פסיקה ארצית עדכנית: עובד זכאי פיצויי פיטורים בהתפטרות כשמהותו של מקום העבודה "התפרק" מהותית ושינה את אופיו גם אם לא נסגר באופן פורמלי

פסיקה ארצית עדכנית: עובד זכאי פיצויי פיטורים בהתפטרות כשמהותו של מקום העבודה "התפרק" מהותית ושינה את אופיו גם אם לא נסגר באופן פורמלי

ע"ע 69049-09-16 אלוירה ליפקין פיגר ואח' נ' כספי-ברבי יעוץ 2004 בע"מ

ניתן ביום: 7.12.2017

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובדים שהועסקו בחברה שהיתה בבעלות משותפת של שני רו"ח, בחלקים שווים. לימים, אחד מהשותפים החליט להפסיק את הפעילות המשותפת ופתח משרד רו"ח נפרד, והעובדים שבתביעה זו עברו למשרדו ותבעו את השלמת פיצויי הפיטורים מהחברה שעזבו (להלן: "המעסיקה"). בית הדין האזורי דחה את תביעתם והעובדים ערערו לבית הדין הארצי לעבודה. השאלה העומדת להכרעה בפסק דין זה היא האם העובדים שעזבו בנסיבות אלו זכאים לפיצויי פיטורים.

 

הכרעת בית הדין הארצי:

הארצי מגיע למסקנה כי בנסיבות בהן סיימו העובדים את עבודתם במעסיקה הם זכאים לפיצויי פיטורים, וזאת מכוחו של סעיף 11 (א) סיפא לחוק פיצויי פיטורים, מהטעמים הבאים:

ראשית, ביום עבודתם האחרון של העובדים, ניטשו ויכוחים וחילוקי דעות פומביים בין שני הבעלים בחברה המעסיקה, והועלתה האפשרות לסיום הפעילות המשותפת, תוך שכל אחד מרו"ח מבקש לגייס למשרדו את מי מעובדי המעסיקה. כמו כן, העובדים מצאו מכתב מאת אחד הבעלים ובו נקבע כי השותפות בינו לבין הבעלים השני הסתיימה וניתנת להם האפשרות לסיום העבודה תוך תשלום פיצויי פיטורים, ולחלופין לעבור למעביד החדש ברצף זכויות תוך הפקדת פיצויי הפיטורים עד למועד סיום העבודה במעסיקה. אמנם המכתבים הנ"ל לא נכתבו על נייר "לוגו" של המעסיקה, אולם אין בכך כדי לשלול את תוכנה של ההודעה. ככל שיש לבעלים השני טרוניה כנגד המצג שנוצר במכתב, הרי שממילא עניין זה יכול להתברר במסגרת הסכסוך שביניהם ואין הוא גורע מזכאותם של העובדים שכלפיהם נוצר המצג.

שנית, לא נסתרה הצהרתו של אחד השותפים לפיה סוכם בינהם שהחברה תשלם לעובדים את פיצויי הפיטורים. בית הדין לא מוצא כל יסוד או ראיה לטענת המעסיקה כי צעדו של השותף שפרש תואם מראש עם העובדים או כי הם היו מעורבים בו בצורה כל שהיא.

בנסיבות המתוארות לעיל, בית הדין קובע כי העובדים זכאים לפיצויי פיטורים.

זאת ועוד, הקביעה כי לא הוכח שהמעסיקה פורקה או כי נכון למועד סיום העבודה "עסקינן בתאגיד פעיל", אין בה כדי לשנות מהמסקנה בנוגע לזכאות העובדים לתשלום פיצויי פיטורים למתפטרים בדין מפוטר. שכן, ברי כי בנסיבות העניין מהותו של מקום העבודה השתנתה בצורה משמעותית ובנסיבות שעלו בתיק, לרבות הקרנת הסכסוך שבין "השותפים" ליחסים עם העובדים ובכלל זה יצירתה של אווירת עבודה טעונה, רשאים היו העובדים להתפטר בדין מפוטר כפי טענתם בכתב התביעה. מחומר הראיות שבתיק עולה כי באופן מהותי מקום העבודה "התפרק" ושינה את אופיו וגם אם החברה לא פורקה פורמלית ואפילו המשיכה לפעול בהיקף זה או אחר לזמן מה, זכאים היו העובדים להתפטר מהחברה בדין מפוטר ולבחור עם מי מבין בעלי החברה ברצונם לעבוד או אף לעבור לעבוד במקום אחר.

לפיכך קובע בית הדין כי ערעור העובדים מתקבל, והמעסיקה תשלם לעובדים, תוך 30 ימים ממועד קבלת פסק הדין, את הפרש פיצויי פיטורים. נוכח המחלוקת על הזכאות בית הדין קובע כי אין מקום לחייב את המעסיקה בתשלום פיצויי הלנת פיצויי פיטורים.

 

לפסק הדין- לחץ כאן

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות