היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול

היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול

כך נקבע בחוק דמי מחלה (היעדרות בשל מחלת ילד), תשנ"ג-1993, לגבי היעדרות לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול:

הגדרת "אדם עם מוגבלות" – אדם עם לקות פיסית, נפשית או שכלית לרבות קוגניטיבית, קבועה או זמנית, אשר בשלה מוגבל תפקודו באופן מהותי בתחום אחד או יותר מתחומי החיים העיקריים.

עובד שהוא הורה של אדם עם מוגבלות, ועבד שנה לפחות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודהזכאי לזקוף עד 18 ימים בשנה של היעדרות על חשבון תקופת המחלה הצבורה שלו או על חשבון ימי החופשה המגיעים לו, לפי בחירת העובד, לצורך מתן סיוע אישי שמחייב היעדרות, לאדם עם המוגבלותואם התקיים בו אחד מאלה, זכאי העובד לזקוף בשנה עד 18 ימים נוספים של היעדרות, ובלבד שלא היה אדם אחר שניצל את זכותו לזקיפת ימים נוספים לצורך מתן סיוע אישי לאותו אדם עם מוגבלות:

(1) בן זוגו הוא עובד, ולא נעדר מעבודתו מכוח זכאותו הנ"ל.

(2) בן זוגו הוא עובד עצמאי שלא נעדר מעסקו או שלא חדל מעיסוק במשלח ידו לצורך מתן סיוע אישי.

(3) הוא הורה יחיד.

(4) האדם עם המוגבלות נמצא בהחזקתו הבלעדית.

 

בתיקון שנעשה לחוק זה, וחל החל מינואר 2014, נקבע כי בזקיפת ימי ההיעדרות של עובד שהוא הורה לאדם בעל מוגבלות ניתן להביא בחשבון גם חלקי ימים, שיחושבו לפי היחס שבין שעות ההיעדרות ובין שעות העבודה של העובד באותו יום אילולא נעדר.

כמו כן, נקבע כי עובד שהוא הורה של אדם עם מוגבלות זכאי לתשלום דמי מחלה החל מהיום הראשון להיעדרות. זאת, למרות שחוק דמי מחלה קובע כי העובד אינו זכאי לתשלום דמי מחלה בעבור היום הראשון להיעדרות, עבור הימים השני והשלישי הוא זכאי ל 50% תשלום ובעבור היום הרביעי ואילך זכאי לתשלום מלא.

עוד נקבע, כי עובד שהוא הורה של אדם עם מוגבלות, ועבד שנה לפחות אצל אותו מעביד או באותו מקום עבודה, זכאי להיעדר עד 52 שעות בשנה לצורך מתן סיוע אישי שמחייב היעדרות לאדם עם המוגבלות, בלא ניכוי משכר עבודתו. זכות זו היא בנוסף לזכות לזקיפת ימי היעדרות שצויינה לעיל, ולכל זכות אחרת לפי חוק זה, ואינה תלויה או מותנית בזכות אחרת לפי חוק זה. במידה ומתקיימים התנאים הבאים, העובד יהיה זכאי להיעדר עד עוד 52 שעות בשנה בלא ניכוי משכרו, ובלבד שלא היה אדם אחר שניצל את זכותו להיעדרות מכוח פסקה זו:

(1)        בן זוגו הוא עובד, ולא נעדר מעבודתו מכוח זכאותו כאמור;

(2)        בן זוגו הוא עובד עצמאי שלא נעדר מעסקו או שלא חדל מעיסוק במשלח ידו לצורך מתן סיוע אישי;

(3)        הוא הורה יחיד;

(4)        האדם עם המוגבלות נמצא בהחזקתו הבלעדית.

 

החוק מציין כי זכות זו, להיעדרות ללא ניכוי מהשכר, תחול גם על עובד המועסק במשרה שאינה משרה מלאה, ואולם שעות ההיעדרות שיהיה זכאי להיעדר בהן יחושבו לפי היחס שבין חלקיות משרתו ובין מספר השעות שהוא זכאי להם (52 שעות, ובמקרים מסויימים- עוד 52 שעות). שיעור חלקיות המשרה יחושב כיחס שבין שעות העבודה של העובד בחודש ובין מספר שעות עבודה בחודש במשרה מלאה כנהוג במקום העבודה של העובד או 186 שעות, לפי הנמוך. "שעות העבודה של העובד בחודש" יחושב לפי הממוצע החודשי של שעות העבודה של העובד ברבע השנה שבו עבד בהיקף השעות הגדול ביותר ב-12 החודשים שקדמו למועד ההיעדרות הראשון לפי סעיף זה. במניין שעות העבודה תובא בחשבון גם היעדרות בתשלום שדינו כדין שכר עבודה.

החוק מסייג, וקובע כי ההוראות המטיבות שנקבעו לעובד שהוא הורה לאדם בעל מוגבלות לא יחולו לגבי עובד שהמוגבלות של ילדו אינה קבועה, צפויה לחלוף בתוך 60 ימים ממועד הופעתה, ואינה צפויה להישנות.

 

הורה במשפחות אומנה (משפחה שאושרה בידי מי ששר הרווחה והשירותים החברתיים הסמיכו לכך): כל ההוראות שצויינו בקשר להיעדרות בשל מחלת ילד, יחולו בשינויים המחויבים, לגבי עובד שהוא הורה במשפחת אומנה, ואולם ימי ההיעדרות של עובד כאמור ייזקפו רק אם הורהו הטבעי או הורהו המאמץ, של הילד או של האדם עם המוגבלות, לפי הענין, לא מימש, באותם ימים, את זכאותו לזקיפה מכוח אותה זכות.

לגבי מסירת הודעה למעביד ואישור רפואי: עובד שנעדר מעבודתו בשל מחלת ילד, נדרש לתת למעסיקו הצהרה חתומה בנוסח שנמצא בתוספות לתקנות. כמו כן יש לצרף אישור של רופא המעיד שהאדם שבגינו נדרשת ההיעדרות הוא אדם עם עם מוגבלות הנזקק לסיוע אישי בשל מוגבלותו, ואם הסיוע האישי נדרש לצורכי לווי, סיוע או השגחה בטיפול רפואי או פארה-רפואי, גם אישור של הגורם המטפל המעיד על יום ותחום השעות שבהם ניתן הטיפול.

למסמך מאת נציבות שוויון זכויות לאנשים עם מוגבלות בנושא זה- לחץ כאן


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות