פסיקה ארצית עדכנית: רק הכרזה כדין על עילת סכסוך קונקרטית ומפורטת יכולה לבסס שביתה חוקית

פסיקה ארצית עדכנית: רק הכרזה כדין על עילת סכסוך קונקרטית ומפורטת יכולה לבסס שביתה חוקית

סק"כ 3127-05-16 מדינת ישראל נ' ארגון המורים בבתי הספר העל יסודיים בסמינרים ובמכללות ואח'

ניתן ביום: 11.5.2016

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

פסק הדין הינו בקשה שהגישה המדינה כנגד ארגון המורים למתן צו מניעה כנגד השביתה שמבקש ארגון המורים להשבית את הפעילויות החוץ בית ספריות בחטיבות הביניים ובחטיבות העליונות.

המדינה טוענת כי ארגון המורים לא פירט לפניה את עילות השביתה, וכי מדובר בעיצומים שלא הוכרזו כדין ושאינם נשענים על עילת שביתה חוקית או לגיטימית. ארגון המורים, לעומת זאת, היפנה לארבע הודעות על סכסוך עבודה שהוגשו לממונה על יחסי עבודה כמתחייב מכוח סעיף 5א' לחוק יישוב סכסוכי עבודה, התשי"ז – 1957 (להלן – חוק יישוב סכסוכי עבודה). כמו כן הפנה הארגון לרשימה ארוכה של נושאים העולים ממכתבים שהוחלפו בינו לבין המדינה, ובנוגע אליהם, לטענת הארגון, אין המדינה פועלת בתום לב וכנדרש.

בפסיקה זו בוחן בית הדין הארצי את עילות השביתה הנטענות על ידי ארגון המורים. השאלה העולה מפסק הדין היא מה תיחשב הכרזה כדין, בהתאם להוראות חוק ישוב סכסוכי עבודה, שתוכל להוות עילה לשביתה חוקית.

 

הכרעת בית הדין הארצי:

ראשית, מציין הארצי כי בעת בחינת עילות השביתה שבהודעות על סכסוך עבודה שהגיש הארגון, אין להתייחס לאמירות הכלליות שבהודעות כמבססות עילת שביתה כדין, ויש לבחון רק לעילות קונקרטיות שצויינו.

ארגון המורים הודיע על הכרזת סכסוך עבודה  "בגין פגיעה בתנאי העבודה של מורים חברי ארגון המורים". כמו כן נאמר כי "בתקופה האחרונה הצטברו נושאים אשר אינם מעוגנים בהסכם קיבוצי כלשהו ואינם מגיעים לכדי פתרון למרות ניסיונות הארגון להביא לפתרונם בדרך של מו"מ. המדובר בפגיעה בתנאי העבודה של המורים בישראל ובכלל זה…". בית הדין הארצי מציין כי אין לקבל את טענת הארגון הנסמכת על הכרזה זו, שהיא כללית, לא מפורטת, סתמית ומעורפלת, שבה הכריז הארגון על סכסוך עבודה בכל נושא שהוא, השנוי במחלוקת בין המדינה או המעסיקים ובין הארגון. לעניין זה נפסק כי מן הראוי שבהודעה על סכסוך עבודה יינתן פירוט קונקרטי ומלא אודות נושא הסכסוך שבמחלוקת, או פעולות קונקרטיות של המעסיק שבהן על פי הנטען הוא פוגע בתנאי העבודה של חברי הארגון. כמו כן נפסק כי ניסוח סתמי ומעורפל חוטא לתכליתה של ההודעה – הצגת הנושאים שבמחלוקת על מנת שניתן יהיה לנהל מו"מ בנוגע לנושאים אלה בפרק הזמן שבין ההודעה לבין נקיטת אמצעים ארגוניים. בית הדין מציין כי על אחת כמה וכמה אין לקבל טענה שנושאים שהועלו במכתבים שמועדם מאוחר להודעות, הם בגדר נושאים שעליהם ניתנה הכרזה על סכסוך עבודה במסגרת אותן הודעות.

לאחר קביעה זו, הארצי בוחן את ההודעות על סכסוך עבודה אחת לאחת.

לגבי ההודעה הראשונה-

הארגון ציין נושא סכסוך (מורי השל"ח) שלגביו התקיים משא ומתן בין הארגון למדינה, ושנמצא כעת בהליך משפטי אחר. הארצי קובע נוכח קיומו של הליך משפטי הסב על מכלול הנושאים הקשורים בנושא הסכסוך, אין הארגון יכול לנקוט בנשק השביתה בנושא זה.

לגבי ההודעה השניה-

נושא הסכסוך בהודעה זו הוא תנאי העבודה של מנהלי חטיבות ביניים במערכת החינוך. נושא זה הוסדר בהחלטת ועדת מעקב מיום 25.8.2015, ואין על כך מחלוקת. לפיכך, הודעה זו אינה מקימה עילה כדין לעיצומים מושא הליך זה. 

לגבי ההודעה השלישית-

נושא הסכסוך בהודעה זו הוא זכויותיהם של המורים המועסקים בתפקידי הדרכה. בנושא זה מתנהל מו"מ, והוא טרם מוצה. מעבר לכך, עולה כי מחלוקת משמעותית בין הצדדים נוגעת לשאלת יציגות הארגון והיותו צד להסכם קיבוצי ככל שייחתם. שאלת היציגות אינה עילה כדין לנקיטת אמצעים ארגוניים. משאלה הם פני הדברים, גם הודעה זו אינה מבססת עילה כדין לעיצומים מושא הליך זה.

הודעה רביעית-

בהודעה זו נושא הסכסוך הוא  "פגיעה בציבור המורים המועסקים בבתי ספר שבפיקוח ובתקצוב משרד הכלכלה…". מספר העובדים שהסכסוך נוגע אליהם הוא כ- 3,000. לפיכך, הודעה זו אינה יכולה להוות בסיס לעיצומים מושא הליך זה, שאותם נוקטים כלל חברי הארגון.

בית הדין הארצי מציין כי בתגובותיו מפרט ארגון המורים שורה ארוכה של נושאים השנויים במחלוקת, שבהם לטענתו קיימת פגיעה בתנאי העסקתם של המורים חברי הארגון, כמבססים עילה לעיצומים מושא הליך זה. הארצי אינו מקבל את טענה זו, שכן על נושאים אלה לא ניתנה הודעה כדין בהתאם לסעיף 5א' לחוק יישוב סכסוכי עבודה. בית הדין קובע כי אין לקבל טענה כי כל פנייה בכתב של ארגון עובדים למעסיק שבה מועלה נושא הנוגע לתנאי עבודה שמבוקש לנהל עליו מו"מ, היא בגדר הכרזה על סכסוך עבודה או נכללת בהכרזה שכבר הוכרזה והיא מבססת עילה לשביתה. מטבע הדברים, ביחסי עבודה קיבוציים מועלים על ידי הצדדים נושאים שונים שהם מבקשים להסדיר במשא ומתן, ולא ניתן לראות בכל אי הסכמה ביניהם עילה לשביתה, ככל שלא ניתנה עליה הכרזה כדין בהתאם להוראות חוק יישוב סכסוכי עבודה.

לסיכום קובע בית הדין כי אין בהודעות הסכסוך של ארגון המורים כדי לבסס עילה כדין לעיצומים. בית הדין נותן צו מניעה המורה לארגון המורים שלא להשבית את כלל הפעילויות החוץ בית ספריות ובכלל זה את היציאה לטיולים וביצוע בחינות הבגרות המבוצעות מחוץ לכותלי בתי הספר.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות