פסיקה ארצית עדכנית: עובדי סיעוד זכאים למנוחה שבועית של 25 שעות על אף שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהם

פסיקה ארצית עדכנית: עובדי סיעוד זכאים למנוחה שבועית של 25 שעות על אף שחוק שעות עבודה ומנוחה לא חל עליהם

מנחם שטינברג ואח' נ' יוליאנה טודיקה

ניתן ביום: 29.5.2017

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

  

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובדת שהועסקה כמטפלת סיעודית במשך כשבע וחצי שנים, העובדת טוענת שבכל תקופת העסקתה ניתנה לה כל שבוע רק 24 שעות של מנוחה שבועית, ותובעת השלמה של 12 שעות נוספות עבור כל שבוע (השלמה ל-36 שעות מנוחה שבועית), בשיעור 150%.

בית הדין האזורי קיבל תביעת העובדת לתשלום גמול עבור עבודה במנוחה שבועית וחייב את המעסיקים, שהם היורשים של הקשישה הסיעודית שבה טיפלה העובדת, לשלם לה גמול מנוחה שבועית, בעד 12 שעות מנוחה שבועית לכל שבוע לפי תעריף של 150%, בסכום כולל של 133,192.5 ₪ בתוספת הפרשי הצמדה וריבית. על קביעה זו ערערו המעסיקים לבית הדין הארצי, מאחר ולטענתם חוק שעות עבודה ומנוחה אינו חל על העובדת.

 

הכרעת בית הדין הארצי:

הארצי מציין כי לאחר הכרעת האזורי, ניתן בבית הדין הארצי פסק דין בתביעה אחרת (ענין זטלמן). באותו עניין נקבע כי אמנם בעניין גלוטן  נפסק כי החוק אינו חל על עובדי סיעוד המתגוררים בבית המטופלים, אולם עובדים אלה זכאים למנוחה שבועית, וזאת "כזכות בת חוקתית, הנגזרת מחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו". עוד נקבע כי אורכה של המנוחה השבועית הוא 25 שעות רצופות ובמקרה של עבודה במנוחה השבועית זכאי העובד לתשלום בשיעור של 150%.

נוכח פסק הדין בעניין זטלמן חזית המחלוקת הנוגעת למנוחה השבועית הצטמצמה למעשה, ונוגעת לשעה חסרה אחת (הפער בין מנוחה שבועית בת 24 שעות שניתנה ובין אורך המנוחה השבועית בת 25 שעות על פי פסק דין זטלמן).

בהתאם לכך, הארצי מקבל את ערעור המעסיקים בעיקרו של דבר, וקובע כי למעשה העובדת זכאית בגין כל מנוחה שבועית (דהיינו על כל שבוע עבודה), לשעה נוספת אחת לפי גמול של 150%, בגבולות תקופת ההתיישנות.

הארצי מציין כי העובדת גם תבעה תשלום עבור שעתיים הפסקה ביום שלא ניתנו לה לטענתה, למרות התחייבות חוזית. ואולם, העובדת לא ערערה על החלטת האזורי שלא לפסוק לה דבר בעד עבודה במנוחה היומית, ומדובר בהרחבת חזית בסיכומים ולכן אין לקבלה. מעבר לכך מציין הארצי כי תביעה זו עומדת בסתירה למספר שעות העבודה ביום שהיא טענה שעבדה מדי יום.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות