית הדין משווה זאת לסעיף 2(9) לחוק פיצויי פיטורים, לפיו "הפסקה ארעית ללא ניתוק יחסי עבודה" אינה פוגעת ברציפות העבודה לצורך אותו חוק.

 

לאור האמור, קובע בית הדין כי תקופת עבודתו של העובד במשך תשע שנים הייתה תקופה רצופה אחת וכי במהלך התקופה חלו שלוש הפסקות, בנות מספר חודשים כל אחת, אך לא היו אלו הפסקות שפגעו ברציפות העבודה.

לקביעה זו ישנה השלכה לגבי זכויות סוציאליות התלויות בוותק, היינו דמי הבראה ופדיון חופשה, ובית הדין פוסק לעובד תשלומים אלו בהתאם להתיישנות הזכויות (פדיון חופשה בגין ארבעת שנות עבודה האחרונות ודמי הבראה בגין השנתיים האחרונות). בית הדין מציין בהערת אגב שאלמלא דובר בתקופת עבודה רצופה, עשויה הייתה לקום לעובד הזכות לתבוע פדיון דמי הבראה גם בעד תקופות עבודה קודמות.

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות