האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה?

האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה?

האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה?

מאת עו"ד אפרת מרקוס, מנהלת המחלקה המקצועית בחשב

 

כאשר המחלה קדמה להודעה המוקדמת

כאשר ההודעה המוקדמת קדמה למחלה

פיטורים

לא ניתן לחפוף בין מחלה להודעה מוקדמת.

בהתאם לפסיקה,חפיפה בין תקופת ההודעה המוקדמת ובין חופשת מחלה לה זכאי עובד, נוגדת הן את תכליתה של הזכות להודעה מוקדמת, והן את תכלית הזכות לחופשת מחלה בתשלום. כאשר עובד אינו כשיר לעבודתו, ממילא גם אין הוא כשיר לחיפוש אחר עבודה חלופית, עת פוטר מעבודתו הנוכחית. על כן, חפיפה בין תקופת ההודעה המוקדמת לפני פיטורים ובין חופשת המחלה של עובד, פירושה, בהכרח, כי העובד יפסיד אחת משתי הזכויות הללו – את זכותו לחפש אחר מקום עבודה חלופי, כשהוא עודנו עובד ומקבל שכר, או את זכותו להחלים ממחלתו, תוך שהוא עדיין מקבל שכר (תע"א 7288-05 ויירון רמי נ' חברת "שמר" מתכת בע"מ ניתן ביום 06/04/2010 בבית הדין האזורי לעבודה בחיפה, ע"ב 2942/07 רוני אלבר נ' רו"ח יעקב ירון ואח' ניתן ביום 24/03/2009 בבית הדין האזורי לעבודה בת"א-יפו, ד"מ 10791/04 עאסי תחסין נ' מאיר זינגר, ניתן ביום 19/09/2005 בבית הדין האזורי לעבודה ת"א, ופסיקות נוספות).

כלומר, במקרה שעובד חולה ואז מעסיקו נותן לו הודעה מוקדמת, ההודעה המוקדמת תתחיל להיספר רק אחרי שהעובד יחזור מחופשת מחלתו.

ניתן לחפוף בין מחלה להודעה מוקדמת.

סעיף 4א לחוק דמי מחלה קובע כי מעביד לא יפטר עובד שנעדר מעבודתו עקב מחלתו, במהלך תקופת הזכאות לדמי מחלה הצבורה לו לפי החוק או לפי הסכם קיבוצי, וזאת עד לתקופת הזכאות המקסימלית שלו, כלומר עד אשר יסתיימו לו ימי מחלתו הצבורים.

הסעיף קובע, כי איסור פיטורים זה לא יחול, בין היתר, במקרה שבו המעביד נתן לעובד הודעה מוקדמת לפיטורים בטרם נעדר העובד עקב מחלתו.

קביעת החוק, לפיה איסור פיטורים במחלה אינו חל במקרה שבו ניתנה הודעה מוקדמת לעובד, מביאה למסקנה כי במקרה של מחלה לאחר מתן הודעה מוקדמת בפועל, יחסי העבודה יסתיימו במועד המקורי שנקבע, כך שנוצרת למעשה חפיפה בין תקופת ההודעה המוקדמת לתקופת ההיעדרות בתשלום מחמת מחלה.

התפטרות

ניתן לחפוף בין מחלה להודעה מוקדמת.

בפסיקה ארצית נדון מקרה של עובד שהתפטר, ובימי ההודעה המוקדמת שבהם היה אמור לעבוד ולבצע חפיפה לעובד אחר, הוא לא הגיע מחמת מחלה. העובד לא השלים את תקופת ההודעה המוקדמת גם לאחר שהבריא. המעסיק ניכה את דמי ההודעה המוקדמת משכרו של העובד ובית הדין דן בשאלה האם הניכוי מותר.

בית הדין הארצי קובע כי בהתאם להוראות סעיף 10(1) לחוק הודעה מוקדמת, שעניינו פיטורים והתפטרות בלא מתן הודעה מוקדמת, החובה של עובד לתת למעסיקו פיצוי על אי מתן הודעה מוקדמת אינה חלה על עובד, בנסיבות מיוחדות שעקב קיומן אין לדרוש ממנו כי יעבוד בתקופת ההודעה המוקדמת. בית הדין מציין כי לפי האישורים הרפואיים שהציג, היה העובד חולה בתקופת ההודעה המוקדמת. אין לדרוש מעובד להתייצב לעבודה, לרבות במהלך תקופת ההודעה המוקדמת, כאשר הוא חולה והמציא על כך אישורי מחלה כדין (ראו גם חוק דמי מחלה, התשל"ו-1976 ותקנות  דמי מחלה (נהלים לתשלום דמי מחלה), תשל"ז-1976, שהותקנו על פיו). מאחר והוכח כי העובד לא היה כשיר לעבוד במהלך תקופת ההודעה המוקדמת ומשך זמן משמעותי גם לאחריה, קובע בית הדין כי אין מקום לנכות את דמי ההודעה המוקדמת משכרו של העובד (ע"ע 38449-06-11 דיגיטל וריפיקיישן טכנולוגיות 2007 בע"מ נ' לב פוטיחה, ניתן ביום 23.12.2012 בבית הדין הארצי לעבודה).

לסיכום, כאשר עובד מתפטר ובמשך ההודעה המוקדמת הוא אינו כשיר לעבוד ומנצל ימי מחלה, ניתן לחפוף בין ימי ההודעה המוקדמת למחלה, ויחסי העבודה יסתיימו במועד המקורי. העובד לא יצטרך להשלים את ימי ההודעה המוקדמת לאחר תום מחלתו, או לשלם למעסיק פיצוי הודעה מוקדמת על הימים שבהם היה חולה וחפפו את ימי ההודעה המוקדמת, ולמעסיק אסור לנכות לעובד משכרו פיצוי שכזה.

 


המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

טבלה מרכזת זכאות עובד לדמי מחלה קרא עוד ...
האם ניתן לחפוף בין ימי הודעה מוקדמת לימי מחלה? קרא עוד ...
היעדרות הורה לצורך מתן סיוע אישי שאדם עם מוגבלות נזקק לו בשל מוגבלותו, לרבות השגחה, ליווי וטיפול קרא עוד ...
דמי מחלה - סקירה מקצועית קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות