משרד הכלכלה פירסם חוברת מידע בנושא הריון

משרד הכלכלה פירסם חוברת מידע בנושא הריון

חוברת מידע אינטרנטית בנושא הריון       

 

משרד הכלכלה  

תאריך פרסום:21/04/2015

יחידה מפרסמת: דוברות ופניות הציבור, מינהל מחקר וכלכלה, מינהל הסדרה ואכיפה

         

משרד הכלכלה השיק בשבועות האחרונים חוברת מידע המאגדת מידע רב על זכויות עובדות (ועובדים) במהלך תקופת ההיריון, תקופת טיפולי הפוריות, שמירת היריון, הלידה, חופשת הלידה והחזרה לעבודה

הזכותון מספק מענה לשאלות כגון: האם ומתי עובדת נדרשת לדווח למעסיק/ה שהיא בהריון? \ האם עובד רשאי להיעדר מעבודתו עקב טיפולי פוריות? \ האם ניתן לפטר עובד או עובדת הנמצאים בחופשת לידה? ועוד. בתוך כך, בדיקת מינהל מחקר במשרד הכלכלה חושפת כי שיעור האימהות הערביות שמכירות את החוק בנוגע לזכאות האם לחופשת לידה, עומד על כ-49%  בלבד. חוברת המידע מונגשת ע"י משרד הכלכלה בשפה העברית והערבית, הן באמצעות האינטרנט והן בגרסה מודפסת אשר הופצה אל מרכזי בריאות האישה של קופות החולים ובתי החולים ברחבי הארץ.

 

בעקבות פניות ושאלות הצצות בהקשרים של הריון ולידה הוציא וכחלק מפעולות הסברה הנעשות הוציא מינהל האכיפה וההסדרה שבמשרד הכלכלה "זכותון" – חוברת מידע – המכיל את עיקרי חוק עבודת נשים. הזכותון ראה אור לראשונה בחודש שעבר בשפות  העברית והערבית ובימים אלו החלה הפצתו בבתי החולים ברחבי הארץ וכן במרכזי בריאות האשה של קופות החולים. בנוסף, ניתן למצוא אותו בגרסה אינטרנטית באתר משרד הכלכלה. באתר יוכלו גם ממונים, מנהלי משאבי אנוש ומנכ"לים למצוא גרסה אינטרנטית ייעודית למעסיקים בעברית  ובערבית המפרטת את עיקר חובותיהם כלפי עובדים ועובדות הנמצאים בטיפולי פוריות, הריון וחופשת לידה וכן פרטי התקשרות עם הגורמים במשרד הכלכלה.

מנהלת מינהל הסדרה ואכיפה, יפה סולימני: "אני קוראת למעסיקים ומעסיקות להקפיד על הוראות החוק ולהימנע מהעסקה פוגענית או סיום העסקה בניגוד לחוק ומזמינה כל מעסיק ומעסיקה לאתר המשרד למידע בדבר העסקה הוגנת ונכונה. מעסיקים שלא עומדים בהוראות חוק עבודת נשים צפויים לסנקציה פלילית  – הגשת כתב אישום, או מינהלית – עיצום כספי. מעסיקות ומעסיקים המפרים את חובתם לפי הוראות החוק צפויים לעיצום כספי של 35,740₪ לכל עובד/ת ולכל הפרה. הפרת החובה החוקית אף עשויה להוות עבירה פלילית שבשלה צפויים מעסיקים עבריינים לעמוד לדין. העונש בדין הפלילי עלול להסתכם בעד שישה חודשי מאסר או קנס של 150,600₪".

ממינהל ההסדרה והאכיפה במשרד הכלכלה נמסר כי משנת 2011 ועד סוף חודש פברואר 2015 נפתחו 340 תיקים מנהלי ופלילי כנגד מעסיקים שנחשדו שהפרו את חוק עבודת נשים. ב-47 תיקים ניתנו עיצומים כספיים על סך  1,707,410 ש"ח וכן ניתנו   6 התראות מינהליות. כמו כן, הוגשו על ידי המשרד למעלה מ- 35 כתבי אישום כנגד מעסיקים שהפרו את חוק עבודת נשים, וניתנו 14 הרשעות  וכן 7 גזרי דין כנגד מעסיקים שהורשעו בגין עבירות על חוק עבודת נשים.

 

להלן לקט ממצאים משתי סקירות מקיפות שערך מינהל מחקר במשרד הכלכלה, שצפויות לראות אור בימים הקרובים:

 

האם אימהות יודעות מהו משך חופשת לידה על פי חוק?

•      מבין כלל המרואיינות 72% ידעו מהו משך חופשת הלידה על פי חוק, כאשר 64% ידעו באופן מלא ו-8% ידעו באופן חלקי. 28% לא ידעו.

 

האם אימהות יודעות על זכאות האב לחלוק את חופשת הלידה עימן?

•         50% מהמרואיינות לא ידעו על זכאות האב לחופשת לידה.

 

עד כמה אימהות ערביות ויהודיות יודעות מהו משך חופשת לידה על פי חוק?

•      שיעור האימהות הערביות שמכירות את החוק בנוגע לזכאות האם עומד על כ-49% ובכל הנוגע לזכאות האב על 23%.

•      אילו הן שיעורים נמוכים ביחס לשיעור האימהות היהודיות (76.1% ו-53.5% בהתאמה).

 

בני פפרמן מנהל מינהל מחקר במשרד הכלכלה מסביר: "שיעור יחסית גבוה של נשים בחברה הישראלית אינן יודעות נכון להיום על זכאותם של בני זוגם לחלוק עמן את חופשת הלידה. עובדה זו באה על רקע פרסומי המוסד לביטוח לאומי ששיעור זניח של גברים חולקים כיום את חופשת הלידה עם בנות זוגן. תהליכי השינוי המצופים הם מטבעם תהליכים איטיים ולמרות זאת ראוי היה לבחון מה הם החסמים העומדים בפני בני הזוג בקבלת ההחלטה לחלוק עם בנות זוגן את חופשת הלידה וזאת מעבר לעובדה שאחוז כה גדול של נשים לא ידעו על זכאות זו."

לחוברת המידע האינטרנטית- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות