פסיקה ארצית עדכנית: מעסיק חוייב להשיב לעבודה עובד פעיל בהתארגנות שפוטר, בשל סמיכות הזמנים בין ההתארגנות לפיטורים

פסיקה ארצית עדכנית: מעסיק חוייב להשיב לעבודה עובד פעיל בהתארגנות שפוטר, בשל סמיכות הזמנים בין ההתארגנות לפיטורים

בר"ע 15271-12-15 כוח לעובדים – ארגון עובדים דמוקרטי ואח' נ' החברה הכלכלית לפיתוח מיתר בע"מ

ניתן ביום: 12.1.2016

ערכאה: בית הדין הארצי לעבודה

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין נוגע לעובד שהועסק כמאבטח והיה פעיל בהתארגנות עובדים, ופוטר בסמיכות זמנים להליכי התארגנות. לטענת העובד, הוא פוטר בשל מעורבותו בוועד העובדים, בעוד המעסיקה טענה כי העובד פוטר בשל פגיעה בסודיות ופגיעה בבטחון היישוב מיתר שאותו הוא מאבטח, מאחר והעובד פירסם מידע בקבוצת ווסטאפ של עשרות אנשים שאינם עובדי המעסיקה או עובדי המועצה המקומית מיתר, מידע הקשור להתייצבות ולהצבה של מאבטחים בעמדות השונות ביישוב.

תביעת העובד הינה למתן סעד זמני להשבתו לעבודה עד לבירור ההליך העיקרי. מדובר בערעור בבית הדין הארצי על הכרעת בית הדין האזורי שדחה את בקשת העובד להשבתו לעבודה, וקבע כי העובד פוטר מטעמים ענייניים שאינם קשורים לפעילותו בהתארגנות העובדים. בית הדין האזורי  התרשם שהעובד הפר באופן בוטה את חובת הסודיות המוטלת עליו, בין היתר, בהסכם ההעסקה, וזאת במיוחד על רקע אופי פעילותה של המעסיקה ותפקידו  כמאבטח, וכי מעשיו נעשו בחוסר תום לב, תוך הפרת חובת האמון וההגינות ותוך הפרת התחייבותו לשמירת סודיות. לאור האמור קבע בית הדין האזורי, שהמעסיקה הרימה את נטל השכנוע כי הייתה הצדקה עניינית לפיטוריו של העובד וכי פיטוריו לא נועדו לפגוע בהתארגנות של עובדי המעסיקה.

העובד, אשר ערער על הכרעה זו יחד עם ארגון העובדים, טען כי ישנו קשר ברור בין הפיטורים להתארגנות, ומעידה על כך העובדה שהודעת הפיטורים באה כשעתיים בלבד לאחר שנמסרה למעסיקה תביעה שהגישו נגדה העובד וארגון העובדים ובה עתרו לפיצויים בגין פגיעה בחופש ההתארגנות של עובדיה. העובד טען, כי לולא היו לפיטוריו קשר להתארגנות ולעובדת היותו דמות מרכזית בה, יכולה הייתה המעסיקה לבחור בסנקציה שפגיעתה פחותה, דוגמת נזיפה או אזהרה, במקום צעד קיצוני כמו פיטורים ופגיעה קשה במהלך ההתארגנות. כמו כן נטען כי לא הוכח שמעשי העובד גרמו נזק כלשהו, וכי העובדה שבית הדין קבע את בירור ההליך העיקרי למועד שיגיע עוד חצי שנה, מאיינת את סיכוייו של העובד להיות מוחזר לעבודתו בסיום ההליך.

 

הכרעת בית הדין הארצי:

בית הדין הארצי הופך את פסיקת בית הדין האזורי בנוגע לתביעה לסעד הזמני להשבה לעבודה, ומקבל את ערעור העובד בסוגיה זו.

בית הדין מציין כי, אמנם, אין דרכה של ערכאת הערעור להתערב בהחלטות הערכאה הדיונית בעניין סעדים זמניים, אולם במקרה זה על נסיבותיו המיוחדות, לא יכול בית הדין להתעלם, לכאורה ובשלב זה, מסמיכות הזמנים שבין ההתארגנות הראשונית בחצרי המעסיקה, ובין פיטוריו של העובד. בית הדין קובע כי במסגרת האיזון בין טענות העובד וארגון העובדים לפגיעה בהתארגנות הראשונית ובהיותו של העובד דמות מרכזית ומובילה בה, ובין טענות המעסיקה בדבר חומרת מעשיו של העובד, בשלב מקדמי זה, הרי שפיטוריו של העובד בשלב זה, וטרם בירור ההליך העיקרי, ימנעו כל סיכוי להחזרתו לעבודה לאחר סיום ההליך העיקרי, ככל שיימצא כי אכן נעשו הפיטורים מתוך פגיעה בהתארגנות.

בית הדין קובע כי משכך הם הדברים, מן הראוי כי בשלב זה יוחזר העובד לעבודתו אצל המעסיקה, בכפוף למתן התחייבות כתובה מטעמו שלפיה יימנע מלעשות שימוש כלשהו במידע המגיע אליו מכוח עבודתו אצלה, עד למתן פסק הדין בהליך העיקרי בבית הדין האזורי, ובכפוף לתוצאתו. בית הדין האזורי יעשה מאמץ להקדים משמעותית את מועדו של הדיון המוקדם שנקבע, ולזירוז ההליך.

לפסק הדין – לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות