היעדרות בשל מזג אוויר

היעדרות בשל מזג אוויר

פעמים רבות עולה השאלה האם עובד שנעדר בשל נסיבות של "כוח עליון" כגון מזג האוויר (גשם, שלג וכו') זכאי לשכר.

בתשובתנו לשאלה זו נבחין בין עובד שנעדר מעבודתו לבין עובד שהגיע לעבודה אך לא היה יכול לעבוד בשל כוח עליון, כגון מזג אוויר קשה או הפסקת חשמל.

חוקי העבודה אינם מעניקים זכות לשכר לעובד שנעדר עקב מזג אוויר ("כוח עליון"). לכן, ככלל, עובד שלא הגיע לעבודתו בשל מזג האוויר אינו זכאי לשכר. עם זאת, ייתכן וייקבע אחרת בהסכם אישי / הסכם קיבוצי / צו הרחבה, וההסדר המטיב הוא שיחול.

בשונה מכך, כאשר עובד הגיע לעבודה אך אינו יכול לבצע את עבודתו בשל כוח עליון, נראה כי הוא יהיה זכאי לשכר, מאחר ובפסיקה נקבע כי עובד זכאי לשכר עבודה כל עוד העמיד עצמו לרשות המעביד והיה מוכן לעבוד, אף אם לא ניתנה לו עבודה בפועל (ראה למשל ע"ב 2285/06  רינת לוטן נ' המועצה המקומית פרדס-חנה – כרכור, ניתן ביום 12/07/2010 בבית הדין אזורי לעבודה בחיפה).כמו כן נפסק בבית הדין הארצי, כי הכלל הוא, שזכאות העובד לשכר קמה שעה שהיה מוכן ומזומן לבצע את עבודתו, ולאו דווקא משביצעה בפועל. בית הדין הארצי למד זאת, בין היתר, מהגדרת "שעות עבודה" בחוק שעות עבודה ומנוחה, התשי"א-1951, לפיה "שעות עבודה" הוא הזמן שבו עומד העובד לרשות העבודה. עם זאת, מדגיש בית הדין כי רבים המקרים שבהם נמנע מעובד לבצע את עבודתו אף כי הוא רוצה בכך, והעדרותו "מוצדקת" לפי כל אמת מידה, אך זכאותו לשכר עבור אותה תקופה קמה רק מכוח הוראות חוק או הסכם קיבוצי (מחלה, תאונה בעבודה, שירות מילואים ועוד). כך למשל הוא הדין בעובד שהושעה מעבודתו, על פי דין, אשר אינו זכאי לשכר, אף כי ההשעיה נכפתה עליו, אלא בשיעור ובתנאים שנקבעו בחוק, בהסכם קיבוצי או בהסדר אחר (דב"ע מז/10 – 3 זכריה טרוסט ואח' נ' מדינת ישראל, משרד הביטחון, הרשות לפיתוח אמצעי לחימה, ניתן ביום 15.6.87 בבית-הדין הארצי לעבודה).

דהיינו, החקיקה והפסיקה לא התייחסו במפורש למזג אוויר או כוח עליון המונעים מהעובד לבצע את עבודתו אך על פני הדברים נראה כי לפי הפסיקה העובד אשר הגיע לעבודה ואינו יכול לעבוד בשל כוח עליון, יהיה זכאי לשכר שכן העמיד עצמו לרשות העבודה, והעבודה לא סופקה לו.

עם זאת, תיתכן גם פרשנות אחרת שלפיה מכיוון שתנאי מזג האוויר, או הפסקת חשמל וכדו', אינם נתונים לשליטתו של המעביד, אלא הם "כוח עליון", אזי העובד לא יהיה זכאי לשכר, על אף שהגיע לעבודה.


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

הטבות לבני זוג של משרתי המילואים בעקבות מלחמת חרבות ברזל קרא עוד ...
"חרבות ברזל"- זכויות עובדים במלחמה קרא עוד ...
מידע למעסיקים לקראת יום הבחירות לרשויות המקומיות ולמועצות האזוריות 2024 קרא עוד ...
דיני עבודה בחגי תשרי התשפ"ד קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות