אילו רכיבים מזכים בפיצויי הלנת שכר

אילו רכיבים מזכים בפיצויי הלנת שכר

לא כל רכיבי השכר האפשריים נושאים פיצויי הלנת שכר. חוק הגנת השכר קובע הגדרת "שכר עבודה", לפיה שכר עבודה הוא שכר שניתן בעד עבודה, "לרבות תשלומים בעד חגים, פריון עבודה ושעות נוספות ותשלומים אחרים המגיעים לעובד עקב עבודתו ובמשך עבודתו".

שכר מולן לפי החוק הוא שכר שלא שולם עד למועד הקובע הנקוב בחוק לתשלומו של רכיב זה.

מכך למדה הפסיקה מספר עקרונות להכרעה בשאלה האם רכיב שכר יכול לשאת פיצויי הלנה:

ראשית, רכיב השכר חייב לבוא בגדרי "שכר עבודה" כדי שיישא פיצויי הלנה, והוא חייב להיות רכיב המשולם לעובד "עקב עבודתו ובמשך עבודתו".

שנית, כדי שרכיב שכר יישא פיצויי הלנה, חייב להיות נקוב בחוק הגנת השכר מועד לתשלומו של אותו רכיב שכר.

 

להלן נידון בפירוט ברכיבי שכר שונים, לגבי השאלה האם הם נכנסים להגדרת "שכר עבודה" ונושאים פיצויי הלנת שכר:

  • שכר הבסיס, דמי מחלה, דמי חופשה, דמי חגים, גמול שעות נוספות ושעות עודפות- מהווים שכר עבודה לעניין חוק הגנת השכר, ונושאים פיצויי הלנה.
  • החזרי הוצאות כגון הבראה ונסיעות- אינם מהווים שכר עבודה ואינם נושאים פיצויי הלנת שכר.
  • תשלום פדיון חופשה שנתית (להבדיל מדמי חופשה)- נחשב שכר עבודה אך אינו נושא פיצויי הלנת שכר. בפסיקה ארצית נידונה השאלה האם פדיון חופשה הוא רכיב שכר העלול להיות "שכר מולן" כהגדרת המונח בחוק הגנת השכר. בית הדין קובע כי על אף שפדיון חופשה מהווה שכר עבודה, רכיב זה אינו נושא פיצויי הלנה. זאת, מכיווןשפדיון חופשה אינו משתלם על בסיס זמן כל שהוא, אלא מהווה סכום של חיובים שונים, שחובה לסלקם בתשלום חד-פעמי, וחוק הגנת השכר אינו קובע הוראה הולמת באשר למועד תשלומו של "שכר עבודה" מסוג זה (דב"ע לה/21 – 3 פולקה בע"מ נ' יעקב פרוינדליך, ניתן ביום 13.4.1975 בבית הדין הארצי לעבודה).
  • תשלום עבור הודעה מוקדמת- יש להבדיל בין דמי הודעה מוקדמת לתמורת/פיצוי הודעה מוקדמת: בפסיקת בית הדין הארצי נקבע, כי כאשר בתקופת ההודעה המוקדמת עדיין מתקיימים יחסי עובד מעביד (כגון כשהעובד ממשיך לעבוד בתקופה זו, או שהוא אינו עובד בשל ויתור המעסיק על עבודתו, אך יחסי העבודה טרם נותקו), על המעביד לשלם לעובד שכר עבודה מלא, אשר במידה ולא שולם הוא נושא פיצויי הלנה. לעומת זאת, כאשר יחסי העבודה מתנתקים לאלתר, וההודעה המוקדמת משולמת כתמורה וכפיצוי, היא אינה בגדר שכר עבודה ואינה נושאת פיצויי הלנה (ע"ע 178/08 אליהו פיילר נ' חברת לינת צדק "בית דינה" חיפה, ניתן ביום 23.6.2010 בבית הדין הארצי לעבודה). 

המידע האמור אינו מהווה ייעוץ משפטי ו/או תחליף לייעוץ משפטי מצדה של חברת חשב מערכות מידע (2012) בע"מ

X
X

מסמכים מקושרים

ניכויים מותרים משכרו של עובד בהתאם לסעיף 25 לחוק הגנת השכר קרא עוד ...
הכללים לניכוי חוב משכרו של העובד קרא עוד ...
אילו רכיבים מזכים בפיצויי הלנת שכר קרא עוד ...
מועד תשלום שכר עבודה והמועד שממנו השכר ייחשב כמולן קרא עוד ...

מי שצפה במסמך התעניין גם

המידע המופיע באתר איננו מהווה מידע משפטי ואינו מתייחס למקרים קונקרטיים אלא מידע כללי בלבד השימוש במידע הוא על דעת המשתמש בלבד ואנו מהווה תחליף לייעוץ משפטי ספציפי

כל הזכויות שמורות לחשב מערכות מידע (2012) בע”מ © אין להעתיק / להעביר / לשכפל תוכן מאתר זה ללא אישור בכתב מחברת "חשב"

Powered by: Power Marketing

Designed by: DigitalST

תפריט נגישות