משרד הכלכלה: קנס בסך כ-30,000 ₪ לחברת ביטחון אזרחי, אשר פיטרה שלא כדין עובדת שהתלוננה במשרד הכלכלה על הפרת זכויותיה

משרד הכלכלה: קנס בסך כ-30,000 ₪ לחברת ביטחון אזרחי, אשר פיטרה שלא כדין עובדת שהתלוננה במשרד הכלכלה על הפרת זכויותיה

הודעות משרד הכלכלה

תאריך פרסום: 26/05/2015

יחידה מפרסמת: דוברות ופניות הציבור, לשכה משפטית, מינהל הסדרה ואכיפה

 

קנס בסך כ-30,000 ₪ לחברת ביטחון אזרחי, אשר פיטרה שלא כדין עובדת  שהתלוננה במשרד הכלכלה על הפרת זכויותיה.

שופט בית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע, סגן הנשיאה אילן סופרהרשיע את חברת ביטחון אזרחי ש.ק בע"מ, שפיטרה שלא כדין עובדת שהתלוננה כנגדה בגין הפרת חוקי עבודה ולא שילמה לה את דמי פדיון החופשה המגיעים לפי חוק. על החברה נגזר קנס פלילי בסך של 29,320 ₪ בגין הפרה של חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין).

חקירה  שערכו מפקחי מחוז דרום ממינהל הסדרה ואכיפה במשרד הכלכלה, יוסי שבת ויהודה דנינו, העלתה כי בחודש אפריל 2009 פיטרה החברה עובדת שהועסקה אצלה וזאת, משום שהעובדת הגישה כנגדה תלונה למשרד הכלכלה, בעניין הפרת זכויות העבודה הסוציאליות. כמו כן, נמצא כי החברה לא שילמה לה את דמי פדיון החופשה להם הייתה זכאית על פי חוק

לאחר גיבוש חומר הראיות בתיק, הגיש משרד הכלכלה לבית הדין האזורי לעבודה בבאר שבע  באמצעות עו"ד ישראל שניידרמן, כתב אישום כנגד חברת בטחון אזרחי ש.ק. בע"מ, בו הואשמה החברה בפיטורי עובדת בניגוד לחוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין) וכן באי תשלום פדיון ימי החופשה בניגוד לחוק חופשה שנתית.

בינואר 2014 הרשיע ביה"ד את החברה באי תשלום דמי פדיון חופשה לעובדת, לאחר שזו הודתה בעובדות הרלוונטיות נשוא כתב האישום. בעקבות כך, נגזר על החברה עונש פלילי בסך של 4,320 ₪.  בפברואר 2015 הרשיע ביה"ד את החברה בעבירה לפי חוק הגנה עובדים וב- 27 לאפריל 2015 גזר עליה עונש פלילי בסך של 25,000 ₪ בגין ביצוע עבירה זו וכן, חייב את מנהלה לחתום בשמה על התחייבות כספית להימנע מביצוע עבירה זו למשך לשלוש שנים מיום גזר הדין, שאם לא כן תישא בתשלום הקנס המרבי הקבוע בחוק לעבירה זו. ביה"ד קבע בגזר הדין כי החתירה לשקיפות ביחסי עבודה ואיתורם של מוקדי סטייה מנוהל ראוי מחייבת כי עובד מתלונן לא ישלם מחיר על היוזמה שנקט, בתנאי שתלונתו אינה תלונת סרק וכי החקיקה והפסיקה, לפיהן ניתנת הגנה מיוחדת לעובד החושף מעשי שחיתויות במקום העבודה, נועדה לתת מענה למצב עניינים בו לא אחת, סובל העובד אשר חשף את מעשי השחיתות ממשי התנכלות אשר לעיתים מגיעים אף לכדי פיטורים.   

עו"ד גלי לוי, התובעת הראשית במשרד הכלכלה, מברכת על גזר הדין ומדגישה את חשיבות קביעותיו של בית הדין וחשיבות החקיקה המגינה על עובדים המתלוננים לגורמים מסמכים. "חוק הגנה על עובדים (חשיפת עבירות ופגיעה בטוהר המידות או במנהל התקין) הוא מכפיל כוח בפעילות האכיפה של משרד הכלכלה בכך שהוא מעביר מסר למתלוננים שהם יכולים לפנות ולהתלונן – והחוק יגן עליהם מפני פיטורים ופגיעה בעבודה. חשוב שתהיה מודעות לחוק גם בקרב המעסיקים וגם בקרב מתלוננים פוטנציאלים. העובדה שננקטים הליכים וניתנים גזרי דין נחרצים חשובה הן לצורך העלאת המודעות והן לצורך הגברת ההרתעה בקרב מעסיקים ומנהלים". 

יפה סולימני, מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה: "מינהל הסדרה ואכיפה מודע לחשיבות חוק הגנה על עובדים (חשיפת שחיתויות ופגיעה בטוהר המידות) הן בקרב מעסיקים והן בקרב עובדים. כל תלונה או מידע הקשור בפגיעה בעובד עפ"י חוק זה מטופלת במינהל, כשיודגש כי בהתאם להוראות החוק, האכיפה מתמקדת בפגיעות של מעסיקים בענייני עבודה של עובדים. חוק הגנה על עובדים כשמו כן הוא – נועד לשמור עליהם ולעודד אותם לעמוד על זכויותיהם ולמצות זכויות אלו מול המעסיק והרשויות המוסמכות. משרד הכלכלה נחוש למצות את מלוא ההליכים כנגד מעסיקים  המפרים את הוראות חוקי העבודה הסוציאליים בכלל,  וכנגד מעסיקים הפוגעים בעובדים אשר מתלוננים על פגיעה בזכויותיהם הסוציאליות בפרט. במקרים כאלו, יהיו המעסיקים ונושאי המשרה הרלוונטיים צפויים לאכיפה מוגברת ולענישה הולמת". 

לעניין חשש של עובדים מלהיחשף כמתלוננים, יצוין כי מעבר להגנות הקבועות בחוק, קיימת אפשרות להוציא במקרים מיוחדים תעודת חיסיון לגבי פרטי המתלונן ובכך למנוע חשיפת פרטיו למעסיק.


ניתן לפנות למינהל הסדרה ואכיפה לשיתוף פעולה וכן להעברת מידע אודות חשד להפרת חוקי עבודה בעסקים שונים ברחבי הארץ. את המידע ניתן להעביר בערוצים הבאים:


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות