פסיקה עדכנית: בית הדין הכריז על בטלות תיקון להיתר עבודה לרופאים מתמחים, שהתיר עבודה של 26 שעות ברציפות, מאחר וההיתר מתעלם מזכות הרופאים לשינה

פסיקה עדכנית: בית הדין הכריז על בטלות תיקון להיתר עבודה לרופאים מתמחים, שהתיר עבודה של 26 שעות ברציפות, מאחר וההיתר מתעלם מזכות הרופאים לשינה

ס"ע 54860-01-12 ד"ר דניאל לנצברג ואח' נ' מדינת ישראל ואח'

ניתן ביום: 23.7.2014

ערכאה: בית הדין האזורי לעבודה בת"א- יפו

 

תקציר מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב:

לפני בית הדין האזורי בת"א- יפו הגיעה תביעם של מספר רופאים מתמחים להתערבות בית הדין במספר שעות העבודה ברצף של רופאים מתמחים, שעומד על עד 26 שעות כולל התורנות. הסדר זה  נקבע בהסכם קיבוצי החל עליהם, שנחתם ביום 25.8.11, וקיבל גושפנקא חוקית בתיקון להיתר מכוח חוק שעות עבודה וממנוחה שנחתם ע"י שר התמ"ת ביום 17.12.12.

לתיקון להיתר הכללי להעבדה בשעות נוספות במפעלים רפואיים ובמוסדות לטיפול בזקנים ובילדים (הוראת שעה), התשע"ג-2012 –  לחץ כאן

לטענת הרופאים, ההסדר גורם לסיכון חיים ולפגיעה בשלמות הגוף של מטופלים בצורה בלתי מידתית, מצד אחד, ולפגיעה שלא כדין בזכויות הרופאים המתמחים עצמם מצד שני.

בפסק דין ארוך ומפורט קובע בית הדין, בהתבסס על חוות דעתם של מומחי שינה ואחרים ועדויות רופאים, כי הטענה לפיה התיקון אינו סביר ואינו מידתי, בשל מספר שעות העבודה הגבוה שבו מועסקים ברצף הרופאים המתמחים, אין דינה להתקבל. זאת, בין היתר מאחר ונמצא, כי החלופה של קיצור שעות העבודה בתורנות, בסופו של דבר תביא לתוצאה קשה יותר הן לרופאים, והן לחולים שרציפות הטיפול בהם תיפגע.

לעומת זאת, קבע בית הדין כי ההתעלמות במסגרת התיקון להיתר מזכותם של הרופאים המתמחים לשינה במהלך התורנות אינה מידתית וחורגת ממתחם הסבירות.

יצויין, כי התיקון להיתר קובע חובה להעמיד לטובת הרופאים חדר נפרד עם מיטות למנוחה. עם זאת, בית הדין קובע כי הוראה זו איננה מספקת, מאחר והזכות לשינה ולא נקבעה במפורש בתיקון להיתר.

בית הדין מציין כי המדינה הייתה חייבת במסגרת התיקון להיתר לקבוע הסדר המכיר בזכותם של הרופאים המתמחים שיינתן להם פרק זמן מסויים במהלך התורנות, למשל כשעתיים עד ארבע שעות בלילה, שבו הם יוכלו לפרוש לחדר המנוחה (שהוקצה להם בהתאם להוראות התיקון להיתר) ולישון על המיטה (שאף היא הוקצתה במסגרת התיקון להיתר). זאת, בכפוף למתן אפשרות לחריגה במקרה הצורך, כאשר צרכי בית החולים מחייבים זאת, ותוך ביצוע מעקב ויידוע מנהל המחלקה ו/או האחראים עליו אודות החריגה שהייתה והסיבות לה. לדברי בית הדין, רגולציה כזו תאפשר מעקב, שלא קיים כיום, אחר אותן מחלקות שבהם תורנים אינם ישנים תמיד או כמעט תמיד, ולמצוא לה מענה ניהולי, למשל בדרך של הקצאת תקן נוסף באופן שיאפשר לשני התורנים ל"חלק" בינהם את הלילה.

לסיכום, מאחר וההיתר מתעלם באופן מוחלט מהצורך הבסיסי וזכות היסוד של הרופאים לשינה במהלך התורנות, מדובר לדעת בית הדין במקרה מובהק של חריגה ממתחם הסבירות. לפיכך, הכריז בית הדין על בטלות התיקון להיתר, וקרא לשר להסדיר את הטעון הסדר, לפי שיקול הדעת הרחב הנתון לו, ובכפוף לכללי המשפט המינהלי, עקרונות משפט העבודה, והעקרונות שעלו בפסק הדין.

 בית הדין המליץ, כאמור, על קביעת מינימום של שעות שינה בתורנות, בין שעתיים לארבע, בכפוף למקרים חריגים שבהם לא יתאפשר הדבר.

בית הדין קבע כי ההכרזה על בטלות ההיתר תיכנס לתוקף תוך שישה חודשים מיום מתן פסק הדין, על מנת לתת שהות לשר לתקן את ההיתר ולכלול בו התיחסות והגנה על זכות המתמחים לשינה במהלך התורנות.

 

לפסק הדין- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

"חרבות ברזל" - מידע למעסיקים ולעובדים במפעלים חיוניים ובמפעלים למתן שירותים קיומיים קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות