ועדת הכספים דחתה את העלאת גיל הפרישה לנשים עד 1 לינואר 2018

ועדת הכספים דחתה את העלאת גיל הפרישה לנשים עד 1 לינואר 2018

הודעות הכנסת

26 ביוני 2017, ב' בתמוז תשע"ז, בשעה 16:15

ועדת הכספים דחתה את העלאת גיל הפרישה לנשים עד 1 לינואר 2018, עד אז יגבש צוות חברי כנסת מוועדת הכספים מתווה מוסכם יחד עם אנשי האוצר למניעת פגיעה בנשים במקצועות שוחקים או בנשים שיצאו ממעגל העבודה עוד לפני גיל 62

  

 ועדת הכספים אישרה אחר הצהריים (ב'); גיל הפרישה לנשים לא יעלה לפני ה- 1 בינואר 2018 ולא לפני שיגובש מתווה שייתן מענה לנשים במקצועות שוחקים או כאלו שיצאו ממעגל העבודה לפני גיל 62, אם תאושר בסופו של דבר העלאה הדרגתית של גיל הפרישה עד ל- 64. בכך עצרה ועדת הכספים פעם נוספת את ההעלאה האוטומטית של גיל הפרישה לנשים, שאמור היה כבר לעלות באופן הדרגתי החל מה- 1 בינואר 2017 ועד שנת 2022 עד לגיל 64 במספר פעימות. הדחייה באה בעקבות הימנעותו של שר האוצר, משה כחלון, מהבעת עמדה ברורה בנושא ולאחר שלא הגיש לוועדת הכספים את המלצתו בעניין, כפי שמתחייב בחוק. המלצתו אמורה היתה להידון בוועדה שאמורה היתה להכריע כאמור, עד סוף 2016, אם לאמצה ובכך להעלות את גיל הפרישה אם לאו. חברי ועדת הכספים הביעו תרעומת קשה על-כך ששר האוצר נמנע מהבעת עמדה מפורשת בעניין ובפועל, העביר את "תפוח האדמה הלוהט של גיל הפרישה, לפתחה של ועדת הכספים". חברי הכנסת אמרו, כי "השר כחלון מסתתר מאחורי פקידי האוצר על-מנת שלא ידבק בו עניין העלאת גיל הפרישה". עוד טענו, כי נוח לשר לתת לזמן לעבור על-מנת ש"העמימות הקיימת בחוק גיל הפרישה תאפשר שהגיל יעלה במנגנון אוטומטי". יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני (יהדות התורה): "שר האוצר הוא כתובת מרכזית בעניין הזה ומאחר שבמכתבו אליי בנושא הוא לא הביע עמדה, אנחנו נדרשים לסוגיה, אך נקיים דיון מעמיק ומו"מ מול כל הגורמים הרלוונטיים באוצר ובביטוח הלאומי, ללא האולטימטום של ה- 31.7.17, אז אמור הגיל לעלות אוטומטית ל- 62 וארבעה חודשים במסגרת הפעימה הראשונה".

לאור הדברים, העלה גפני להצבעה בוועדה, הצעת חוק של הוועדה לקריאה ראשונה, לפיה, גיל הפרישה לנשים יישאר 62 עד לסוף דצמבר 20177 ובכל-מקרה, בהיעדר הכרעה בעניין הסוגיות הבעייתיות וללא הכרעה מפורשת של ועדת הכספים בנושא, הגיל לא יעלה. גפני הודיע, כי במקביל לאישור החוק בקריאה ראשונה ובמסגרת הכנתו לקריאה שנייה ושלישית, הוא ימנה צוות חברי כנסת, חברי ועדת הכספים, שייכללו בו חברי קואליציה וחברי אופוזיציה, וצוות זה יגבש את עמדת ועדת הכספים בסוגיית העלאת גיל הפרישה לנשים, כולל המענה שיינתן לנשים במקצועות שוחקים, עובדות קבלן, נשים עצמאיות, נשים שפוטרו או שפרשו משוק העבודה בגלל סיבות שונות וממתינות לגיל הפרישה הרשמי  על-מנת לקבל את קצבת הזקנה. צוות זה יקיים ישיבות עם נציגי האוצר, הביטוח הלאומי, קרנות הפנסיה הוותיקות וגורמים נוספים, על-מנת להגיע להכרעה בעניין בחודשים הקרובים. עוד עפ"י הצעת החוק שאושרה היום בוועדה, שר האוצר יגיש את המלצתו בעניין עד ה- 30.9.17, בין השאר בהתבסס על עבודת צוות חברי הכנסת ונציגי האוצר ולאחר-מכן, עד ה- 31.12.17, מליאת ועדת הכספים תכריע סופית באשר להעלאת גיל הפרישה לנשים החל מה- 1 בינואר 2018 או להותיר את המצב על כנו.

קודם לאישור החוק בוועדה, התקיים דיון ארוך שבו אמרו חברי וחברות ועדת הכספים, כי "אינם מתכחשים לבעיות אקטואריה הנובעות מאי העלאת גיל הפרישה, אלא שהם מבקשים לתת מענה למי שעשויות להיפגע קשות מהעלאה בלתי מבוקרת". יו"ר הוועדה, ח"כ משה גפני, פתח את הדיון בנושא שהחל עוד בשעות הבוקר, והביע תרעומת על-כך ששר האוצר נמנע מהבעת עמדה ברורה בנושא: "השר, אף שהוא גורם מרכזי בעניין, לא מביע עמדה. מנגד, ברור שפקידי האוצר מעוניינים שהגיל יעלה. אני לא שולל את ההעלאה על הסף, אך דורש לקיים דיון מעמיק בסוגיה ולוודא שאנחנו לא פוגעים בציבור גדול של נשים בהחלטה לא מבוקרת. לא אאפשר שגיל הפרישה לשנים יעלה ללא דיון ציבורי כלאחר יד. כולנו, חברות וחברי הכנסת בוועדת הכספים, מקבלים פניות מנשים שקיבלו הודעות מביטוח לאומי שמועד זכאותן לקצבת זקנה נדחה נוכח המצב החוקי שבו לוחות הביטוח הלאומי נפרדים מלוחות חוק גיל הפרישה ומבחינת הביטוח הלאומי, נשים ילידות 1955, מועד הזכאות לקצבה נדחה להן ב- 4 חודשים החל מה- 31.7.17, עת אמור היה הגיל לעלות בהדרגה ל- 64. תחילה בארבעה חודשים". גפני קבע נחרצות: "כל עוד אין המלצת  שר האוצר בעניין ולא התקיים דיון בנושא על כל השלכותיו, גיל הפרישה לא יעלה!".

 ח"כ זהבה גלאון (מר"צ): "לא מתנגדות אוטומטית להעלאת גיל הפרישה, אלא יש לנו השגות לגבי שתי קבוצות נשים; אלו שמחוץ למעגל העבודה ונשים בעבודות שוחקות. יש כאן ניסיון של האוצר לבצע מחטף, מבלי שהשר עצמו הביע עמדה. המטרה של האוצר היא לגרור רגליים ואז שהגיל יעלה באופן אוטומטי.  אין לי טענות לפקידי האוצר, שעושים את עבודתם, יש שר למשרד. כל פעם שומעים שהשר מאוד חברתי ולא ייתן יד לפגיעה בנשים במקצועות שוחקים או מובטלות, אבל אז שומעים את פקידיו אומרים דברים אחרים. לא ניתן יד לפגיעה קשה בקבוצת הנשים הכי מוחלשות במשק. שיתייצב כאן שר האוצר ויאמר את עמדתו. אנחנו לא מקבלים את המשחק של עמימות, משחק של האיש הטוב והאיש הרע. זהו ניסיון עלוב של מחטף שיאפשר להיתלות בעניינים טכניים שהובילו להעלאת גיל הפרישה, בעוד זורקים לכלבים את הנשים הכי מוחלשות". 

 ח"כ מרב מיכאלי (המחנה הציוני), אחת מיוזמות החקיקה לדחיית העלאת גיל הפרישה: "מדובר בסאגה מתמשכת. בהצעת החוק שלי אין עמימות והיא קובעת חד משמעית שגיל הפרישה יישאר 62 עד להחלטה אחרת. הצגתי למשרד האוצר פתרונות שיאפשרו ליהנות מהעלאת גיל הפרישה למי שאפשר להעלות לה את גיל הפרישה והגנה לנשים שמשרד האוצר עצמו אומר שהוא יודע שתפגענה אנושות מהמהלך הזה, ובכל זאת הוא ממשיך במתווה שיהפוך נשים עניות לעניות עוד יותר. שר האוצר ה"חברתי" מנסה להעלות את גיל הפרישה בגניבה, ככה שזה לא יהיה כתוב על שמו. אנחנו לא ניתן לזה לקרות" .

ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני): "כבר 6 שנים מתעסקות בזה אחרי שלפני 5 שנים אנחנו הבאנו לדחיית ההעלאה. ועכשיו אחרי שנה וחצי של מו"מ באוצר לא מכירים במושג של נשים שעובדות ב'מקצועות שוחקים', שגם עליהן מבקשים להחיל את העלאת גיל הפנסיה. נמאס מהעמדת הפנים של שר האוצר, ששולח לחזית את פקידיו והוא אין לו עמדה. ברור שהם לא מדברים כאן בשם עצמם והוא חסר עמדה. שר האוצר לא מכיר בנשים שעובדות במקצועות שוחקים, עבודות פיזיות ששוחקות את הגב והרגליים ואת הנפש ועליהם הוא רוצה להחיל את העלאת גיל הפרישה. שר האוצר החברתי והרחמן, מתרחק מהנושא כמו מאש, אבל זה באחריותו. הוא לא מכיר בעובדה שיש נשים שנפלטו משוק העבודה בגיל 55, 58 או 61 ובשבילן העלאת גיל הפרישה משמעותה שהן תישארנה עוד שנים בלי שכר, בלי פנסיה ובלי קצבה. די כבר עם המשחק הכפול הזה, אלו לא פקידי האוצר, אלא שר האוצר הרחום והחנון הקשוב לצרכיי העניים והחלשים, אם היה אומר להם היו מתייצבים ואומרים אחרת. הוא מבקש להפוך את זה לעניין טכני משפטי. שיגיע לכאן לוועדה ויסתכל לנו בעיניים".

ח"כ מיקי רוזנטל (המחנה הציוני): "איפה שר האוצר? למה לא מגיע לפה? למה הוא מסתתר מאחורי הפקידים? כמה זמן ניתן להתחמק מהכרעה??! ואם כך הדבר, עלינו כוועדת כספים להכריע בסוגיה בחקיקה משלנו".

ח"כ מנואל טרכטנברג (המחנה הציוני): "שר האוצר לא רוצה שהעלאת גיל הפרישה תהיה רשומה על שמו וזה לגיטימי, אך לא ניתן להתנהג כאילו הפיל הלבן הזה לא בחדר.  מצד שני לא יתכן שהגיל יתקבע על 64 אם אין התקדמות במו"מ. בסופו של יום תהיינה נשים שתיפגענה מכך. אם היה מתנהל כמו שצריך ובספטמבר 2016 השר היה מגיש את המלצתו לוועדה והיה אז מספיק זמן לדון, אך לא כך קרה. שר האוצר לא רוצה לקחת על עצמו, בוודאי שהוועדה לא תיקח על עצמה ויש להזיז את ברירת המחדל ולא עוד חודש אלא כמה חודשים לפחות".

ח"כ יצחק וקנין (ש"ס): "יש פה בעיה אמיתית ורצינית. עד כמה ניתן עם העזות מצח הזו שמורחים אותנו ושאנחנו ניתן יד לדבר הזה. לא יקום ולא יהיה. לא ניתן לפגוע באותן נשים".

ח"כ אורלי לוי-אבקסיס (ישראל ביתנו): "היה זמן למכביר לתת מענה לכל הסוגיות הכרוכות בהעלאת גיל הפרישה. לא ניתן לעשות גזירה שווה עם עובדות במקצועות שוחקים עם קרנית פלוג. כולנו יודעים שאחרי גיל 62 היכולת של אישה בניקיון להמשיך לעבוד לא קיימת ואז אתם גוזרים עליהם עוני, איך יישלמו מיסים, שכר דירה, הוצאות שוטפות ותרופות. מאחורי המספרים האלה יש נשים מוחלשות, חלקן מועסקות בהעסקה פוגענית עובדי קבלן. אנחנו אומרים בואו נעשה דיפרנציאציה. לא ניתן שתהיה גזירה שווה וחלקן לא יכולות לחכות וכבר מגיל 55 ממתינות לקצבאות הזקנה. אם נצטרך נרים את המסך מעל הטענה של שר אוצר חברתי. לא ניתן יד להכנסה לעוני מחפיר של אותן נשים".

 נציגת הייעוץ המשפטי במשרד האוצר, אפרת פרוקצ'יה, ניסתה לשווא לשכנע את חברי וחברות הכנסת לקיים דיון עד לסוף חודש יולי על-מנת להכריע עד אז, כי אכן הגיל יעלה באופן כזה או אחר. פרוקצ'יה, טענה, כי "לטובת הנשים שהגיעו בימים אלו לגיל הרלוונטי, יש להכריע בסוגיה בהקדם". עוד אמרה: "יש אחדות דעים שהגיל צריך לעלות ל- 64".

נציג אגף התקציבים במשרד האוצר, כפיר בטט: "קיבוע גיל הפרישה באופן שאין מנגנון או מועד עתידי שבו תתקבל החלטה בנושא, יש השלכות ולכן אנחנו מנסים למצוא את דרך הביניים. ממליצים להמשיך לדון בסוגיה ולנסות להגיע להסכמה".

נציג הלשכה המשפטית בביטוח הלאומי, עו"ד רועי קרת: "במצב החוקי הקיים יש הבדל בין חוק הפרישה לחוק הביטוח הלאומי, שם אין עמימות וגיל הפרישה חוזר למנגנון העלאה שייגמר ב- 2022 וב- 1 באוגוסט עולה ל- 62 וארבעה חודשים. אם מצמידים את הטבלאות, זה ייצור עמימות גם בחוק ביטוח לאומי ואנחנו מבקשים להימנע ממצב זה, כי יש כ- 4,500 נשים שזה נוגע לגביהן".

 סמנכ"ל רגולציה בעמיתים – קרנות הפנסיה הוותיקות, יאיר כוכב: "אם גיל 62 ולו לטווח הקצר, המשמעות תהיה שכולם ייספגו קיצוץ אקטוארי, קיצוץ מיידי בפנסיה. דווקא העמימות טובה, ככל שקרנות הפנסיה יידעו שיש סיכוי שהגיל יעלה לא ימהרו לבצע קיצוץ אקטוארי. בעבר בדחייה האוצר הכניס היד לכיס ומימן את הדחייה ואל היה קיצוץ אקטוארי".

נציגת שדולת הנשים בישראל, מרים זלקינד: "אלפי נשים שחיות בחוסר ודאות משווע, תחושה שמשרד האוצר רק בסובב אותנו בכחש. השר היה צריך להגיש את המלצותיו. לא ניתן להשאיר אלפי נשים בחוסר ודאות כל-כך הרבה זמן".       נציגת ארגוני העצמאיים (לה"ב), לילי בורוכוב: "אסור שגיל הפרישה יעלה, דוחפים נשים עצמאיות למעגל העוני למעלה מ- 22 אלף נשים שעד גיל 74 עובדות כי אין להן פנסיה. יש נשים שמחקות ל- 2000 ₪ הללו כדי להוריד את הרגל ומהגז ואנחנו דוחים להן את אותם 2000 ₪, עובדות עם כאבי רגליים וגב. ופוגעים בהן".

לבסוף כאמור, לאחר שהדיון הופסק וחודש בשעות אחר הצהריים, הוחלט לאשר את הצעת החוק של הוועדה, הדוחה את מועד ההכרעה בעניין עד לסוף דצמבר 2017 ועד אז, צוות של ועדת הכספים יחד עם נציגי האוצר, ינסו לגבש מתווה שייתן מענה לנשים שנפלטו משוק העבודה, נשים בעבודות שוחקות, נשים עצמאיות וכד'. בתום הדיון ולאחר שהחוק אושר ע"י חברי הכנסת, הודיע יו"ר ועדת הכספים, ח"כ משה גפני, כי בימים הקרובים יודיע על הרכב הצוות שיעבוד מול אנשי האוצר על-מנת לגבש את המתווה האמור ועל-מנת להגיע לתאריך היעד (סוף 2017) עם עמדה ברורה בנושא. "בכל מקרה" אמר, "בנושא כה כבד משקל לא יהיו מחטפים".


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
הפחתת דמי הבראה לעובדים בשנת 2024 - הנחיות ליישום קרא עוד ...
"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות