מעל מאה אלף ש"ח נפסקו לעובדת עבור פדיון ימי מחלה לאחר שהוכח נוהג של המעסיק לתשלום פדיון ימי מחלה

מעל מאה אלף ש"ח נפסקו לעובדת עבור פדיון ימי מחלה לאחר שהוכח נוהג של המעסיק לתשלום פדיון ימי מחלה

סע"ש 16492-05-12 מארי שורש נ' ס.ד.ס. יווני קתולי/בית ספר נזירות המושיע מס' מוסד 90647 

ניתן ביום: 14.5.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בנצרת

 

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

 

פסק הדין עוסק בתביעתה לפדיון ימי מחלה צבורים של עובדת שפרשה לאחר שהועסקה במשך 45 שנה כגננת אצל המעסיק הנתבע, שהינו מוסד מוכר שאינו רשמי.

העובדת טוענת לאחר פרישתה כי היא זכאית לפדיון 1,302 ימי מחלה שנצברו לה במהלך שנות עבודתה ולא נוצלו. זאת, הן מכוח חלות צווי ההרחבה, הסכמים קיבוציים והסכמי מסגרת שחלים במשרד החינוך והן מכוח נוהג אצל המעסיק לפדיון ימי מחלה צבורים עם סיום יחסי העבודה. כמו כן, לטענתה, המצג שהציג המעסיק באופן ברור וחד משמעי במהלך יחסי העבודה הוא שבמידה והעובדת לא תנצל את ימי המחלה, היא תקבל פיצוי מלא בעת פרישתה.

לעומת זאת, המעסיק טוען כי העובדת אינה זכאית לתשלום בגין פידיון ימי מחלה. זאת, מאחר והצווים וההסכמים החלים במשרד החינוך אינם חלים עליו, וכמו כן תשלום פדיון ימי מחלה בטעות למספר עובדים אינו יוצר זכאות ליתר העובדים. לטענת המעסיק, מעולם לא הוצג כל מצג, לפני העובדת, לפיו, עם סיום תקופת עבודתה היא תהא זכאית לפדיון ימי מחלה.

 

הכרעת בית הדין:

השאלה הראשונה שבה הכריע בית הדין היא: האם על היחסים בין הצדדים חלים צווי ההרחבה במשרד החינוך והסכמים קיבוציים והסכמי מסגרת?

בית הדין דחה את טענת העובדת לפיה על הצדדים חלים צווי ההרחבה במשרד החינוך ו/או הסכמים קיבוציים ו/או הסכמי מסגרת, מאחר והמעסיק הינו מוסד מוכר שאינו רשמי. מכח תנאי ההכרה במעסיק כמוסד חינוך מוכר שאינו רשמי, זכאים המורים והמורות, למשכורות בשיעורים ולפי הכללים כמקובל בחינוך הרשמי. ואולם, זכאות זו אין משמעותה זכאות לשוויון מלא בתנאי ההעסקה בין עובדי ההוראה במוסדות חינוך פרטיים מוכרים שאינם רשמיים לבין עובדי ההוראה במגזר הציבורי. כבר נקבע בפסיקה ארצית ואזורית, כי אין בהשוואת השכר כדי להשוות את מכלול תנאי ההעסקה של עובדי ההוראה במשרד החינוך על עובדי הוראה במוסדות מוכרים שאינם רשמיים.

 

ואולם, על אף שנדחתה טענת העובדת לחלות הסכמים שקובעים כי היא זכאית לפדיון ימי מחלה צבורים, קבע בית הדין כי העובדת זכאית לפדיון ימי מחלה שנצברו לה במהלך שנות העבודה. זאת, מאחר והוכיחה נוהג ומצג ברור שהמעסיק הציג.

בית הדין מציין, כי בפסיקה נקבע כי נוהג טעון הוכחה, הן לענין קיומו והן לענין פרטי תוכנו, ע"י מי שטוען לו.

באשר לדרך ולמידת ההוכחה של נוהג, נפסק כי שעה שמבקשים להטיל על מעביד חבות מכוח נוהג, הרי שיש להוכיח באופן דווקני וחד משמעי כי המעביד נותן הטבה זו לכלל העובדים או לפחות לרובם המכריע, באופן שאי מתן הזכות לעובד מסויים, משמעה אפלייה פסולה שלו כלפי כלל העובדים. על המבקש להוכיח קיומו של נוהג, מוטל נטל הראייה בעניין זה, ועליו להוכיח באופן דווקני וחד משמעי הן את היותו של הנוהג נוהג כלפי רובם המכריע של העובדים והן מהו הגדרתו המדוייקת של הנוהג.

לפיכך, מציין בית הדין, עדות למקרים מסוימים בלבד בהם נקט המעביד דפוס פעולה מסוים, אינה מספקת כדי להוכיח קיומו של נוהג רחב ומחייב.

 

במקרה שלפנינו, קבע בית הדין כי העובדת הוכיחה קיומו של "נוהג" והוכיחה כי המעסיק אכן הבטיח לפניה ולפני יתר עובדיו כי עם פרישתם יקבלו פדיון מלא של ימי המחלה שלא נוצלו. כלומר, המעסיק הציג במשך שנים רבות מצג ברור לפיו הוא יפצה את עובדיו, עם פרישתם, בגין ימי מחלה שלא נוצלו על ידם. המעסיק לא הוכיח לפני בית הדין כי התקיימו נסיבות המצדיקות השתחררות ממצג ונוהג זה. העובדת פעלה על סמך אותו מצג וכלכלה את צעדיה, ולכן מנוע כיום המעסיק מלטעון כנגד המצג והנוהג  שאותו הוא יצר. משכך, קבע בית הדין כי העובדת זכאית  לתשלום פיצויי בגין ימי המחלה מכוחו של "נוהג" והבטחה ברורה של המעסיק.

בית הדין לא קיבל את טענת המעסיק לפיה ישנם עובדים רבים שלא קיבלו את פדיון ימי מחלתם עם סיום עבודתם, מאחר והמעסיק לא הוכיח טענתו זו.

לסיכום נקבע כי מאחר והעובדת הוכיחה, כי הינה זכאית לפדיון ימי המחלה, שלא נוצלו על ידה, במהלך שנות עבודתה, בהתאם לנוהג ולמצג שהציג המעסיק, מחוייב המעסיק לשלם לעובדת 117,540 ₪ בעבור ימים אלו.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות